Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-03-20, 18:42
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Priser under/efter krisen

Jag förstår din poäng Lissi MEN även om jag handlar av slaktarn vad har jag för garantier? på ursprunget av just den kalven eller annat kött! Grekland importerar som sagt en hel del kött från tex Bulgarien och bara för att det står på förpackningen att köttet är från Grekland? Nja kan jag lita på det? Så jag tror att det inte spelar någon roll var jag köper mitt kött, endast när jag köper Lamm och gris av vänner som har egna djur då jag vet var dessa kommer från... Det samma gäller i Sverige, där köper jag inte kött i affär utan äter endast det som jag jag får i hop vid jakt, då jag jagar älg, rådjur, hare och fågel. Till jul köper jag gris av bonden och även mina ägg samt honung.. handlar jag av honom.

Sorry nu blev det lite off topic...

Camilla
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-03-20, 19:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Priser under/efter krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Sorry nu blev det lite off topic...
Camilla

..men då är vi ganska överens

Lissi
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-03-20, 19:25
Ikaros2s avatar
Ikaros2 Ikaros2 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 39
Standard Sv: Priser under/efter krisen

For oss som lever på norske pensjoner eller svenske lønninger bør ikke dette være noe problem! Det er langt verre for den vanlige greker!
Skal man vurdere om en vare er dyr eller billig bør man vurdere inntekten i forhold til utgiften.
Jeg befinner meg i Kalamata for øyeblikket, og her har f.eks. bensinen steget med 40 cent/liter siden jeg var her forrige gang (31. januar i år)!!!
I NOK koster nå en såpass viktig vare for samfunnet en krone mindre for literen enn den gjør i Norge, - og tenk litt på hva gjennomsnittslønnen i Hellas er!!!
Det hadde blitt ramaskrik i Norge om det samme hadde skjedd der!!! Sammen med et momspåslag på 2% på dagligvarer gir bare dette betydelig økte leveomkostninger for den vanlige greker.

Om ølen, ouzoen eller kjøttet koster oss litt mer, greier vi - som ikke er avhengig av de greske lønningene - å leve med; spesielt om vi bare er i Hellas på ferie en uke eller to. Det er verre for de som lever her!!!

Men dessverre; det er nok ingen vei utenom disse harde tidene!
Hellas MÅ ut av det økonomiske uføret og staten må ha inntekter, - og de greske systemene må effektiviseres.
Det værste som kan skje nå er at solidariteten innen Euro-området revner, - og at vi som elsker Hellas; enten som turister eller som "klimaflyktninger" viser dem ryggen, og nører opp under det som allerede er blitt en tragedie for greske innbyggere.

Ved å fortsette vår aktivitet og ferievaner i Hellas vil vi best kunne bidra til at den greske økonomien fungerer, og også hjelpe til med å holde hjulene igang i den største industrien i landet: Turismen.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-03-20, 19:27
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Priser under/efter krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Ikaros2 Visa inlägg
...Ved å fortsette vår aktivitet og ferievaner i Hellas vil vi best kunne bidra til at den greske økonomien fungerer, og også hjelpe til med å holde hjulene igang i den største industrien i landet: Turismen.

Det var väl talat!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-03-20, 19:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Priser under/efter krisen

Det är exakt det jag också menar! Att det blir dyrare innebär inte en sekund att mitt resande och mina inköp i Grekland ändras!

Lissi
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-03-21, 04:35
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Priser under/efter krisen

Intressanta inlägg... Men inte speciellt väl underbyggda... Tycker jag. Bensinpriset sätts utifrån världsmarknadspriset plus lokala tillägg och skatt. Och det skiljer sällan mer än +/- 10 % inom länder som inte har egen tillverkning av bensin. Där kan det ev vara billigare.

Men visst ser det dyrare ut om man tjänar 10-tusen i månaden än om man tjänar 20-tusen. Och ändå så köper Grekerna bensin.... Och har både två eller tre bilar som någon sade...

Lokala varors prissättning sker sedan urminnes tider genom tillgång och efterfrågan. Det är nog den äldsta sanningen inom ekonomi som finns! Men visst har maten i Grekland blivit dyrare. Men jag har ändå inte sett någon större förändring i Grekernas köpvanor ännu så länge! De köper den mat de vill ha.

Och hur kommer det sig att en helt vanlig enkel Pizza i Grekland kostar 10 - 12 € när jag får TVÅ för samma pris här hemma???

Så på något sätt kommer pengarna tydligen fram ändå. Och vi ska i det här sammanhanget inte glömma att Greker är en samling gnällspikar... Med en stor "svart" ekonomi...

Undrar om det är därför de har råd med 2 - 3 bilar och fortfarande, trots prisökningar, kan köpa den mat (eller bil!) de vill ha?

De flesta här har väl sett att det varit Taxistrejk i Grekland nyligen? De skulle nämligen tvingas att ge kvitto! (Hemska tanke... ) Och dessutom betala skatt efter inkomst. ( Ännu värre! )

Idag betalar alla Taxiförare drygt 1.200 € i skatt per år! De har "flat rate-skatt"! Oavsett hur mycket de tjänar!!!! Tror faan att de skriker och strejkar!!! Hade jag också gjort... Betala tusen spänn i månaden i skatt och sedan är allt bara vinst! Snacka om Guldläge. Och hur lätt är det att hitta en ledig Taxi i tex Athen? De bör tämligen lätt köra in en tusing om DAGEN!!!

Jag hade ingen aning om detta förrän jag läste om det i Ekathimerini nu i veckan. Och jag förutsätter att den tidningen är seriös och kommer med korrekta uppgifter. Men betala tusen spänn i skatt varje månad och man sedan kan dra in hur mycket som helst utan att behöva betala en Cent till i skatt...? Phuuuuuu.... Finns det en Taxikille i Athen som INTE är miljonär???

Men det fick mig även att fundera över hur många andra okända och märkliga (skatte)saker det finns där...? Sedan finns det ju en inbyggd motvilja mot att betala skatt hos alla Greker....

Inte undra på att de sitter på Pottkanten nu...
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-03-21, 08:32
nille12345 nille12345 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 3
Standard Sv: Priser under/efter krisen

Hej!
Håller med en del andra inlägg om att man försöker hålla nere priserna lite grand om man reser runt i den grekiska övärlden under tre veckors tid eller längre.
Det är rätt att det fortfarande är billigt att hyra rum i Grekland, i alla fall på öarna.
Problemet är att det är väldigt svårt att leva riktigt billigt några dagar om man skulle vilja det. I de flesta andra EU-länder, kanske med undantag av några nordiska går det ju att hålla igen om man vill det. När man t. ex ska köpa frukost på någon grekisk ö så blir detta ofta väldigt kostsamt, även om det kanske bara ingår lite yoghurt, juice, några bullar och ost till pålägg. Sådana här basvaror är ju i stort sett billiga överallt.
I Frankrike, Italien, Spanien och Tyskland är det ju helt andra priser om du väljer att leva väldigt enkelt och vill hålla kostnaderna nere.
Tycker fortfarande väldigt mycket om Grekland, men priserna irriterar alltmer.

Nille
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-03-21, 14:22
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Priser under/efter krisen

Jag får inte till citeringen men detta är Svar på Peters inlägg...

Grekland har egen tillverkning av benzin vilket gör att den lokala soppan borde vara billigare? men är inte? varför?


Jo jag ser en stor skillnad på folks köpvanor man köper mindre fisk och kött, handlar i större utsträckning på marknaden många går dit efter kl 2 då man sänker priserna för att bli av med sakerna...


Att Greken skulle vara en gnällspik..Helt sant Greken gnäller ALLTID över allt när det gäller pengar att man inte har några etc... men återigen så är det inte medelgreken som har ett överflöd.

Att många skulle ha 2 till 3 bilar jo visst finns det men återigen blir det en generalisering


Att en taxi snubbe skulle dra in 1000 spänn om dagen och att flera är miljonärer....
OK var ska jag börja...inte många som ha en taxi som är miljonärer..och då talar jag av Egen erfarenhet vi har haft en taxi i Aten....visst väldigt lite skatt som betalas men då ska vi komma ihåg att det finns 14,000 taxi bilar i Aten. Du kan sitta i kö i 2 timmar och då inte ha en människa i bilen vilket ger O euro, långa köer och trångt ger inte särksillt många körningar. Disel är inte särskillt billigt, Greken generellt åker inte så mycket taxi och när man åker är det korta sträckor vilket inte ger så mycket inkomst vilket gör att du måste i princip jobba 12 till 14 timma per dygn för att få in åtminstonde lite pengar som gör att du kanske går runt precis... sen ska du betala en massa andra avgifter för din licens, pension, fackförenings avgift vilket är ett måste, mätaren som skall kontroleras detta betalar man själv, sen bör du serva bilen oftare , försäkringar etc så i slutändan går du nästan plus minus o.....

Men å andra sidan har du rätt Peter när det gäller Grekens ovilja att betala skatt och jag kan även se den andra bilden..överflödet bor ju själv i Nea Makri inga små hus som ligger men vi har ju även hus i Nea Pendeli och husen där är inga billiga och då kan jag inte heller låta bli att unda HUR har alla dessa människor lyckats bygga dessa stora lyxiga hus? Ärvda pengar? jo visst en del MEN och där finns de med 2 och 3 bilar, och då är det inga Fiat utan BMW och Porce eller Jeep, hur kan det komma sig att en riksdagsledarmot när han blir invald har 1 hus och efter något år helt plötsligt kanske 4 hus..? ja inte är det ärligt förtjänta pengar. Och var har alla EU pengar tagit vägen när man byggt vägar och broar? hälften av pengarna till bygget och andra hälften i folks fickor... Och det är ju här som skon klämmer...som vi alla är överens om betalar man inte skatt? hur ska man få finanserna att går runt? Landet och folket är för korrupta...och i slutändan är det "Mitsos och Maria " som är en "medelgrek" som får betala.... Dags att även börja uppifrån och "rensa" upp ordentligt...

Camilla

Senast redigerad av Frappe den 2010-03-21 klockan 14:29. Anledning: Markeringarna blir fel..
Svara med citat
  #29  
Gammal 2010-03-22, 16:42
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Priser under/efter krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Grekland har egen tillverkning av benzin vilket gör att den lokala soppan borde vara billigare? men är inte? varför?
Jag borde ha skrivit länder med egna oljekällor! Jag har ingen aning om Grekland har det eller importerar råolja och tillverkar bensin själva. Sedan har ju Grekland höga kostnader för att distribuera bensinen ut till öarna tex. Och det påverkar säkert priset en hel del. Grundpriset på bensin är egentligen inte speciellt högt. Men skatter, distribution och moms gör den dyr. Även här hemma...

Och jag vet att jag överdrev och generaliserade en hel del i inlägget... Men om man tittar på Greklands utveckling sedan de kom med i EU så har det gått fort framåt. Både vad gäller infrastruktur och levnadsstandard.

Och jag blir arg, men mest besviken, när det nu framkommer som det gjort senaste tiden, att Grekland under lång tid hållt på med fusk och klantigheter. Det är frustrerande ur min trånga Svenska synvinkel att se att om man hade tagit tag i korruption och svarta pengar i ett tidigare skede hade troligtvis inte den här situationen uppstått! Även om det inte enbart är hela problemet så är det en väsentlig del... Skattemoralen ska man ju inte ens nämna...

Sedan är jag ju själv medskyldig! Jag vet ju att Stelios inte har betalat många ören i skatt under alla år jag bott hos honom... Jag har ju inte missunnat honom det när jag bor billigt... Men vad ska jag göra? Begära kvitto? Säkert populärt...
Svara med citat
  #30  
Gammal 2010-03-22, 20:28
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Priser under/efter krisen

[QUOTE=Peter;199847]
Och jag blir arg, men mest besviken, när det nu framkommer som det gjort senaste tiden, att Grekland under lång tid hållt på med fusk och klantigheter. Det är frustrerande ur min trånga Svenska synvinkel att se att om man hade tagit tag i korruption och svarta pengar i ett tidigare skede hade troligtvis inte den här situationen uppstått! Även om det inte enbart är hela problemet så är det en väsentlig del... Skattemoralen ska man ju inte ens nämna...

Jag håller fullständigt med ovan....

Camilla
Svara med citat
  #31  
Gammal 2010-03-23, 09:36
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Priser under/efter krisen

Det är just det jag tänker på nu, när jag ska flyga till Grekland i slutet av maj. Om jag ska hyra ett enkelt rum hos nån gammal dam, hur kan jag fordra ett kvitto från henne såsom jag borde göra moraliskt sett. Jag har aldrig tidigare ens tänkt på saken, men nu är vi alla "turister" väl ansvariga ! En väninna körde just ca 40 km med taxi och fick visst inte något kvitto men priset var 10 € dyrare än för några månader sen !
Svara med citat
  #32  
Gammal 2010-03-23, 19:00
Ikaros2s avatar
Ikaros2 Ikaros2 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 39
Standard Sv: Priser under/efter krisen

Fortsetter vi å betale regninger uten å be om kvittering er vi med på å undergrave de økonomiske tiltakene som man nå jobber med for å rette opp i alle de feilene som er begått gjennom mange, mange år!!!
Forklarer du hvorfor, vil nok betalingsmottaker forstå dette, - enten det er en taxisjåfør, en tavernaeier eller en håndverker.

Det nytter ikke for noen i Hellas å stikke hodet i sanden lengre!!!
Det er det alt for mange som har gjort før, - og som man nå får lide for.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2010-03-23, 19:32
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Priser under/efter krisen

Dette med korrupsjon og nye økonomiske/skattemessige innstramminger har flere sider, og det blir ikke alltid så lett å se følgene for oss som står utenfor. Her er en meget tankevekkende artikkel som omhandler "den vanlige grekers" syn på dette. Veldig lesverdig!
http://www.bt.no/meninger/kronikk/Gr...e-1047108.html
Svara med citat
  #34  
Gammal 2010-03-25, 19:04
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Priser under/efter krisen

En mycket bra artikel, Admirala. Författaren beskriver situationen väldigt bra.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT