Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-10, 12:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Lissis resebrev

Tack för ett trevligt resebrev med underbara foton från Tinos. Den ön står på min lista över öar som jag hoppas kunna besöka någon gång.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 13:23
Malina Malina är inte uppkopplad

Standard Sv: Lissis resebrev

Fint Lissi!
Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 13:36
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Ja, det var fint att se och läsa ditt fotoresebrev. Jag fick åter igen botanisera i Nikolets trädgård.

Växtligheten var ju enorm på Tinos, när vi och ni var där. Tyvärr åkte vi ju vidare till Naxos, så vi kunde ju inte uppleva prakten utanför Chora.

Men den halvdagsutflykt som vi gjorde till östra Naxos tillsammans med Vaggelis för att plocka de svarta stenarna där var en upplevelse. Vi fick följa dom olika växtzonerna på ön, vilket var en fantastisk upplevelse. Tittade på öns äldsta olivträd (maffigt) och på andra ställen var det enorma citron-och apelsinodlingar.

Ibland kom vi fram till enorma blomsterfält. Sen var det lite deprimerande att se de fina "marmorbergen" hade exploaterats.Förstörelse i naturen gör människor jorden över

Och när Vaggelis skulle köra brant ner till östkusten på en smal väg, som ej påbjöd möte, då blundade jag. Säkert missade jag nåt.

Birgitta
Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 15:12
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Greklandslängtan sätter verkligen igång när man ser alla fina bilderna på blommor, god mat och allt vackert
Tack för ett trevligt resebrev

Riitta
Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 18:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Tack för ett trevligt resebrev med underbara foton från Tinos. Den ön står på min lista över öar som jag hoppas kunna besöka någon gång.
Eva
Eva jag tror verkligen att Du skulle gilla Tinos!

Det var mitt sista fotoresebrev från Tinos som jag nu skildrat vår, sommar och höst vid olika resor.
Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 18:44
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Sista!!!!!

Vem ska då ta över?

Vi?
Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 18:52

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Sista!!!!!
Vem ska då ta över?
Vi?
Ja varför inte...eller Peter som ju "gav" mig denna ö....(och Då måste ju Peter åka tillbaks igen snart),eller Marianne och Jens ...eller Kari och Arne eller nån annan återvändare eller någon förstagångsbesökare med "nya" ögon. Listan blir lång.....

Lissi- 130 dagar från nästa besök
Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 07:36
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

De här bilderna var skickliga! Troligen det bästa bildreportage jag sett på Kalimera.
Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 08:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Eva jag tror verkligen att Du skulle gilla Tinos!

Det var mitt sista fotoresebrev från Tinos som jag nu skildrat vår, sommar och höst vid olika resor.
Lissi
Ja det är jag också helt övertygad om. Verkar vara en ö helt i min smak. Enda nackdelen för mig som inte vågar köra bil i Grekland på grund av att jag numera inte äger någon bil och kör sällan här hemma är väl om det inte går bussar till de små byarna runt ön. Känner mig helt enkelt väldigt körovan även om jag tidgare kört mycket bil.

Ser gärna att du fortsätter med dina fotoresbrev. Det här är ett av dina bästa.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 08:48
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Tack Lissi även från mig för ett fint fotoresebrev. Det är alltid intressant att få ta del av andras upplevelser och bilder, det känns lite som att få resa med. Förstår att du hade en underbar Påsk på din favoritö.
........och blomman heter Kaffekorallträd, Erythrina caffra. Jag såg ett stort träd på Rhodos nu i påsk och tyckte att den var så vacker att jag var tvungen att leta reda på namnet.

Ann-Kristin
Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 09:35
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Bilden " en av många blomsteraffärer i Chora " var så vacker med alla blommor samt bilden " idyll i Volax " . Just den blomman Stjärnöga var ju som en buske , här hemma är den i en kruka . Fin blomma samt lite rolig som stänger sig på kvälen .

Fösöker skapa en grekisk uteplats nu i vårt nya drömhus . Köpt många stora medelhavskrukor som fylls med blåa blommor och palmer , huset är vitt med vit mexitegel . Blir så fint med blåa blommor.
När man ej kan komma till Grekland så fär Grekland komma till Sjöbo .

Fint läsebrev Lissi !
Önskar en fin sommar från Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 19:12

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ja det är jag också helt övertygad om. Verkar vara en ö helt i min smak. Enda nackdelen för mig som inte vågar köra bil i Grekland på grund av att jag numera inte äger någon bil och kör sällan här hemma är väl om det inte går bussar till de små byarna runt ön. Känner mig helt enkelt väldigt körovan även om jag tidgare kört mycket bil.

Ser gärna att du fortsätter med dina fotoresbrev. Det här är ett av dina bästa.
Eva
Eva, jag tror faktiskt att Du utan vidare vågar köra på Tinos trots ovana! Det är SÅ lite trafik på ön och de allra flesta vägarna har hög standard! Med bil 2 dagar så hinner Du se hela ön ordentligt med många stopp i många byar. Du hinner knappt starta bilen förrän Du är i nästa by
Jag har ALDRIG kört i Grekland varken moppe eller bil, då alltid mina medresande kört, men i höst ska jag faktiskt hyra en bil med automatlåda, som jag alltid kör hemma och köra ett par dagar, bara för att kunna bada vid någon annan strand än de i Chora och för att kunna återvända till Agapi och Falatados som jag tycker så mycket om. Nu, veckan före påsk, så var bilarna vi mötte eller såg lätt räknade de fem dagar vi körde runt.

Kul att ni gillar bilderna. Själv blir man så tvehågsen om vilka man ska väja ut, men eftersom jag själv blir så glad att läsa andras resebrev så tänkte jag att kanske det är kul för andra att läsa om vår resa.
Men förtsättningsvis får nog Tinos skildras med nya ögon
Om jag någon gång är på Tinos i dec-feb. så kanske det blir bilder.DET kan jag ju lova!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 19:27
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Lissi
Du har vintern kvar att skildra

Lars
Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 12:39
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
...eller Peter som ju "gav" mig denna ö....
Men hallå! Jag "gav" ju bort Tinos för jag skulle slippa försöka göra mer reklam för ön. Du är ju 100, om inte 1000 gånger gånger bättre på det än jag är! Jag var ju inte tillräckligt duktig på det så det tog en djä... tid innan någon vågade sig dit. Lite märkligt egentligen eftersom jag började tjata om Tinos redan 2001 på Kalimera... Och trots att jag är en dokumenterat hyfsad säljare av produkter och tjänster lyckades jag inte sälja in en Grekisk ö...

Jag har faktiskt funderat en del över varför jag inte lyckades locka några besökare dit på så många år via Forumet! För de som följde med mig dit (alla utom en), och upplevde ön, åkte hem och var helt inne på att åka tillbaka. Och det var en del som gjorde det. Det var lagom kul en gång när jag mötte ett ex med sin nya kille där... Fast. Det som händer på Tinos stannar på Tinos. Ett mycket bra och praktiskt ordspråk...

Det är möjligt att jag framställde ön som lite för "primitiv"? Så att andra inte vågade åka dit? Jag vet inte. Kanske var Tinos så okänd att man inte ville chansa...? Eller så ville man bara ha sol, sand och den vanliga säkerheten för en bekväm semester? För Tinos kräver lite av besökaren. Ett visst intresse och engagemang... Det är svårt att förklara, men de som varit där och trivts vet vad jag menar. Och preferenser förändras över tid...

Undrar hur det kommer att se ut på Tinos om 10 år? Är "vårt" hus i hamnen sålt tror du? Tveksamt med det priset. Alonia? Tja. Det har väl rasat för de bägge dårarna vägrar sänka priset. Djä... Greker... Som de håller på lär väl hotellet inte säljas innan solen exploderar...

Lite synd bara att jag inte visste om det skulle stängas. Jag hade så gärna velat sitta där på min balkong en sista gång en natt och titta på Vintergatan och säga tack och adjö till allt jag upplevt där genom alla år. Jag checkade in första gången -81... Det är en klen tröst för ett Tigerhjärta att se utsikten från hotellet varje gång jag drar igång datorn. Den bilden ligger som bakgrund...

Som Frappés man sade: Grekland hade varit ett fantastiskt land om det bara inte bodde så många Greker där... Jag gillar den distansen av en Grek och jag kommer att fortsätta använda det uttrycket. Fast misstänksam som jag är så undrar jag om den som tillskrivs uttrycket verkligen sagt det? Kan det vara så att det är Frappés eget...? Sprunget ur egna erfarenheter...?

Själv sitter jag väl då i trädgården hos Nicoleta och dricker Ouzo ur sugrör... Det positiva med det är ju att vi lär ses... Så får du leda mig mellan Takis och Nicoletas... Det är ju inte så långt...

Men det är dags för er andra att ta över nu. Du, Marianne m fl... Era ord och bilder får bära längre än det jag skrivit. Och intet ont i det. Nya röster och bilder, nya in- och uttryck, nya besökare. Det är Tinos värt. Stafettpinnen går vidare...

Men ni skulle varit med på 80-talet när Tinos hade en berömd Bouzouki-club med många besökare från Athen och Tinos bara var en liten "bonna-ö"... Tänk om jag hade haft vett att förstå och uppskatta det jag upplevde då. Där har jag en stor anledning att slå mig i huvudet med en hammare... Länge... Men det bandet går ju inte att backa tyvärr. Oavsett hur mycket jag vill... Man får leva på minnen ibland.

Men det är skönt att pensionera sig..! Eller passionera sig som Yanna säger. Och min passion har jag kvar... Och jag står alltid till förfogande med viss expertis om så önskas...

Citat:
(och Då måste ju Peter åka tillbaks igen snart)
Klart jag kommer att göra. Även om jag är, och kommer att fortsätta vara kritisk mot Grekland och Grekerna för olika saker, kommer jag naturligtvis åka tillbaka och hälsa på mina skattesmitande vänner. Allt annat vore otänkbart. Man bryter inte en vänskap efter så lång tid... Vi har i år varit vänner i 30 år i vått och torrt. Men Mr S börjar bli gammal nu och min situation och position kommer nog att förändras drastiskt framöver. Det beror en hel del på hur hans söner V och N ställer sig. Och sedan finns alltid Taki... Och ett par till.

Jag känner väl ingen större oro och du lär säkert kunna få rapporter från Nicoleta... På något märkligt sätt känns det som att jag kommer att hamna där förr eller senare....

Men jag kan ju omöjligt bortse ifrån att jag hjälpt till med det ekonomiska eländet där... Jag har bott ungefär ett år "svart" på Alonia. Jag räknade ut att jag i princip har betalat mr S hus...! I alla fall en stor del av det. Och jag är så djupt insyltad att jag kan omöjligtvis ta mig ur det på Tinos. Jag kan inte åka dit och undvika familjen för "alla" där vet vem jag är...

Vid ett tillfälle för många år sedan ville jag av "sociala" orsaker vara ifred och drog ner i Chora och hamnade på en Bar som jag aldrig varit på tidigare. (Eller senare...) En kvart efter jag kom dit, jag hann knappt få och smutta på min Bacardi och Cola, så var Mr S där och hämtade ut mig! Hur han hittade mig så snabbt fattar jag inte än idag. Någon måste ha ringt och sagt att "Svensken" är här... Sedan åkte Mr S och jag upp i bergen, blev fulla, och diskuterade kvinnor i synnerhet och livets djävlighet i allmänhet... Men man ska inte underskatta Karma... Den illa gör den illa far... Men det är en lång, och helt annan historia, som inte hör hemma här.

T o m Nicoleta visste vem jag var innan jag hade träffat henne... Sade hon i alla fall. Nu är det väl kanske så att jag stod ut lite på Tinos tidigare eftersom det var så få ickegrekiska besökare där. De har väl svårt att missa en lång, blond, grönögd viking... Men på mindre öar snackas det nog rätt mycket om oss besökare. Jag har fått den uppfattningen genom olika erfarenheter genom åren. Och egentligen alltid upplevt det positivt. Det är inte bara en gång jag satt mig på en tidigare obesökt Taverna där de redan visste var jag kom ifrån och var jag bodde... Och jag har aldrig upplevt det negativt. Tvärtom. Det handlar väl kanske lite om ens egen inställning och attityd...

Men att byta "hemmaö" efter 30 år? Tror inte det känns riktigt aktuellt... Jag får nog leva med att ta det goda med det onda... Motvilligt... För jag vet ju att ingen på Tinos betalar skatt för det jag betalar för ett rum.

Och jag skäller som en bandhund här på Forumet över Greker som inte betalar skatt som de ska. Och samtidigt stöttar jag genom mina vänner det systemet när jag är där. För jag kan inte annat! Jag sitter med de berömda kulorna i ett riktigt elakt skruvstäd!!! Det är ju mina vänner! Vad fan ska jag göra då? Det är ett dilemma för mig! Och jag ser ingen väg ut.

Jag är i alla fall ärlig och öppen med att jag sitter i skiten den här frågan... Och spelar på båda planhalvorna... (Nä. Fullt så kul ska ni inte få...) Och jag misstänker att det finns ett antal här som befinner sig i samma situation! Jag försöker på ett sätt separera mina besök i Grekland från den ekonomiska verkligheten Grekland befinner sig i. Och jag försöker intala mig att de små snesteg jag gör egentligen inte påverkar det stora problemet... Jag är inte riktigt framgångsrik där kan jag säga... Är jag inte en del av lösningen är jag en del av problemet... En gammal klyscha men den stämmer rätt väl. Suck....

Kan någon förklara för mig hur jag ska ta mig ur det, helst utan att jag måste betala mer för mitt rum och utan att jag behöver göra mig ovän med någon, så är jag öppen för förslag! Det finns ju ett sätt i och för sig. Jag kan ju sluta åka dit... Men det känns inte helt realistskt efter 30 års vänskap...

Och just nu hoppade en liten djävul upp på min vänstra axel och sade: Du kan ju bo på Avra i ett superfint renoverat rum med utsikt över havet och hamnen på Tinos hamnpromenad för 25 € natten. Bara du är lite flexibel... Eller så begär du kvitto och betalar 40 € natten och försöker sova när du hör hur plånboken gnisslar tänder varje natt...

Vad skulle ni välja?

Citat:
...130 dagar från nästa besök.
Till nästa besök låter mer positivt... Nu är det sommar och sol. Då går tiden fort! Du är snart där igen Lizzi!

Peter
Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 14:20
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Hej Lissi

Även jag får instämma , jättefint rese/fotobrev från Tinos. Man kunde nästan känna doften från det grillade lammet

//Maggan
Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 17:58

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Jag var ju inte tillräckligt duktig på det så det tog en djä... tid innan någon vågade sig dit. Lite märkligt egentligen eftersom jag började tjata om Tinos redan 2001 på Kalimera... Och trots att jag är en dokumenterat hyfsad säljare av produkter och tjänster lyckades jag inte sälja in en Grekisk ö...

Peter
Vet Du, Peter, jag tror att det är så enkelt, att det beror på, att Du inte gjorde resebrev!! Foton säger mer än alla ord i världen!

Jag är SÅ glad i Tinos. Jag älskar Chora där jag fortfarande efter 6 resor hittar nya ställen jag inte sett förut. Jag har fått en "grekisk" familj som jag har kontakt med hela året och Nikoleta har blivit "min grekiska syster".Jag har hittat mina vandringsstråk där jag går i egna tankar på mina ensamresor.
Att strosa runt i byarna och i Chora utan att mötas av inkastare eller "krimskramsaffärer" är för MIG njutning.
MEN:
Det finns säkert många, många öar som jag inte varit på som skulle kunnat ge samma upplevelser om jag kommit dit istället för till Tinos, men nu blev det Tinos., Den enda ö som är i närheten är Evia, som verkligen gett mersmak. Men den ön är så stor så där krävs mycket, mycket mer av mig som besökare för att bli utforskad och det har jag inte lust till. Men i Karystos skulle jag utan vidare kunna tillbringa en ensamvecka. Det är en "riktig" stad, där finns jättebra stränder och där finns bra vandringar till byar och platser utanför Karystos. Där finns mycket att se på kvällarna med hamn och båtar och massor av genuina matställen.

Evia har Claes och jag "bokat in" 2013 för en längre vårresa med bil.

Till sist: Peter, visst ska vi ses på Tinos nån gång!! Jag vill lära känna "din" grekiska familj också!

Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2011-05-13 klockan 18:06.
Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 21:22
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad

Å Lissi, vilket underbart fotoresebrev!!! Jag har knappt vågat mig in här på Kalimera på jättelänge eftersom vi har bestämt oss för att hoppa över Grekland det här året. Men ju mer sommaren närmar sig... desto svårare känns det beslutet. Och nu har jag då kommit in i den här fasen då jag "plågar" mig själv genom att titta på underbara Greklandsbilder.

Fast å andra sidan tror jag att ett år utan Grekland kommer att göra att vi njuter ännu mer av nästa års resa. Och vi har ju faktiskt fått se några andra platser i Europa den här våren istället.

När man ser Nikoletas underbara trädgård och du berättar om den fina gemenskap som ni upplever när ni är där blir man oerhört sugen på att resa till Tinos. Och jag tror inte ett ögonblick på att detta var ditt SISTA resebrev därifrån, bara ditt SENASTE... fel ordval helt enkelt . Du har ju massor av nya saker att upptäcka på denna ö, bl a i höst när du på egen hand ska puttra runt i bil.

PS. Såg i en annan tråd att ni har badat här i Kalmar idag. Galningar!
Hur många grader var det?

Carina
Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 21:59

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN Visa inlägg

PS. Såg i en annan tråd att ni har badat här i Kalmar idag. Galningar!
Hur många grader var det?

Carina
Det var nog i alla fall 15 grader minst, kanske 16-17 t om. 6 simtag ut och 6 tillbaks utan att jag frös och sen var det helt underbart i solen efteråt. Jäklar också att man inte badade på Tinos, men där lockade det inte i kylan och blåsten.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 22:08
Faestis Faestis är inte uppkopplad

En fundering jag fått många ggr är varför är påskäggen i Grekland alltid ILL Röda?? Vet du Lissi?? Tradition och/eller religion??
Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 22:09
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad

Citat:
Det var nog i alla fall 15 grader minst, kanske 16-17 t om. 6 simtag ut och 6 tillbaks utan att jag frös och sen var det helt underbart i solen efteråt. Jäklar också att man inte badade på Tinos, men där lockade det inte i kylan och blåsten.

Lissi
Inte bara ett hastigt dopp??? Bra jobbat! Tänk att det blev Sverigedopp före Greklandsdopp i år!!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:58.