![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag har aldrig lidit av att inte kunna skriva "riktig" skrivstil Skrivregler lärde vi oss, jag ser idag på facebook att jag och mina gamla grundskolevänner använder exakt samma typ av skriftspråk, minns fortfarande väldigt klart alla lustiga exempel som svenskläraren gav vad det gäller särskrivningar och syftningsfel, han måste bankat in det i huvudet på oss, för vi är rätt snabba att "hugga på" varandra om man tabbar sig ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
När vi ändå är igång kanske vi kan ta var och vart också?
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, hurra!
|
|
||||
|
||||
![]()
VART (i vilken riktning) ska du gå min lilla flicka och VAR (plats) har du varit. Kanske kan va' nå't?? "Typ på ett ungefär liksom"
![]() Norrut kanhända att man säger Vars har du varit? Kanske det finns sydliga varianter också ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
O då sa han ba o ja sa till hon ba o vi sa till han ba, typ
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Om man skriver brev, dagbok, eller något annat, så går det mycket snabbare att skriva skrivstil än att texta, det liksom flyter bättre med skrivstil istället för att sitta o texta!
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ---------------------------------------------------- När särskrivningar och felsyftningar ger meningen en helt annan mening än den avsedda har jag svårt att avfärda "problemet" ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har inte upplevt att någon får tillsägelse om de stavar eller skriver fel, just den här tråden handlar väl bara om det som är korrekt svenska i skrift eller muntligt? Jag tycker som du att det är intressant med såna här diskussioner, men jag skulle aldrig i livet kritisera eller kommentera inägg eller resebrev här på Kalimera!!! Resebrev och inlägg MÅSTE bara få berättas av alla, oavsett språkbruk!!!
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Att skriva så att det framgår vad jag menar, det är visst svårare för mig än att stava rätt ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Yanna |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Citat:
Men när just den här frågan har kommit upp på andra ställen så brukar alltid flera anse att det finns ett dialektalt inslag också. Det kanske stämmer. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
För övrigt förstår jag inte varför man stör sig på hur andra skriver. Finns det verkligen någon som tror att de alltid skriver korrekt själv? Och att särskrivningar skulle innebära större risk för missförstånd än andra skrivsätt (likalydande ord, syftningar mm) är rent svammel. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
RÖKFRITT RÖK FRITT ![]() eller "Skivad kalv lever med kul potatis" - fast den är mer kul än att den kan missförstås! ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Tack snälla Kalimera för att du finns - här kan man bli både f-bannad och hur fnittrig som helst!! Appropå (ett eller 2 ord??) ett ord som nästan undantagslöst används fel är ordet FRAMDELES, som ni förstås vet betyder - i framtiden. Nu används det väl inte särskilt ofta! För något år sedan var jag och lyssnade på ett föredrag. Där använde talaren ordet FRAMLEDES i var och varannan mening. Men, vad jag vet är det möjligtvis kon som framledes till tjuren när tanken är att det ska bli en kalv. ![]() ![]() Lena PS. För oordningens ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej på er!
Kul tråd tycker jag! Mitt "favoritobjekt" är att många (bl a mina barn) ibland har problem med att skilja på själv och ensam. Men nu har de lärt sig och rättar mig när jag själv säger fel... ![]() Speciellt intressant tyckte jag det blev med detta: Citat:
![]() http://www.dn.se/kultur-noje/spraket...ledes-1.451259 ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Syftningsfel som: "Jennifer A. har avslöjat hemligheten bakom HENNES unga utseende",blir tyvärr allt vanligare.
|
|
||||
|
||||
![]()
Avdelningen för syftningsfel... Saxat från högre allmänna läroverket i sent 1950-tal.
Rökt och färsk fisk finnes i saluhallen hos köpman Per Persson, som är fet och fin och förvaras i modernt kylskåp... Arne |
|
||||
|
||||
![]()
Avd. tvetydighet:
Jag satt på bryggan och dinglade med benen då plötsligt en gammal bekant dök upp |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
![]() |
|
|