|
|||
|
|||
Tips på ö i närheten av Athen
Hej!
Detta blir min första post på forumet, men absolut inte den sista. Efter flera års resande till andra länder har vi beslutat oss (jag och min man) att åka till Grekland. Vi har tidigare varit till Rhodos och Kreta, men funderar att prova någon annan ö denna gång. Behöver därför tips på en trevlig ö, vi söker lugn och ro men god mat och mysig miljö gärna en båtresa från Athen så att vi kan flyga dit och ta en båt därifrån. Ge gärna tips på ett trevligt hotell (gärna med pool). Hur är vädret första veckan i juni, är havet badbart? Det kommer säkert fler frågor framöver. Mvh Catharina |
|
||||
|
||||
Sv: Tips på ö i närheten av Athen
Folegandros och dess Chora är en jättefin plats. Jag bodde på Aegeon för tre år sedan och har även bott på Polikandia men inget av dessa ställen har pool. Trivdes förträffligt på Aegeon med min vackra uteplats och eget olivträd. Ett stenkast från Aegeon ligger Fata Morgana vid kanten med en fantastisk havsutsikt och en läcker pool. Jag umgicks en del med ett par som bodde där och deras rum var i etage med en mycket fin inredning. I början av juni bör priset vara överkomligt. Jag betalade 25 på Aegeon men fick extra rabatt då jag stannade 9 dygn. Finns flera hotell med pool i Chora och det går att ta buss eller promenera till Angali Beach. Därifrån är det en kvarts promenad till Agios Nikolaos stranden.
Maten är fantastisk i Chora och greker och turister samsas på de fina torgen och dess tavernor. Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Ni når väldigt många trevliga öar från Aten så det är inte enkelt att tipsa. Det beror lite på hur länge ni ska vara bort, och hur lång båtresan ni orkar med. Vill ni ha hotell med pool blir urvalet något mindre, då bör ni välja någon av de ”turistiska” öarna, som Paros och Naxos, men där saknas lugn och ro, det finns där också, men andra öar är bättre. Sifnos är en av de coolaste öarna jag känner till, där går det mesta i slow motion. Personligen tycker jag att Sifnos är en av Greklands fem bästa öar. Framförallt om det är lugn och ro man söker. Är det tystnad ni söker kan Hydra passa, där är all motortrafik förbjuden, finns inga mopeder eller bilar (förutom några sopbilar). Hur länge ska ni vara borta? Hur lång båtresa kan ni tänka er? |
|
|||
|
|||
Hej!
Vi räknar med att vara borta lite drygt en vecka, därför känns Egina eller Agistri som lämpliga öar. Båtresa på upp till 4-timmar är väl okey. Problemet är att det vore skönt att komma ut till ön samma kväll som man anländer med flyg. Det flyg vi tittat på ankommer till Aten vid 13-tiden. Pool är inte livsviktigt, det viktigaste är ett trevligt hotell, helst med balkong som man kan slappa på. Hur är vattnet första veckan i juni, badbart för en nordbo? Tack för alla hjälpsamma svar Catharina |
|
||||
|
||||
Undrar om det var ditt inlägg jag svarade på nyss på Reseguiden?!
Jag föreslår den lilla ön Poros med sin lilla mysiga stad! Är mycket förtjust i den med sina trappgränder. Nära till fastlandet på Peloponessos om ni känner för det. Lycka till! / Katitzi |
|
|||
|
|||
Egina är en himla trevlig ö! Det är ett bra val!
Nickelena |
|
||||
|
||||
Egina, Agistri, Poros och Hydra når ni snabbt från Aten. Kan ni tänka er resor på upp till fyra timmar kan ni åka till bland annat öar som Sifnos och Paros.
Vattnet är badbart för en frusen nordbo. Jag är badkruka, men badar ändå i både slutet av maj och början av juni. |
|
|||
|
|||
Tusen tack för alla svar!
Har bokat biljett till Aten den 28:e maj med hemresa den 6:e juni, och nu känns det som vi har massor av olika öar att titta på innan vi åker. Det blir en rolig planerings vår även om det kommer att bli svårt att välja "rätt" ö. Mvh Catharina |
|
||||
|
||||
Om det är svårt att välja då kan man bo på Poros eller Egina och sedan ta båten till Hydra och stanna där en natt maten äter man hos Christina och Manolis . Spetses är en vacker ö som är värt ett besök.
|
|
|||
|
|||
Efter att ha besökt Agistri en gång om året de senaste åtta åren är jag väl lite partisk, men det är verkligen himmelriket på jorden. lugnt, bra bad, trevliga människor och bra tavernor. Ett hotelltips är mysiga Hotel Milos (www.hotelmilos.gr) som drivs av familjen Logothetis. Hotellet har pool och en trevlig poolbar, och ligger uppför backen från hamnen sett.
Ha en trevlig Greklandssemester! |
|
|