Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-08, 19:54
Bettsys avatar
Bettsy Bettsy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Västra Frölunda
Inlägg: 28
Standard Ryggsäck på flyget?

Hej! Jag har en liten undran bara. När man checkar in sin ryggsäck på flygplatsen, är det något speciellt man bör tänka på för att undvika att ryggsäcken går sönder vid bagagehanteringen? Kanske överdriver, men ser framför mig hur alla remmar fastnar och går sönder på vägen. Är den någon som har bra eller dålig erfarenhet av detta? Vet att det finns möjlighet att plasta in ryggsäcken på vissa flygplatser, men vet också att det är väldigt dyrt.

Om man skulle ha otur och inte få sitt bagage i Aten, hur fungerar det om man är på väg ut till öarna och inte vet var man ska bo? Levereras bagaget till den plats man bor på, om man ringer flygplatsen och meddelar detta?

Kanske i-landsfrågor egentligen, men skulle vara bra att veta utifall att.

Tacksam för svar!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-05-08, 20:29
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Ryggsäck på flyget?

Jag tror inte du behöver vara orolig, men vill du vara på den säkra sidan kan du alltid köpa en barnvagnspåse på flygplatsen och packa in ryggsäcken i. Kostar ca 25 spänn.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-05-08, 20:37
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 121
Standard Sv: Ryggsäck på flyget?

Under alla resor jag gjort med ryggsäck så har det aldrig varit några problem.
Remmarna ska du ju binda ihop så mycket det går.
Min senaste rygga har en tygflik med dragkedja som täcker bärremmarna när man ska checka in den.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-05-08, 21:17
Bettsys avatar
Bettsy Bettsy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Västra Frölunda
Inlägg: 28
Standard Sv: Ryggsäck på flyget?

Tack för era svar. Barnvagnspåsen var ett bra tips. Får se hur det ser ut när jag dragit åt alla remmarna så gott det går.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-05-08, 21:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ryggsäck på flyget?

Jag har köpt en speciell transportpåse för ryggsäckar på Stadium. Finns i flera olika storleker och fungerar mycket bra.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-05-08, 22:24
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Ryggsäck på flyget?

...jag har alltid använt ryggsäck och binder ihop bär-och höftremmarna vid invägningen.Det går ganska enkelt.Däremot får jag alltid gå nån annanstans och lämna den, medans "vanliga"väskor får åka iväg direkt.Det är väl det enda jag kan gnälla över....
Däremot tycker jag mej se att väskorna blir allt mer avancerade, numera står dom upp och rullar, eller också drar man fram ett teleskophandtag. Idag,t.ex såg jag en väska med sammanlagt 8 hjul....3 på hörnen och två i mitten....
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-05-08, 22:42
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 121
Standard Sv: Ryggsäck på flyget?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag har köpt en speciell transportpåse för ryggsäckar på Stadium. Finns i flera olika storleker och fungerar mycket bra.

Eva
Hittar bara något slags regnskydd på deras sida.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-05-09, 07:03
agnlar agnlar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 42
Standard Sv: Ryggsäck på flyget?

För något år sen var vi med om att vårt bagage, 4 väskor ink snus för 3v, "fastnade" i Köpenhamn trots nytt och ett väldigt high tech bagagehanteringssystem där. I Aten så anmälde vi detta och fick besked om att väskorna förmodligen skulle komma senare samma kväll, jaha ska vi vänta. Nej åk ut bland öarna och meddela oss senare vart ni är och var ni bor så skickar vi väskorna. Väl ute på Naxos ringde jag upp flygplatsen och hörde efter om väskorna, jo då 3 av 4 hade anlänt till Aten och skulle skickas ut. Vi fick välja mellan flyg eller färja och det vaölet var rätt lätt att ta. 3 av våra väskor kom dagen efter med flyg till Naxos (ink snus) och den fjärde kom dagen efter på samma sätt. Faktiskt riktigt imponerande hantering av problemet!! Vi flög med SAS.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-05-09, 08:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ryggsäck på flyget?

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Hittar bara något slags regnskydd på deras sida.
Det är några år sedan jag köpte mitt men jag tror att de finns i sortimentet än. Det är inte regnskydd för ett sådan har jag också till en av mina mindre ryggsäckar som jag ofta cyklar med här hemma. Bärpåsen har handtag så den går enkelt att bära en kortare bit i handen. Minns inte vilket märke men det kan vara Haglöfs eller Northern Face.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-05-09, 19:55
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Ryggsäck på flyget?

Barnvagnspåsar på de flygbolag som SAS Handling på Arlanda har hand om kostar 40kr.
Men det räcker gott med att knyta ihop remarna ordentligt. Du får sedan ta din väska till någon av de specialbagageband som finns på Arlanda. Allt för att undvika problem.

Bagagetracingsystemet som finns är världstäckande. Andelen bagage som verkligen försvinner är försvinnande (!) litet.
Ju fler omlastningar vid mellanlandning desto större risk för förseningar av bagage. Korta anslutningstider kan också ställa till det.
London Heathrow har sämst statistik för tillfället men alla storflygplatser har till och från problem med transfereringar av både passagerare och bagage. Men det är nog mer ett problem vid höststormar och vinterväder.

Skulle bagaget mot förmodan inte komma fram på ankomstbandet gör man genast en anmälan och gör då upp om hur man vill ha sitt bortkomna bagage leverat till "sin" ö och hotell.
En eller två dagar brukar väntetiden bli men naturligtvis kan det i sällsynta fall ta längre tid.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-05-10, 09:13
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ryggsäck på flyget?

Förr knöt jag också ihop remmarna de gånger jag reste med ryggsäck fördelen med packpåse som kostar ett par hundra kanske och är tvättbar är att ryggsäcken också håller sig ren under resan. Visst fungerar det utan påse också.

Vid en av mina senaste resor var min resväska helt nerkletad av vin som läckte från någon annans bagage. Tur att den var av lätt avtorkbart material.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-05-10, 20:25
Bettsys avatar
Bettsy Bettsy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Västra Frölunda
Inlägg: 28
Standard Sv: Ryggsäck på flyget?

Otroligt så många bra och behjälpliga svar jag fått av alla. Kalimera är fantastiskt och likaså dess användare! Det verkar ju inte vara något större problem, men om man skulle få tag på den där transportpåsen på Stadium eller barnvagnspåsen på flygplatsen så hade det kanske varit bra...

Otroligt att det fungerade så bra för dig Agnlar när ni fick ert försenade bagage transporterat ut till Naxos. SAS verkar ju vara bra, hoppas Lufthansa är lika bra.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-05-11, 08:08
evawic evawic är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 52
Standard Sv: Ryggsäck på flyget?

Rekommenderar en fightbag - transportpåse. Finns att köpa på sportaffärer som säljer ryggsäckar. Har rest en del med ryggsäck och just flygtransporten kan slita hårt på ryggsäcken. Sätt ihop spännena på ryggsäcken så håller de bättre. Trist om höftbältets spänne skulle gå sönder!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-05-11, 08:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ryggsäck på flyget?

Ja då är vi tydligen fler som inhandlat den på sportaffär. Kanske de använder det engelska namnet när de redovisar sitt sortiment. Jag skrev bara transportpåse och då var det någon som inte hittade den på Stadiums hemsida.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-05-11, 18:08
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Ryggsäck på flyget?

Vill bara komma med ett lite billigare alternativt ryggsäcksskydd som jag alltid använder - en vanlig stor svart sopsäck. Jag stoppar ner ryggsäcken i den på flygplatsen och knyter ihop den så att ryggsäckshandtaget sticker ut och man kan sätta bagagetaggen där. Ryggsäcken har alltid kommit fram hel och ren, dock har sopsäcken ibland fått en reva.
Våga
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-05-11, 20:23
henile henile är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Hamburgsund
Inlägg: 145
Standard Sv: Ryggsäck på flyget?

Vi använder regnskyddet bak och fram, där under knäpper vi ihop alla spännen och remmar. Inte gått sönder mer än ett fäste för vattenslang till camelbacks på säkert 20 flighter..
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-05-12, 19:45
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Ryggsäck på flyget?

Jag har en Everest ryggsäck, inköpt på Stadium, med en "flärp" med dragskedja som man drar över remmarna så de döljs helt och hållet. Inget sticker ut och de är helt skyddade. Fungerar perfekt och då blir den som en vanlig resväska och jag behöver inte lämna den vid specialgodsbandet.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT