|
||||
|
||||
Vad är detta för bär?
Ett stort träd med både röda hallonliknande och svarta björnbärsliknande bär, dock mer "avlånga" i formen. Smaken vet jag inget om. Är det någon som vet vad det är?
/kimmen |
|
||||
|
||||
Sv: Vad är detta för bär?
Citat:
|
|
||||
|
||||
Ja, det verkar ju stämma. Synd att vi inte smakade.
Tack för det snabba svaret! /kimmen |
|
||||
|
||||
Kul att få reda på att det är mullbär. Jag åt den vita varianten på Thassos vid stranden. Såg en gammal gammal farbror försöka räcka upp till det stora trädet, men han fick nöja sig med att plocka de som trillat ner på marken. Jag blev nyfiken och provsmakade. Goda!
Lena |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Visst är det Mullbär. Men de heter även Hörnbär! I en väldigt liten begränsad krets... (Från början visste vi inte ens vad det var...)
På 80-talet hade jag en fantastisk etagévåning med egen terrass mitt inne i Malmö... Och i det soligaste hörnet på terrassen hade vi en gigantisk lerkruka med en mullbärsbuske... Därav namnet Hörnbär... Det blev en vana att "skörda" en gång om året. Så Hustrun och jag fick var sin tallrik att äta. Mer bär blev det inte. Och ve de vänner som vågade sig på att försöka stjäla ett bär... Bären var heliga! Tyvärr lyckades jag aldrig få hunden att vakta dem... Men goda är de! Och nyttiga lär de vara. Ät och njut. Peter |
|
|||
|
|||
Japp,det är mullbär.Jag hade ett stort träd i min trädgård som gav mig ljuvlig skugga under heta sommardagar......och mina hönor godis.
|
|
|