|
|||
|
|||
Lite frågor!
Nyss hemkomna från SAMOS där vi har haft en underbar vecka har man redan börjat att kika runt på resor till nästa höst!
Vi älskar Grekland och troligen kommer nästa resa att gå till någon Grekisk ö igen. Har läst och läst och tittat på en massa bilder och vi fastnade för Karpathos. Jag ska givetvis läsa vidare om denna spännande ö men jag är så ivrig och måste fråga... vi har två barn som nu är 5 och 8 år gamla. Är det barnvänligt där? Något ställe ni rekomenderar mer för dem som reser med barn? Har kikat på hotel och så och barnen vill ju gärna ha pool på hotellet och det hotellet jag hittade hos Apollo var Aegean Village. Någon som bott där? Och hur är Amopi? Hälsningar från en ressugen Mindi |
|
||||
|
||||
Sv: Lite frågor!
[
Har läst och läst och tittat på en massa bilder och vi fastnade för Karpathos. Jag ska givetvis läsa vidare om denna spännande ö men jag är så ivrig och måste fråga... vi har två barn som nu är 5 och 8 år gamla. Är det barnvänligt där? Något ställe ni rekomenderar mer för dem som reser med barn? Har kikat på hotel och så och barnen vill ju gärna ha pool på hotellet och det hotellet jag hittade hos Apollo var Aegean Village. Någon som bott där? Och hur är Amopi?} Amopi där hotellet ligger är en fin badort,men med massor av folk o inget naturligt grekiskt liv.Det finns tavernor o supermarket .Bussen till Pigadia går några ggr dag o kostar 1€ p/p.Taxi kostar 6 € enkel resa. Vill ni bo ett ställe som liknar Amopi finns oxå Lefkos,trevligare och inte så packat med folk ,men 3,5 mil från stan Apollo har också Sephyros village vid stranden i stan,med pool.Det är cirka 50 t stranden och själva stan börja efter ca 300 m o slutar efter 1000 kanske.Mycket fint nybyggt hotell och trevligt ägarpar. Karpathos rekommenderas var ni än bor .En härlig ö,som många tagit till sitt hjärta Cia |
|
|||
|
|||
Tack snälla för svaret. Ska läsa vidare! Är just nu inne och läser reseberättelser.
Vi tänkte åkte i slutet utav september och då är det väl liksom på andra öar lite lugnare? Hälsningar Mindi Amopi där hotellet ligger är en fin badort,men med massor av folk o inget naturligt grekiskt liv.Det finns tavernor o supermarket .Bussen till Pigadia går några ggr dag o kostar 1€ p/p.Taxi kostar 6 € enkel resa. Vill ni bo ett ställe som liknar Amopi finns oxå Lefkos,trevligare och inte så packat med folk ,men 3,5 mil från stan Apollo har också Sephyros village vid stranden i stan,med pool.Det är cirka 50 t stranden och själva stan börja efter ca 300 m o slutar efter 1000 kanske.Mycket fint nybyggt hotell och trevligt ägarpar. Karpathos rekommenderas var ni än bor .En härlig ö,som många tagit till sitt hjärta Cia[/QUOTE] |
|
||||
|
||||
Nei, nå, asså! Det er det verste jeg har hørt, at ikke Amopi har noe naturlig gresk hverdagsliv?!! Da har du ikke vært der nok, for da har du gått glipp av mye. Jeg tror det er det som er problemet, folk tar bussen dit på formiddagen, legger seg på stranda, og reiser tilbake til Pigadia om ettermiddagen, og så tror de at DET er Amopi! Jeg foreslår at dere som kjenner Amopi på den måten, blir der noen døgn før dere uttaler dere. Selvfølgelig er det mer liv i Pigadia, det er en utrolig stemningsfull by, og jeg elsker det typisk greske, og jeg vender tilbake til Amopi gang på gang... Så det greske livet finnes der også, du må bare ta deg tid til å bli kjent med det. Jeg for min del er ikke spesielt begeistret for Lefkos, og hadde ikke anbefalt det stedet. For meg er Lefkos litt trist. Og det er langt til Pigadia. Fra Amopi er det jo bare en liten taxi-tur. Aegean Village er et flott hotell, men akkurat det hotellet er ikke så veldig gresk. Vil du på et hotell som har ekte gresk atmosfære og gjestfrihet, skal du bo på Lakki. De har ikke basseng, men man kan bruke bassenget på Aegean, som ligger like ved. Men jeg har bodd på Aegean flere ganger før vi oppdaget Lakki nå i høst, og jeg har vært utrolig fornøyd med det hotellet. Og det er veldig fint for barn der. Det er supert for barn i Amopi, omtrent ikke biler, og flotte strender. God, EKTE gresk mat, og snille, gjestfrie, sjarmerende og EKTE grekere. Og den beste rødvinen og ouzoen får du på Four Seasons, og familien der er faktisk fra Amopi og bor i Amopi stort sett hele tida. Både vinen og ouzoen er forøvrig EKTE gresk, bare så det er sagt... Sorry for mitt hissige innlegg, men Amopi fortjener bedre.
|
|
||||
|
||||
Ja, jag kan hålla med Nora om att Lefkos inte har mycket annat än stränder att bjuda på. Där finns några tavernor, en handfull hotell, en glasskiosk och en biluthyrare. That's it. Vill man se något annat, är det en ordentlig resa in till Pigadia.
Men jag skulle inte heller välja att bo i Amooppi, varken med eller utan barn. Framför allt för alla dessa hemska backar upp och ner! Det är väldigt kuperat, och man blir genomsvettig av promenaden från stranden upp till restaurangen eller hotellet, och då har man bara lust att gå ner igen och slänga sig i havet osv... Och det grekiska vardagslivet får man, som Nora så mycket riktigt påpekar, leta efter innan man hittar det. Shoppingen består av någon liten supermarket som klänger i en backe. (Jag är inte speciellt förtjust i backar, som man kanske förstår...) Oj, vad du kommer att tycka illa om det här, Nora, men Amooppi är kanske inte det bästa alternativet för alla. Alla har vi våra favoriter, av olika skäl. Jag vill ha liv och rörelse och "vanligt" liv omkring mig, därför bor jag mitt i stan, på Regina. I somras var det många barnfamiljer där, märkbart fler än året innan. Jag vet inte om jag direkt skulle vilja bo där heller med så små barn. Då är nog Zephyros bättre, med lugnare läge och nära till stranden. Det finns fler små hotell med pool därute i krokarna, du får ta och finstudera Apollos hotellbeskrivningar. Men fortsätt läsa reseberättelser, och fråga gärna mer. Mikke är ju nere just nu, och kan lämna direktrapporter då och då. Karin "bara" 272 dagar kvar... |
|
|||
|
|||
Tack snälla för era svar. Jag läser och läser och spar all information. Detta forum är verkligen toppen!!!!
Jag tyckte mig se att även VING och ALWAYS reser till Karpathos? Fast när jag tittade i Vings katalog så såg jag inget sedan.... eller är det bara Apollo som reser dit? Hälsningar från Mindi Citat:
|
|
||||
|
||||
Ving åkte dit för några år sedan men har inte haft Karpathos på programmet de sista två åren. Jag har inte varit på Karpathos de senaste åren men skulle nog inte rekommendera Pigadia till en småbarnsfamilj. Det är knappast lugnare idag än när vi var där. Ön är fantastisk och det finns massor att se och uppleva.
Eva |
|
|||
|
|||
Jag var in på www.mytravel.se och sökte och då stod det att både Apollo, Always och Ving reste dit men det är kanske gamla uppgifter? Testa får du se.
:: Mindi :: Citat:
|
|
||||
|
||||
Så godt at vi er forskjellige og at vi liker ulike ting!!
Etter min mening er Lefkos et paradis, på sitt vis. Stille og rolig, nydelige strender, bra tavernaer, fin natur med flott utsikt mot Kali Limni osv. Skal man ha en skikkelig avslappende ferie med sol og bad, er kanskje Lefkos stedet å dra. Personlig hadde det blitt for stille for meg (- hvis jeg da ikke var veldig sliten og trengte total avkobling) I likhet med Karin foretrekker jeg å være i Pigadia, passe stort sted hvor det greske hverdagslivet går din gang. Amopi blir også for lite for meg, og i motsetning til Nora, har jeg ikke funnet det "ekte" greske i dette stedet, men helt greit å være her noen timer og bade og sole. |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag var några timmar i Ammopi och tyckte precis som cia och karin: inte mycket till grekliv här. Men då menar jag inte om det finns greker på hotellet där man bor, och på tavernorna, för det gör det säkert! Vad som är grekiskt vardagsliv för mig är herrar, damer och katter som samlas kring fiskbilen, taxichaufförer som tar en kaffe och småpratar i skuggan utanför sina bilar, damen som spolar av trappan utanför sitt hus, småbarnen som skickas till affären för att köpa en vattenmelon, bilarna som kommer med dunkar för att hämta vatten vid en av stans källor, killen som håller peripteron öppen halv tre på natten ifall det kommer nån som vill köpa cigaretter och tavernaägaren som kommer farande på sin vespa med hunden mellan knäna. Sånt är grekliv för mig. Finns det i Ammopi? (Detta skrivet i all vänskaplighet, att Karpathos erbjuder nåt för OLIKA smaker är ju bara en styrka.) |
|
||||
|
||||
Nej kanske inte men när jag var där fanns det otroligt bra mat på åtminstone en av tavernorna samt massor av grekiska barnfamiljer på stränderna. En fin liten kyrka och härligt vatten.
Eva |
|
|||
|
|||
Hmm... många åsikter är det. Jag tror att man får göra en lista på de saker som är viktiga för en och utgå från det. Vuxna resenärer har andra önskemål än en barnfamilj. Och det som är rätt för en är fel för en annan...
Jag har svårt att hitta ett ställe som har precis allt det som jag vill ha, så då får man fundera vad som kommer först. Är det stranden, priset, atmosfären, skall det vara Grekland eller Bulgarien? Vi resonerade som så att vi är mest på stranden och vi vill ha bra badvatten och snorkling. Vi vill ha lägenhet, A/C och pool för barnen, då de ligger i vattnet från morgon till kväll, och gillar hoppa i poolen (minstingen badade 7 timmar i sträck i somras!) Sedan skall det finnas ett par supermarket och några resturanger, så att man kan både laga mat själv och gå ut och äta. Det skall också vara möjligt att gå eller ta taxi till en närliggande stad/by där man ser det riktiga greklivet och där man kan inta en bra middag och det skall vara såpass nära att man kan göra det varje eller varannan kväll om man vill. Det som vi valde mellan med Apollo var Zephyros, Aegean och Lakki Studios, och Aegean vann då Apollo ger saftiga barnrabatter (=enhetspris för barn) där. Zephyros lockade mycket, men var dyrare. Dessutom är stranden bättre vid Amopi. Har jag rört till det ännu mer nu? Gita |
|
||||
|
||||
Citat:
Tss, alls icke, ju fler synpunkter, desto bättre ! Dessutom: för oss abstinenta är varje skriven rad om Karpathos en bra rad! |
|
||||
|
||||
[
Det som vi valde mellan med Apollo var Zephyros, Aegean och Lakki Studios, och Aegean vann då Apollo ger saftiga barnrabatter (=enhetspris för barn) där. Zephyros lockade mycket, men var dyrare. Dessutom är stranden bättre vid Amopi. Har jag rört till det ännu mer nu? Gita[/QUOTE] Förmodligen hade ni trivts minst lika bra på Zephyros,men priset är ju verkligen oxå en viktig faktor. |
|
|||
|
|||
Citat:
Men först måste jag smitta ner dem med Greklandsbacillen, så att de kommer alltid att vilja återkomma dit... Gita |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Mange av de som jobber i Amopi, bor ikke der, det stemmer. Og noen bor der om sommeren, og flytter et annet sted på øya om vinteren, eller de har hus i Athen osv. Men jeg har inntrykk av at det gjelder mange, de har et hus der, og en leilighet et annet sted. Men NOEN bor i Amopi også.
Jeg tror nok ikke, eller, jeg er faktisk helt sikker på, at Amopi ikke passer for alle. Jeg forsøker bare å si hva jeg mener om stedet når andre spør om dette i forumet. Og det er det kanskje bra at jeg gjør, for det er helt tydelig at de fleste som gir råd angående Amopi, strengt tatt ikke vet mer om stedet enn at de har tilbragt noen timer på en av strendene der. Og det er vel ikke akkurat noe godt grunnlag for å svare på spørsmål. Det er forresten godt vi er forskjellige, slik at ikke alle havner på samme sted. Da ville det blitt ganske overbefolket. Nå virker det kanskje som om jeg bare liker Amopi, faktum er at jeg ELSKER Pigadia, jeg har bodd inne i byen på en av mine ferieturer også. Og det var en kjempefin opplevelse. Men så havnet vi i Amopi året etter, og siden har vi blitt der. Det hadde blitt stusselig i Amopi dersom det ikke hadde vært noe Pigadia en rask taxi-tur unna. Det er vel også derfor jeg får den litt triste følelsen når jeg kommer til Lefkos, det er altfor langt inn til byen! Men for meg passer det bra å oppsøke byen når jeg har lyst (sånn cirka annenhver kveld...), for så å kunne reise tilbake til roen og stillheten i Amopi når natten kommer. Når det gjelder hva som gir den greske følelsen og stemningen, er nok det en individuell følelse som varierer fra person til person. Nei, man ser ikke så mange trange gater og gamle koner som henger opp klesvaska eller skurer trappa si, fordi det ikke finnes slike gater i Amopi. Det er jo nesten ikke gater i det hele tatt, men opptråkkede stier, omgitt av tepper med timian. Jeg får igrunn den deilige greske følelsen uansett hvor jeg er på Karpathos, kanskje utenom Lefkos, da blir den blandet med litt vemod (men jeg har jo ikke vært så mye i Lefkos, så her er det kanskje jeg som ikke har gitt stedet en sjanse). Og selvfølgelig gir Pigadia meg den greske feriefølelsen, åh, blir helt satt ut bare av å tenke på det . Men når jeg blir budt på kaffe hos en gresk familie der mammaen ikke kan et ord engelsk, men sitter tålmodig og forsøker å lære meg litt gresk, sånt opplever vi i Amopi, og det gir MEG den gode følelsen. Slikt opplever man overalt på Karpathos, egentlig, men disse menneskene er så spesielle for meg. Eller å sitte på en takterasse på en restaurant med en ouzo sent på kvelden, og det du ser der nede er sauer som beiter på jordene, og månen som blinker i havet. Og du hører bozoukien i det fjerne når du rusler hjemover igjen. Og lyden av biler er omtrent helt fraværende. Det gir meg den etterlengtede feriefølelsen. Åh, nå ble jeg reisesyk her, og enda er det åtte måneder å vente... Mvh Nora (som etter fem Karpis-turer ennå ikke har vært på Pelagos...Hi,hi. Men neste gang, DA!) |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin |
|
|