Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-29, 09:28
Tossan Tossan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 20
Standard Thassos i juni

Hej!
Den 15/6 åker vi till Thassos för tredje gången. Denna fantastiska ö med underbara stränder, natur och spännande sevärdigheter.
Vi är en barnfamilj och vi tycker att Thassos är perfekt. Vad mysigt det är att strosa i staden på kvällarna, låta barnen leka på lekplatsen för att sedan avsluta dagen med ett resturangbesök.
Denna gång har vi ordnat resan själva. Vi har köpt flygstol och bokat boende i thassos stad och där med tjänat några tusen.
Är det någon mer som ska åka i juni? och vad är era erfarenheter av denna fantastiska ö?

/tossan
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-05-31, 22:02
Anne-Maj Anne-Maj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 30
Standard Sv: Thassos i juni

Hej!

Vi är en familj med två barn som kommer att åka till Thassos för första gången. Vi åker till Thessaloniki och tänker åka över till Thassos, men även åka till Halkidiki. Vi har två veckor på oss och åker i början på juli. Kul att höra att ni gillar Thassos. Har ni tips på bra boende och stränder man inte får missa? Har ni alltid bott i Thassos stad eller har ni bott på andra ställen på ön?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-06-01, 10:35
Tossan Tossan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 20
Standard Sv: Thassos i juni

Hej Anne-Maj!

Japp....vi älskar Thassos Lagom stor, fantastisk natur, underbara stränder, mysig o lagom stor stad med allt man behöver= En liten hamnpromenad, liten lekpark( och radiobilar ),en liten shoppinggata med krimskrams och souvenirer, massa bra resturanger, en hel del arkeologi. Sen finns det massa fina bergsbyar, goda oliver och fantastisk honung mm Plus att prisnåvån är relativt låg.

Vi har bott på MaryAn en gång tidigare och tyckte det var kanon så vi tar det i år igen. Ett mkt fräscht hotell i utkanten av Limenas men ändå med gångavstånd till det mesta. Ingen strörande hotellbar utan bara lugnt och skönt. Lätt att ta sig ut på ringvägen som går runt ön. 2009 bodde vi på västra sidan i Skala Rachoni. Men den sidan gillade vi inte lika mkt. Även södra känns för turistaktig med Limenaria och Potos.
Stränderna som vi håller högst än så länge är Aspas söder om Skala Marie och Paschi ovanför Skala Rachoni. Alyki var mkt fin oxå och Psilli Ammos. Men den sista ska tydligen vara en riktig hålligångstrand under högsäsong. Vi var där i början av juni och då var det lugnt och fint. I år har vi spanat in Marble beach på webben och den ser inte ut att gå av för hackor. Sen ska vi prova Livadi beach i år oxå. Att tillägga är väl att vi inte gillar stora stränder som typ Golden beach även om den är mkt fin den med. En bil är ett måste så ni får upptäcka ön. Ganska billigt att hyra faktiskt. I juni ca 130-140 euro för en vecka ink allt, gäller Fiat Panda storlek. Lite dyrare säkrt i juli men det mervärdet det ger e obetalbart. I år ska vi ta en tur med Eros 2 oxå...barnen vill ut och åka båt med fiske och bad, vi får återkomma om det är nåt att rekommendera.

Bara 2 veckor kvar idag

M v h

Monika
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-06-01, 13:13
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Thassos i juni

Sedan året 1988 besökte jag Thassos varje år under tjugo år (for oftast med bus via Saloniki till Kavala) och denna underbara natursköna ö är alltjämt närmast mitt hjärta, men jag ville också resa vida omkring i Grekland och lära mig att känna andra öar och Peloponnesos. Jag längtar nog efter Thassos hela tiden då jag har så härliga minnen därifrån och hoppas verkligen att få resa dit nästa år !
Ha en fin tid i Thassos!!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-06-02, 21:19
Anne-Maj Anne-Maj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 30
Standard Sv: Thassos i juni

Hej igen!

Tack för era svar. Vi kommer att boka en bil innan vi åker så att vi har den när vi kommer till Thessaloniki och troligen åka direkt upp till Kavala och ta färjan över till Thassos. Det verkar ju vara bilfärja, så det bör väl funka att ta bilen med sig?

Monika, jag tittade på Mary Ann på nätet och det såg jättefint ut. Vad kostar det att bo där per natt? Det verkar inte vara direkt vid havet, men ändå så att man ser havet va?

/ Anne-Maj
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-06-03, 08:59
Tossan Tossan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 20
Standard Sv: Thassos i juni

Hej!
Man ser havet från balkongerna på andra våning. Vi betalat 65 euro för en lägenhet per dygn. Är förmodligen lite dyrare i Juli. Men om ni är intresserade, så skicka en förfrågan per mail. Jag är helt övertygad om att ni inte skulle bli besvikna, om ni nu föredrar lugnet framför liv och rörelse.
Hur gamla är era barn? Våra flickor är 7,8 år och de har pratat om att de vill åka tillbaka till MaryAn sedan de var där första gången.
Är det er första resa till Grekland? Vi var på Kreta förra året för då gick det inga reser till Kavala/Thassos från Landvetter. Måste erkänna att både vi och barnen längtade till Thassos.
Thassos är så vackert, och lagom stort men än en gång rekomenderar jag stränderna på östra sidan och då är det naturligtvis bra med bil. Naturen/stränderna där över lag (enligt vårt tycke) helt fantastiska.

Hälsningar Monika
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-06-03, 16:08
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Thassos i juni

Javisst är dom alla bilfärgor. Man kan ta färjan antingen från Keramoti på fastlandet (40 km från Kavala österut) till Limenas (Thassos stad) eller från Kavala till Skala Prinou (ca 17 km till Limenas).
Bilfärjan från Keramoti till Limenas (ca 30-40 min) går 16-18 gånger om dagen, varje 45 min, kostar ca 3,20/1,60 € pers, bil ca 16,50€.
Bilfärjan från Kavala till Skala Prinou (90 min) går bara 4 gånger, 9.00, 14.00, 16.15 och 19.30 (jag är inte säker på tidtabellen i dag, så det lönar sig att försäkra sig!).
5/3,20 € pers
bil (mindre än 4,25m) 20€
Hoppas att priserna gäller, dom var i alla fall de sista jag hittade. Ni har säkert också googlat info.

TREVLIG RESA!
Citat:
Ursprungligen postat av Anne-Maj Visa inlägg
Hej igen!

Tack för era svar. Vi kommer att boka en bil innan vi åker så att vi har den när vi kommer till Thessaloniki och troligen åka direkt upp till Kavala och ta färjan över till Thassos. Det verkar ju vara bilfärja, så det bör väl funka att ta bilen med sig?

Monika, jag tittade på Mary Ann på nätet och det såg jättefint ut. Vad kostar det att bo där per natt? Det verkar inte vara direkt vid havet, men ändå så att man ser havet va?

/ Anne-Maj
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-06-07, 14:27
tyrola tyrola är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 30
Standard Sv: Thassos i juni

Var på Thassos för några år sedan men längre fram på säsongen, kanske i början av augusti, och det var sååå mycket getingar. Vilka tider på året har ni åkt förut? Jag har nämligen en arbetskamrat som ska åka med hela familjen i juli och bl a därför undrar jag angående getingförhållandena nu?
Frånsett dessa många flygande faror gillade vi ön och t ex marmorstranden var speciell.
Hälsningar
Birgitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-06-07, 16:41
Tossan Tossan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 20
Standard Sv: Thassos i juni

Varit på Thassos tidigt på säsongen då vi ej gillar för stark värme och gärna håller oss undan de större massorna av turister som kommer under högsäsong. Inga getingproblem fram till t o m 20/6. Men det finns mer om ämnet nånstans här i forumet

M v h

Monika
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT