Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-26, 21:42
larsolss avatar
larsols larsols är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Limhamn
Inlägg: 27
Standard Hänga på flygplats eller Pireus?

Vi landar sent på natten 01.20, har en färja som vi siktar på i Pireus 07.00.
Ska vi hänga kvar på flygplats eller åka ner och slå läger i hamnen?
Förr var det ganska "tufft" på nätterna i Pireus, kanske värre nu med tanke på krisen???
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-05-26, 22:05
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 119
Standard Sv: Hänga på flygplats eller Pireus?

Hittar du ett nattöppet ställe i Pireus så kan du sitta och dricka ohemulet mycket Alfa Draught Beer. Det är nog hyfsat säkert. Men att häcka på en parkbänk i Pireus eller på flygplatsen så skulle jag föredra flygplatsen.
Landar ni 01.20 så kanske ni är klara 02.00 till 02.30. Då har ni två och en halv eller tre timmar att slå hål på innan det är dags att åka ner till hamnen.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-05-27, 08:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 547
Standard Sv: Hänga på flygplats eller Pireus?

Jag skulle utan att blinka valt att stanna på flygplatsen. Pireus är inte roligt på natten.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-05-27, 15:04
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Hänga på flygplats eller Pireus?

Jag tycker att det har funkat bra i Pireus vid hamnen på natten. Det finns en nattöppen taverna vid biljettkontoren som man kan sitta och vänta vid och beställa något att äta eller dricka. Jag har kommit vid 3-4-tiden iblan skulle jag tro. Flygplatsen är fräshare förstås, men vill man sitta ute i den ljumma natten och invänta morgonsolen så är det helt okey tycker jag. Vi kommer att landa 0200 i år, så vi får väl se vad de övriga tycker.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-05-27, 17:55
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Hänga på flygplats eller Pireus?

Jag rekommenderar absolut att stanna på flygplatsen. Om man vill ta med sig liggunderlag kan man sträcka ut sig och sova ett par timmar, inte så dumt när man ska resa vidare på morgonen. På flygplatsen finns också fräschare och faktiskt billigare mat och dryck än på det nattöppna fiket i hamnen i Piraeus.
Våga
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-05-27, 20:22
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Hänga på flygplats eller Pireus?

Stanna på flygplatsen!! Slummra någon timme och åk sedan till Pireus.

Hamnen är inget ställe att spendera natten på! För mycke liv och ganska ofta bråk!

Camilla
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-05-29, 17:49
larsolss avatar
larsols larsols är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Limhamn
Inlägg: 27
Standard Sv: Hänga på flygplats eller Pireus?

Det låter vettigt att hänga kvar på flygplatsen efter bagageutlämningen. Blir ju faktiskt inte så lång tid...Tack för goda råd!

Vad jag kan se går bussen hela natten, två gånger i timmen.Hyfsat..!

Ha en go sommar, i Grekland.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-05-29, 20:05
ingegerd46s avatar
ingegerd46 ingegerd46 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 150
Standard Sv: Hänga på flygplats eller Pireus?

Håller med om att ni ska stanna på flygplatsen! Apropå bra restauranger på flygplatsen så kan jag rekommendera The Olive Tree! Den ligger en trappa upp, mitt emot Mc Donals. De har en härlig frukost och även resten av dagen serverar de jättegod mat! Och trevlig personal.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-05-30, 12:07
larsolss avatar
larsols larsols är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Limhamn
Inlägg: 27
Standard Sv: Hänga på flygplats eller Pireus?

Citat:
Ursprungligen postat av ingegerd46 Visa inlägg
Håller med om att ni ska stanna på flygplatsen! Apropå bra restauranger på flygplatsen så kan jag rekommendera The Olive Tree! Den ligger en trappa upp, mitt emot Mc Donals. De har en härlig frukost och även resten av dagen serverar de jättegod mat! Och trevlig personal.
Tack för det..den provar vi!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-06-01, 18:59
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Hänga på flygplats eller Pireus?

Vi har precis kommit hem från övärlden och vi tillbringade exakt den tid du skriver på atens flygplats. Det enda som är nattöppet i caféväg var McDonalds, både restaurangen och deras café. Cafeét har skapligt sköna soffor om man har tur att få tag i en, annars finns fåtöljer med fotpall.
Vi åkte ut med bussen kl 5 och var i hamnen straxt efter kl 6, lagom att köpa lite frukost o gå på båten som avgick 07.30.

Kicki
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-06-01, 20:42
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hänga på flygplats eller Pireus?

Förr fanns det ett nattöppet ställe när man kom ut ur ankomsthallen. Bort åt höger. Då var de inte så noga med om man sov en en stund på soffan heller... Det är ett tag sedan jag behövde utnyttja det så det kanske är borta idag?

Men stanna på flygplatsen och ta en tidig buss till Pir. Pireus på natten... Det finns ingen anledning att utmana ödet! Det finns mycket problem där. Troligtvis händer inget. Men det kan bli mycket otrevligt om något händer...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-06-02, 17:18
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Hänga på flygplats eller Pireus?

Alla gånger jag har övernattat på flygplatsen har det funnits flera nattöppna ställen, dels något i ankomsthallen, men även i avgångshallen. Förutom Macdonalds finns det ett café bland butikerna som heter Gregoris, där fikar flygplatspersonalen föratt det är så prisvärt. Inga sköna soffor, dock. Ofta kan man hitta en vrå i "kanten" av avgångshallen där man kan sträcka ut sig på det mycket rena golvet!
Våga
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-06-02, 21:48
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 738
Standard Sv: Hänga på flygplats eller Pireus?

Tack snälla för tipset Våga! Ev. kommer vi att behöva det senare i höst. Ska genast skriva upp namnet på ett säkert ställe... Dvs. ett där jag kan hitta det snabbt och lätt igen... Ha det gott!

MVH zakka
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-06-03, 17:01
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Hänga på flygplats eller Pireus?

Jag upplever hela flygplatsen, och även området utanför, som extremt säkert. Det mest besvärliga man kan råka ut för är att någon kommer och säger till att man inte får ligga på golvet eller på stolar/bänkar, men inte ens det inträffar särskilt ofta nattetid.
Jag har sovit där med tre tonårstjejer som bestämt hävdar att de sov bättre den natten än någon annanstans på semestern! Att sitta på café kan vara ett alternativ för den som har svårt att sova eller om man är hungrig/törstig!
Våga
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-06-03, 20:43
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 738
Standard Sv: Hänga på flygplats eller Pireus?

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Jag har sovit där med tre tonårstjejer som bestämt hävdar att de sov bättre den natten än någon annanstans på semestern!
Våga
Om tre tonårstjejer kan fixa det och dessutom tycka att det är helt OK måste ju en halvgammal "tant" klara av det... eller vad? Tack snälla för ditt inlägg! Måste definitivt prova detta i sept. Får väl höra av mig om hur det gick...

Idag har vädret varit helt drägligt även i Sverige!

MVH zakka
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-06-03, 21:15
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hänga på flygplats eller Pireus?

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Jag upplever hela flygplatsen, och även området utanför, som extremt säkert.
Flygplatsen är väldigt säker ur de flesta synvinklar. Nog det säkraste stället i hela Grekland. Möjligen bortsett USA:s flygbas på Kreta... Man ser en del beväpnade militärer, men inte påträngande många.

Som det kunde vara på gamla flygplatsen där ungarna tittade storögt på långa Greker beväpnade med k-pistar... Men det finns en stor säkerhetsapparat bakom kulisserna som inte syns utåt.

Däremot så finns det ju ficktjuvar, bagagetjuvar och annat mög där som överallt annars... Så det gäller att hålla koll på sina grejer... Men det gäller ju oavsett var man än befinner sig i världen...

Jag är smått, dagens understatement..., säkerhetsparanoid. Men även jag känner mig trygg på Athens flygplats... Och om jag känner mig trygg där så kan alla andra också göra det!

Peter
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-06-04, 00:04
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 119
Standard Sv: Hänga på flygplats eller Pireus?

Som sagt tidigare så är det inte livsfarligt att åka ner till Pireus och sätta sig på ett nattöppet café och vänta ut natten. Däremot att sätta sig i parken är direkt onödigt för man riskerar att få påhälsning av oönskat sällskap ganska snart vare sig man märker det eller inte.
Om man landar sent i Athen och inte bokat hotell utan åker ut med båt tidigt på morgonen så bör man stanna på flygterminalen så länge som möjligt.
Nar man var yngre så landede man oftast sent och på den tiden så var det ingen som hade koll på båttider. Ibland så gick det en båt men annars så fick man vänta i Pireus. Då var det bra om man hängde ihop med lite folk så man var ett sällskap på 10-20 pers.
Det är alltid ett tips att prata med folk under resan om vilka som har samma rutt och om man känner att personerna har koll så tar man rygg på dom efter att man är överens om det.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT