|
|||
|
|||
Är i behov av tips inför öluffning i Kykladerna
Hejsan!
Det är så att jag och min sambo har tänkt oss att öluffa under tre veckors tid i sommar, 27/6-16/7 närmare bestämt, och har hört att Kykladerna ska vara bra för oss nybörjare. Har kikat lite på flygstolar till både Aten och Santorini (där vi tänkte börja våran tripp och sedan besöka de öar som faller oss in) och undrar ifall det är värt att lägga ut närmare 11 000:- på två flygstolar, tur och retur, till Santorini istället för att flyga till Aten och ta färja från Pireus? Såväl tidsmässigt som pengamässigt? Undrar även om ni har några tips på öar som vi bara måste se, då vi vill uppleva allt från fantastisk natur och turkost vatten till möjligheten att kunna snorkla och vandra? Är väldigt tacksam för alla tips och idéer |
|
|||
|
|||
Sv: Är i behov av tips inför öluffning i Kykladerna
11.ooo låter som mycket pengar! Har ni kollat med Airtours?
|
|
||||
|
||||
Tycker definitivt inte det är värt så mycket pengar att komma direkt till Santorini. Ni flyger till Aten för 2-3000:-/person och når därifrån de centrala delarna av Kykladerna (Paros, Naxos) på några timmar med båt.
Vill ni nå dessa öar snabbt så kan ni ta inrikesflyget dit och det kostar runt 1000:- enkelresa. Återresan innebär i många fall en övernattning i Aten, vilket ger er möjligheter att se Akropolis och annat intressant. Har ni inte gjort det så är det ett måste. Tobbe |
|
|||
|
|||
Har inga tips att ge, vi ska själva båtluffa för första gången i år.
Men 11000kr för två personer ToR till Santorini låter väldigt dyrt. Vi har köpt biljetter ToR till Santorini för 13800kr men då är vi 5 personer ( 3vuxna och 2 barn) vilket blir ca 2700kr/person. Men då är barnen något billigare och vuxna något dyrare. Vi ska flyga med Norwegian. Vi har sen bestämmt oss för Naxos och Antiparos förutom Santorini. Och hoppas på en skön semester. |
|
||||
|
||||
Jag tycker också att 11 000 låter lite väl mycket. Det tar inte så lång tid att åka båt från Pireus (Aten) ut till Kykladerna. Räkna med cirka 5 timmar till Naxos. Från Santorini till Naxos tar det cirka 2 timmar.
Mina favoritöar när det gäller snorkling och vandring är Amorgos och Sifnos. Amorgos måste ni till, där finns allt ni söker. |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag hoppas ni hittar er resa ner till kykladerna och att ni får en fantastisk härlig öluffning. Hälsningar Carina |
|
|||
|
|||
Tycker det är helt klart bäst att starta på Santorini, men det låter som mycket pengar.
Om man åker till Aten kostar flyg runt 1500 enkel för 2 personer till Naxos/paros vad jag har sett och måste man ha övernattning i Athen/Pireus el dy och inte är intresserad av det så försvinner ju en dag lätt. Räkna och jämför och kolla tiderna... Lycka till! //Ingrid |
|
|||
|
|||
Vi bokade biljetter igår, en vecka innan dig, tid lite innan dig, 14/6-6/7 Stockholm Athen ner och flyg från santorini via Athen hem och det gick på 6300 för två. Kolla flyg som inte går på helgen... skulle kostat oss 1500-2000 mer att åka på lördagen istället för måndagen...
|
|
|||
|
|||
Vi har bokat sthlm-Santorini 7-22/7 och fick betala ca 9000kr för dom för 2 personer. Det är betydligt billigare att flyga till Athen.
Men, vi tyckte vi att det priset var ok eftersom vi ska hålla oss till öarna närmast Santorini. Tid är också pengar och båtbiljetterna är ju inte heller gratis.. |
|
|||
|
|||
Rekommenderar också Sifnos som är en av mina absoluta favoritöar. En lugn och trivsam ö med fina vandrings- och snorkelmöjligheter och en vacker natur. Ön är inte så stor och därmed lätt att ta sig runt på, till exempel med buss.
|
|
|