Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Yannas hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-07, 01:25
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Sv: Flyttdax!!

Tack för en trevlig kväll! Trist att gå hem och förbereda sig för återresa till Sverige (jag skriver inte "hemresa" märk väl , R är ju också delvis hemma för mig)! Visserligen har jag en ny resa inbokad till den 12 juli, men om jag hittar någon billig flygstol innan dess för en vecka eller två (helst) så kommer jag tillbaka så fort det bara går!

Ingegerd
Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 13:46
NilsHåkans avatar
NilsHåkan NilsHåkan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Hej Yanna!

Fantastiskt roligt att följa flytten, vi är som Du sålda på Kreta och livet där. Vi ser också Kreta som platsen att pensionera oss på och speciellt Rethymnon där vi varit några gånger som favoriten.

Som typisk Svensk har vi några praktiska frågor som vi är nyfikna på om det är ok att fråga?

Hur fick Du tag på Din nya lägenhet?

Vad betalar Du i hyra?

Vad kostar El? Internet? Vatten?.....och om Du har några fler fasta månadskostnader.

Är räkningarna på Grekiska?.....Hur fixar Du det?

Vi är fulla av beundran för Din bedrift att flytta till Kreta och känner att Du inspirerar oss.

Hälsningar,

Håkan och Carina
Svara med citat
Gammal 2011-05-05, 21:18
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Hej NilsHåkan!

Lite svar på dina frågor....

Hur fick Du tag på Din nya lägenhet?
Jag fotade uthyreslappar på stan (gula avlånga, finns massor) skickade bilderna till en kompis i Sverige som kan flytande grekiska. Hon ringde, ställde frågor o bokade visning åt mig!

Vad betalar Du i hyra?
Hyran är ungefär som i Sverige...alltså runt 300 euro för en mindre lägenhet på 30-50 kvm, beroende på läge mm.

Vad kostar El? Internet? Vatten?.....och om Du har några fler fasta månadskostnader.
El o vatten kan skilja ganska mycket, men mellan 50-100 euro för el o va. Internet kan såklart också skilja sig en del beroende på var du köpt tjänsten, men jag betalar ett paketpris för Nova (Parabol), fast telefon och internet, ca 50 euro. Jag får också betala 10-20 euro i månaden beroende på årstid för trappstädning o eldningsolja (Har centralvärme)... sen har jag mobil också, så det blir några euro på den me.

Är räkningarna på Grekiska?.....Hur fixar Du det?
Ja räkningarna är på grekiska. Jag förstår summan, resten är onödigt vetande...oftast. Men om man vill veta så kan man kan ju fråga på engelska när man ska betala. Betalar gör man på vattenkontoret, elkontoret och i mitt fall Forthnet när det gäller tlf, internet o nova.

Vi är fulla av beundran för Din bedrift att flytta till Kreta och känner att Du inspirerar oss.
Jag har haft mycken hjälp med allt möjligt, så det känns inte som en bedrift för mig att jag flyttat hit, men jättekul att jag kan inspirera någon och ännu roligare om fler tar steget att göra samma sak. Det finns faktiskt ganska många på Kreta nu som är svenska passionärer o tagit samma steg som jag gjort o bosatt sig här....som tom köpt hus! Så det är bara att bestämma sig!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:42.