Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-04-14, 12:55
Britta52 Britta52 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 46
Standard Sv: Kravbrev från Grekland

hej!
Har varit hos läkare i Grekland innan Försäkringskortet gällde. jag fick tillbaka pengarna via min reseförsäkring som ingår i min hemförsäkring. Låter väldigt mycket med en självrisk på 1 500:-, är den så stor avseende alla skador?
Fick tom en del av själkva resan när min ena son var sjuk 5-6 dagar av en 14-dagarsresa.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-04-14, 13:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kravbrev från Grekland

En självrisk på 1500 kr för en hemförsäkring är helt normalt. Utan självrisk eller med mycket låg sådan är enbart de speciella reseförskringar som är ganska dyra och oftast sälja av arrangören för en resa. De flesta av oss har en alldeles utmärkt reseförskring i vår hemförsäkring men den täcker inte småskador. Dvs självrisken blir högre än den ersättning som betalas ut.

Det europeiska sjukförsäkringskortet täcker offentligt finansierad sjukvård och här betalar vi samma vårdavgifter som gäller för befolkningen i respektive land.
Det har funnits i ganska många år men bara några i sin nuvarande form.

Eva
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-10-16, 12:58
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Kravbrev från Grekland

När jag besöker Kentro ygeias (vårdcentralen) eller sjukhus i Grekland uppvisar jag det svenska försäkringskortet och betalar ingenting för läkarbesöket. Om jag skulle besöka privatläkare så betalar jag oftast en avgift på ca 50 euro. Mediciner ser jag till att få utskrivna på recept, betalar då endast 25% av det ordinare priset. Maken var i våras tvungen att genomgå en operation som utfördes på en privat klinik. Denna kostade oss 2000 euro. Vi betalade och fick kvitton av läkaren som vi skickade till försäkringskassan i Sverige, efter 2 månader utbetalades så gott som hela summan till oss.....Så Janne säg till din bror att betala kravet och skicka in kvittot och kopia av fakturan till förskringskassan.

Yvonne
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-10-16, 13:32
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Kravbrev från Grekland

Jag uppsökte läkare i Egiali på Amorgos, halsinfektion, och fick betala "vad du vill eller ingenting alls...". Penicillinet kostade drygt 30 euro, tyckte bara det var dyrt.

Antar att det var en privat jag var till...? Visade inga papper eller så vad jag minns (hoppas det inte dyker upp en hoträkning framöver ).

Lena*.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-10-16, 22:49
Nettie Nettie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Skåne
Inlägg: 45
Standard Sv: Kravbrev från Grekland

Har ni provat att få pengar från Försäkringskassan (som Yvonne föreslår)? Vi var på Rhodos i sept 2007 och vår yngste son (då 8 månader) blev sjuk. Hotellet fixade en läkare som kom till oss på hotellet och behandlade honom. Vi fick betala henne cash (hade ingen reseförsäkring utan bara det gröna kortet). Har för mig att vi betalade 100 EUR. Vi skickade sen in en blankett till försäkringskassan (hittade den på deras hemsida) tillsammans med kvittot och efter ett par veckor fick vi tillbaka det mesta (över 700 SEK), trots att läkaren kom till oss - trodde inte att vi skulle få något.

Ringde först hemförsäkringen men de hade en självrisk på 1500. De rådde mig att prova med FK - tror att det gick så smidigt då det gällde ett barn. Kan vara värt ett försök!

Blev sjuk på Kreta 2000 och fick ingen faktura förrän 11 månader senare... Inte kul!! Den fick jag tyvärr betala.

Lycka till.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-10-17, 05:08
BrittMaries avatar
BrittMarie BrittMarie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lidköping
Inlägg: 146
Standard Sv: Kravbrev från Grekland

Men sjukhuset då? Där finns det akutmottagning dygnet runt (i alla fall på Kos)

Och för att få det låga priset på medicin måste man, efter sjukhusbeöket, ta sig till en IKA-läkare som skriver om receptet på deras blankett. IKA-läkare har ofta men inte alltid mottagning på sjukhusen. Det är det värt, kan vara stor prisskillnad.

B-M som snurrat runt en del i den grekiska vården Kos/Rodos/Aten
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-10-17, 11:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 530
Standard Sv: Kravbrev från Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne Visa inlägg
Så Janne säg till din bror att betala kravet och skicka in kvittot och kopia av fakturan till förskringskassan.
Han har redan betalt kravet, jag vet dock inte om han kontaktade förskringskassan. Ska höra med honom.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-04-26, 15:18
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Sv: Kravbrev från Grekland

Min man blev sjuk i Chania och vi besökte privatläkare första dagen. Vi betalade kontant och de lovade att skriva ut ett läkarintyg om min man skulle bli sängliggande en längre tid. Om min man inte var frisk dagen därpå skulle vi absolut komma tillbaka till läkaren. Vi tyckte dock det var onödigt med ett läkarbesök redan dagen därpå eftersom tillståndet var oförändrat, sängläge med feber och hosta. Tre dagar efter första besöket återvände vi till läkaren då min man fortfarande hade hög feber och hosta. Tyvärr blev det inget läkarintyg eftersom vi inte hade gjort det återbesök till läkaren dagen efter som läkaren hade ordinerat. En hel semestervecka gick till spillo, men som tur var hade vi ännu en vecka, alla har tyvärr inte det.

Vi försökte förklara att i Sverge springer vi inte till läkaren varje dag vid oförändrat tillstånd utan avvaktar ett par dagar. Så inte i Grekland.

När vi kom till Sverige skickade vi in samtliga papper, kvitto på läkarbesöken, kvitton på mediciner till både försäkringskassa och försäkringsbolag. Vi fick ingen ersättning från vårt försäkringsbolag, men väl från försäkringskassan, även om det tog 5 månader, där papper skickades mellan grekiska f-kassan och vår f-kassa ; )
Svara med citat
  #29  
Gammal 2010-04-26, 23:06
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Kravbrev från Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Marielou Visa inlägg
...Vi försökte förklara att i Sverge springer vi inte till läkaren varje dag vid oförändrat tillstånd utan avvaktar ett par dagar...
Finn mig en grek som fattar den logiken! Kan vi få fram en grekisk översättning av Lars Ekborgs gamla klassiker "Man kan kast in hatten" tro?

//Kikh
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT