![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Ni är för himla härliga....tänk vilken avhandling det kan bli av en rubrik : Oxå istället för också
![]() Urspårning, vaddå ![]() Himla kul tråd f ö Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Ja Lissi, det tycker jag oxå!
![]() På tal om syftningsfel: - En länstol som i många år tillhört en revisor med stoppning i sitsen och överdrag på ryggen säljes på grund av dödsfall. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Ja, syftningsfel, men även särskrivningar, ÄR kul... "Herr cykel säljes!" Hmm, undrar vad Fru cykel tycker om det... Fast det är kanske hon som säljer ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vägg i Stockholm:
All affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden! ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
För att inte tala om vi. "Hemma hos vi". MEN det är dialektalt - i detta fall från Ångermanland. Sen att man använder o framför ord är inte o-vanligt ![]() ![]() "Båten har okommit" ![]() "I England finns inga utgångar. Det står IN och O-UT" ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() Jag har ibland en tendens att säga ändån i stället för bara ändå ![]() Det finns en liknelse till att rationalisera språket som t ex att förkorta ner orden... Är = e... Jag personligen tar inte detta så högtidligt i sammanhang som här i kalimera, privata mail eller på facebook... Huvudsaken är att jag förstår innebörden. I mitt jobb skriver jag långa utredningar och då går det absolut inte med slarvfal eller rationaliseringar av språket |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Ett nytt ord har fötts? ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Kan inte låta bli att lägga mig i de och dem-diskussionen. Det är inte svårare än att de är en subjektsform medan dem är en objektsform.
De skrattade åt dem. Vad händer: Någon skrattar, predikat Vem skrattar: De, subjekt Vem skrattar de åt: dem, objekt (direkt objekt om man ska va noga, det som till min fasa kallades ackusativobjekt när jag gick i skolan på 80-talet). |
|
|||
|
|||
![]()
...fast nu insåg jag att jag bara läst sida 1 av 5 i denna diskussion så det är kanske redan skrivet...
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
![]() |
|
|