|
||||
|
||||
Min första fågelskådning
Har precis kommit hem från min första riktiga fågelskådning med den nya kikaren. Intresset för fåglar började i Grekland för några år sedan. Sedan jag flyttade från Stockholm har det bara ökat. Nästan varje dag ser jag havsörn flyga förbi mina fönster! I Stockholm såg jag bara hus från lägenheten.
Idag var jag vid fågelstationen i Torhamns udde. Det var kallt som tusan, men jag glömde snart kylan och njöt av vyerna. Glädjande nog fick jag se några nya fåglar. Eftersom jag är novis är nästan alla fåglar nya. Nya fåglar som jag kan bocka av är sånglärka, tofsvipa, gravand, stjärtmes och kricka. Självklart fanns där många andra fåglar: bland annat grönfink, grågås, storskrake, salskrake samt tusentals viggar. |
|
||||
|
||||
Sv: Min första fågelskådning
Trevligt !!
Även undertecknad var imorse ute på dylik expedition. Blev hämtad av TobbeS 06:30 imorse. Planen var att få en fin morgon vid Skalle fågeltorn utanför Borås. Verkligheten blev dimma, snöblandat regn, kalla fötter och kylig vind. Fåglarna begränsades till koltrast domherre grågås och en del andra vanliga fåglar, men medhavd frukost och kaffe värmde. Senare på förmiddagen gladde nyanlända fåglar som stare och tofsvipa. Hursomhelst är det alltid fint att komma ut i naturen. Lars |
|
||||
|
||||
Det är ju det!
|
|
|||
|
|||
Låter härligt..jag hör de små pippisarna ropa gomorron varje dag jag går mot t-banan,,,,,,våren närmar sig!
|
|
||||
|
||||
Satt tidigare idag med nyinköpt -igår- kikare och spanade efter fåglar. Såg koltrast grönfink talgoxe och stor hackspett. Skönt att slippa kylig vind, kalla fötter, dimma. Här är bara lite disigt eller ... kanske borde jag putsa fönstren?
I höst - på Tilos- hoppas jag få se hökörn, kanske eleonorafalk ... |
|
||||
|
||||
Eleonorafalk kommer du garanterat få se.
|
|
||||
|
||||
Idag har jag varit i skärgården och skådat fågel. Inte lika mycket fågel idag som igår. Men det gjorde inte så mycket eftersom det fanns annat att titta på.
Som detta vackra landskap. |
|
||||
|
||||
Härlig bild Janne, jag har vandrat runt dessa stränder rätt många gånger. Inte just för att kolla in fåglar utan för att fiska havsöring.
Men när man är där ute ser man ju alla fåglar också. Det känns ju för mig som att er flytt från hufvudstaden har höjt livskvalitén en nivå GRATTIS! Yeasou |
|
||||
|
||||
Det känns mer som att livkvalitén höjts med hundra nivåer. Det stod folk och fiskade lite varstans runt Uttorp (där vi var idag). Men vad de fiskade vet jag inte. Spöfiske var det i alla fall.
|
|
||||
|
||||
Vi brukade lägga i vår transportabla båt ute på Sturkö, sen fiskade vi av fjärdar och vikar i hela skärgården utanför Karlskrona. Tänk vilken vacker skärgård det är. De sportfiskare som du såg fiska vid stränderna i helgen fiskade efter Havsöring.
Yeasou |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag har gjort min sista. |
|
|||
|
|||
Janne vilket lyft ni gjort som flyttat söderut till denna fantastiska stad.
Karlskronas skärgård gillar vi och har varit där flera gånger... Jag minns för snart 10 år sen då jag och en vän firade en fantastisk midsommar på en ödetomt med klippor vid vattnet på Tjurkö. Vi skulle grilla lax i foliepaket minns jag och en fiskmås var så närgången, men försiktig. Han kom närmare och närmare där jag satt och skar laxen vid klippan och till slut satt han bara decimetern från mig....Jag blev helt stilla med en laxtärning i handen och tänk han tog biten ur min hand tittade mig i ögonen och försvann..Det kändes magiskt! Sen sov vi under bar himmel och tog morgondopp vid 6-tiden på midsommardagen...Tyvärr är den tomten såld nu! Lissi |
|
||||
|
||||
Visst är det.
Varför då? Det är bland det bästa jag har gjort! |
|
||||
|
||||
Idag har jag varit på vandring i skärgården igen. Jag vandrade 15 km, och såg tre för mig nya fåglar under de tre timmar som jag var ute. Gröngöling, trädkrypare och brunand är nu kryssade.
|
|
||||
|
||||
Härligt Janne,
Nu är det explosion i naturen, nya arter varje dag, väller in från sina övervintrings platser. Snart dyket väl sädesärlan upp i Blekinge, ett vårtecken av rang. Tobbe |
|
||||
|
||||
Härligt Janne,
Nu är det explosion i naturen, nya arter varje dag, väller in från sina övervintrings platser. Snart dyket väl sädesärlan upp i Blekinge, ett vårtecken av rang. Såg i veckan en ensam trana passera över Borås på väg till Hornborgasjön Tobbe |
|
||||
|
||||
Det rapporterades en sädesärla på Lindö udde igår. Våren är alltså här.
|
|
||||
|
||||
Idag har jag skådat fågel igen. Denna gång i dimma. Att fågelskåda i tjock dimma visade sig vara en hit. Jag har aldrig sett så många olika fåglar på samma ställe, på så kort tid. Att vi började med att gå vilse gjorde inget för det var så vackert i vilsens land. Sex nya arter kunder jag bocka av idag:
Brun kärrhök Skärrfläcka Större strandpipare Havstrut Stenskvätta Kungsfågel Grattis på mig. Vi började med att gå lite vilse. Sedan gick vi ännu mer vilse. När vi kom fram hit var vi helt lost. När dimman lättade kunde vi se ejdersträck i fjärran. Jag vet inte hur många ejdersträck vi såg under dagen, men många var det. Sammanlagt såg vi många många tusen ejdrar flyga förbi. Ibland kom de riktigt nära. |
|
||||
|
||||
Ja, man får nog säga att du har fått pippi...
/Wolfen |
|
|||
|
|||
Vi var på cykeltur på Djurgården igår.Då såg vi hägrar vid Isbladskärret. Kul!
|
|
|