Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-26, 23:54
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 087
Standard Busshållplatserna i Pireus

Sedan ett par år tillbaka har man ju ändrat på busshållplatserna i Pireus och det kan inte med bästa vilja kallas bra som det ser ut nu.
Då man kommer till Pireus är det ingen som vet var man ska stiga av, då man kommer så att man ser båtarna så vill en del ut ur bussen på en gång men det kan bli helt fel (om man inte ska till Saroniska Öarna). Vi brukar åka med en hållplats längre fram, det finns en gångbro över gatan där. Då är man precis vid Blue Star-båtarna som åker till Östra Kykladerna (typ Naxos m.fl). Då finns rulltrappa och hiss så att man lätt kommer över gatan även om man har mycket grejer (och det har vi).
Ska man till Dodekaneserna så åker man med längre bort, jag tror det är ändhållplatsen som gäller då.
Nu då vi kom tillbaks så kom vi från Västra Kykladerna (Sifnos) med Agios Georgios (härlig färja) och då hamnade vi nästan ända borta vid båtarna som går mot Dodekaneserna men ändå inte riktigt så långt. Det finns inte en skylt som talar om vart man ska gå och de enda som syns till är Taxichaffisar (och hur hederliga är de här på en skala).
Nåja, småningom kom vi fram till att vi ska gå mot vänster då vi kom utanför färjeområdet, det blev en rejäl bit att gå men snart var vi framme och missade en buss med 15 sekunder.
Vad vi sedan blev förvånade över var att denna buss aldrig (som jag såg) gick under den gångbro som vi brukar gå över då vi ska mot Naxos. Går inte bussen där nu då eller? Är det någon som vet det?
Jaja, kaotiskt känns det och förbannad blir man, extra känsligt om man har ont om tid till flyg hem.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-27, 00:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Busshållplatserna i Pireus

Jag som tyckte att det var så smidigt när jag skulle till Sifnos!

Chauffören frågade mig och de övriga passagerna - fyra amerikaner som skulle till Agistri - vilka öar vi skulle till och sen släppte han av oss på rätt ställe.

Efter det fanns det stora skyltar med olika gaters nummer.

Jag var lättad för mitt lokalsinne och känsla för riktning är under all kritik så jag kunde ha hamnat varsomhelst.

När jag sedan kom från Sifnos och skulle till busshållplatsen var jag lost och det var dessutom mitt i natten. Men jag frågade servitören på hamnfiket och han följde med en bit och pekade (bedömde honom som pålitligare än vem-som-helst-på-gatan).
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-06-27, 08:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Busshållplatserna i Pireus

Tyckte det var enkelt att åka från Pireus i dagsljus för några år sedan men när jag kom från Sifnos efter midnatt för ett antal år sedan tyckte jag det var väldigt skönt att ha med en vuxen son. Mycket svårt att orientera sig och det var då jag bestämde mig att flyga direkt tll öarna istället. Gillar inte Aten så egentligen är det inget svårt val. Staden är alldels för stor för mig och jag litar inte på taxischaufförerna och kommer antagligen aldrig mer att göra det. Rånad en gång i livet av en grekisk taxiscaffis räcker. Nu är dessutom personrånen ännu vanligare i Aten och ficktjuvarna härjar för fullt. Bara i min bekantskapskrets har tyvärr flera råkat ut för ficktjuvar.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-06-27, 09:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Busshållplatserna i Pireus

I många dagstidningar publiceras ihop med annonserna om allt möjligt som helgöppna apotek och båttider och sånt även en kartskiss över Pireus , Där brukar anger vilka båtlinjer som åker vart. Jag vet inte om bussarna finns med, men det kan ju vara en god början att veta var båten finns. Ska kolla om detta finns att se på datorn också. Nån annan som vet mer?
Även vi som bor här men inte åker så ofta till Aten kan känna oss förvirrade.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT