Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-01-09, 22:20
emma_ emma_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: uppsala
Inlägg: 14
Standard planer att flytta till grekland!

Hej hej, Jag och min pojkvän känner starkt för att flytta till grekland nu till sommaren, har lite frågor som jag hoppas på att någon kan hjälpa mig med


Jag har ett jobb som telefonförsäljare hemifrån och kan förhoppningsvis ta med mig och fortsätta jobba å det svenska företaget. jag undrar nu om man bor i villa i nån by finns det bra internetuppkoppling och tele?


sedan vad är det som krävs för att min pojkvänn kan få börja jobba i grekland, nått tillstånd eller så?

behöver man uppehållstillstånd? och isåfall är det svårt eller lätt att få?


hoppas nån som kan gör mig lite klokare

/ emma
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-01-10, 19:56
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: planer att flytta till grekland!

Hej emma,
Jag hoppar över frågan om internetanslutning, det finns många personer på Kalimera som bor i Grekland och kan upplysa om det...
När det gäller din pojkväns arbete så finns mycket information på arbetsförmedling om att arbeta i andra länder inom EU, kortfattat inga problem. I praktiken är det säkert inte lätt att hitta ett jobb och arbetstider/löner är inte som i Sverige...
Lycka till!
Göran
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-01-11, 22:09
emma_ emma_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: uppsala
Inlägg: 14
Standard Sv: planer att flytta till grekland!

Hej tack för svaret , vad bra då ska jag höra mig runt här, upptäckte sidan nyligen. =) / emma
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-01-17, 08:32
emma_ emma_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: uppsala
Inlägg: 14
Standard Sv: planer att flytta till grekland!

tjoho igen, är det ingen som vet något om internetuppkopplingen i byarna på korfu? eller vilken ö som helst i grekland?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-01-17, 15:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 606
Standard Sv: planer att flytta till grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av emma_ Visa inlägg
tjoho igen, är det ingen som vet något om internetuppkopplingen i byarna på korfu? eller vilken ö som helst i grekland?
Tillgång till internet finns i hela Grekland, kanske inte i de allra minsta byarna, men då kan du skaffa mobilt bredband.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-01-19, 12:27
emma_ emma_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: uppsala
Inlägg: 14
Standard Sv: planer att flytta till grekland!

okej vad bra då vet ja, tack för svar
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-02-11, 12:50
emma_ emma_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: uppsala
Inlägg: 14
Standard Sv: planer att flytta till grekland!

Har någon nån bra mäklare att rekommendera som hyr ut villor på Korfu?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-02-11, 13:33
emma_ emma_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: uppsala
Inlägg: 14
Standard Sv: planer att flytta till grekland!

då menar jag långtidsuthyrning...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-02-11, 14:44
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: planer att flytta till grekland!

Ingen mäklare, men sök på aggeliopolis.Grek blocket .Så kanske du hittar något .Anv. gärna en Grek .mäklare innan du hyr el skriver på något kontrakt.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-02-11, 20:51
emma_ emma_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: uppsala
Inlägg: 14
Standard Sv: planer att flytta till grekland!

då ska jag kika där genast. tack för hjälpen
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-03-01, 08:25
Catber Catber är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 1
Standard Sv: planer att flytta till grekland!

Hej
De största internet/telefonbolagen är Wind, Cosmote och Europolitan och sedan har du även det statliga telefon/internetbolaget OTE tror jag de heter. De har även TV. Internetuppkopplingarna är kanske inte lika bra som här i Sverige men helt OK.
Mobilt bredband finns oxå - när jag reser runt i Grekland köper jag 10 dagars abonnemang, startpaket måste man såklart köpa först. Köpte för några månader sedan av Wind, 1 veckas surf, "sticka" och fick en kamera på köpet som var helt OK för 35 Euro :-) Och sen fyller man på när man vill.

När det gäller boende så är ju absolut aggeliopolis värt en titt - de skriver dock på grekiska så det kanske inte är så lätt att förstå :-) Tänk på att alla mäklare tar ett arvode och att du oftast behöver lägga x-antal månader i förskott. Kanske är det en god idé att hitta ett tillfälligt boende och sedan leta själv när ni väl är på plats.
Hälsn.
Catharina
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-03-01, 18:05
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: planer att flytta till grekland!

ang.internetuppkoppling. kolla först upp vilket mobilabonnemang som har bäst täckning på den orten du ska bo, sedan köper du ett mobilt bredband. Det finns Wind, Vodafone eller Ote:s cosmote. Själv har jag Wind och fungerar utmärkt.

Yvonne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-03-01, 18:44
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: planer att flytta till grekland!

Hej
Jag bor i en liten bergsby ej så långt från Rethymno och har provat ett par Internett leverantörer och min rekomendation baserad på mina och andras problem är att starta med OTE. Det är dom som har kontrollen på ledningarna om du ej kör Mobilt. Om du får problem med förbindelsen så kommer OTE ut till dig inom ett par dagar men om du har ex. Wind/Forthnet så måste dom "be" OTE att åka ut och då kan det ta lång tid. På by nivå kan de flesta erbjuda 2MB men OTE kan på samma linjer komma upp till 5-6MB, Jag har ett OTE abonemang FRI surf samt fri telefon till fasta telefoner i 48 länder samt 1 timme fritt till Grek-mobil kostar 56€/månad
Var extra observant på bindningstiden vet av bekanta att dom kan sitta fast ett år i dåligt internett avtal.
Var försiktig att skriva avtal.

Olle
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-03-02, 07:17
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: planer att flytta till grekland!

Har ungefär samma erfarenhet som Olle här ovan. OTE känns tryggt...Man blir ideligen uppringd av andra bolag för att få kanonbra erbjudanden, och i början gick vi på det där och det blev en tid av trassel, dubbla räkningar och så vidare. OTE får duga för mig både när det gäller datorn, fasta telefonin och mobilerna.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-05-05, 14:46
emma_ emma_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: uppsala
Inlägg: 14
Standard Sv: planer att flytta till grekland!

Tack för alla svar då ska jag höra med de som hyr ut hus om OTE. Det lät ju bra det med 56€/månad då kan man ring till Sverige också antar jag?

Tänkte höra om någon vet om det någonsin snöar på Korfu? hoppas inte det iallafall. hatar snö!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT