Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-03-29, 14:57
pianilss pianilss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 107
Standard Olika båttyper

Har glömt hur det var sist jag åkte. Vad är det för skillnad på Superjet, Highspeed, Speedrunner. Vilka kan man sitta ute på och vilka är, vad jag kallar, "spybåtar" ? Den sistnämnda åkte jag med en gång och jag tror 98 % kräktes! Värsta jag varit med om någonsin! Snälla hjälp då jag har en båtsjuk familj!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-03-29, 17:21
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Olika båttyper

Nja, sitt lugnt i båten. Sammanfattningsvis kunna följande konstateras;
Blue Star Ferries har snabbfärjor (18 knop) men de ser ut som riktiga färjor och fungerar bra i nästan alla väder. På dessa färjor finnes rikligt med utrymme att sitta utomhus att njuta av färden.

Så har vi de äkta highspeedfärjorna, de av katamarantyp, alltså tvåkölade.
Exempel Aeolos Kenteris 1 och 2 samt Vodafone 1-5. PÅ dessa färjor kan man färdas i 30 knops fart när vädret är bra. Vid höga vågor kunna dock dessa flytetyg kränga något så rent elakt och orsaka sjösjuka....

Om du så ska välja bekvämt flytetyg men ändock komma fram på rimlig tid, då rekommenderas varmt Blue Stars färjor. De trafikerar de flesta destinationerna i övärlden.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-03-29, 21:06
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 087
Standard Sv: Olika båttyper

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Så har vi de äkta highspeedfärjorna, de av katamarantyp, alltså tvåkölade.
Exempel Aeolos Kenteris 1 och 2 samt Vodafone 1-5. PÅ dessa färjor kan man färdas i 30 knops fart när vädret är bra. Vid höga vågor kunna dock dessa flytetyg kränga något så rent elakt och orsaka sjösjuka....
Arne
Aeolos Kenteris är inte flerskrovsbåtar, de är (eller var) världens snabbaste passagerarfartyg av enskrovstyp. Numera kör de dock bara runt 18-20 knop med demför att få någon slags ekonomi i sina båtar. Däremot så är dom byggda så att man inte kan sitta ute, om det går höga vågor rullar de dessutom ganska bra men på ett skönt sätt. Men det är klart att har man anlag för sjösjuka så ska man nog hålla sej ifrån dem vid hårdare sjö.
Nu är det ju inte alltid så enkelt så att man kan välja vilken typ av båt man ska åka, ska man åka i västra Kykladerna så finns inga Blue Star båtar men där kan man välja att åka med Zantes Adam Kurre (heter väl egentligen Adamantinos Korrais eller nåt) som är en stor båt med god komfort. I västra Kykladerna finns Speedrunner-båtarna då det gäller att åka fort. Jag har aldrig åkt med dem då det varit högre sjö så jag vet inte hur de går i vattnet. Det är i alla fall komfortabla båtar men det finns ingen möjlighet att vara ute på dem. Dessa båtar har för övrigt tidigare gått mellan Helsingfors och någon av länderna söder därom.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT