|
|||
|
|||
Skopelitis ute av drift
Express Skopelitis ligger til kai i Katapola på Amorgos. Den har ikke gått i rute siden lørdag 3/9. Her på Schinoussa sies det at Skopelitis ikke har orden i papirene, mens andre sier at Skopelitis mangler subsidier fra myndighetene nå i lavsesongen. Noen som vet hva som skjer?
|
|
||||
|
||||
Sv: Skopelitis ute av drift
Det är en välgärning att Skopelitis ligger vid kaj! Detta rysansvärda flytetyg som borde huggits upp före länge sedan.
Arne |
|
||||
|
||||
Jag såg Skopan i förra veckan, hon såg ut som vanligt!
Vad betyder "mangler subsidier"?? Yanna - inge vidare på norska...heller! |
|
||||
|
||||
Citat:
Yanna - som gillar Skopan! |
|
|||
|
|||
En till här.... men mangler betyder i alla fall fattas eller saknar
Lissi |
|
||||
|
||||
Okey...och subsidier då?
|
|
|||
|
|||
|
|
||||
|
||||
Tack Larvih!
Jag tycker Skopan ska fortsätta åka till Amorgos, de tu hör liksom ihop! |
|
||||
|
||||
1 - 0 till dig, Yanna!
Här hemma (och även i Grekland) har jag och Arne alltid någon diskussion om Skopans förträfflighet. Skopan + Amorgos=SANT! Birgitta. |
|
|||
|
|||
Vad är det som gör "Skopan" så kontroversiell?
Är den farlig att åka med eller bara obekväm?? Lissi |
|
||||
|
||||
Har suttit i Naxos hamn, i lä. All båttrafik var inställd i flera dar. Men inte Skopan. Den gungade och drev iväg... Ingen rolig syn...
Har vänner som åkte med den ett år och har skräckupplevelser fortfarande; alla passagerare beordrades ner i kabyssen, ingen fick sitta på däck. |
|
||||
|
||||
Express Skopelitis är enligt mitt förmenande byggd för att trafikera farleder "inomskärs", ej att gå i trafik på det öppna havet. Vi har vid ett par tillfällen färdats från Naxos till Amorgos med Skopan i grov sjö.
Det var ingen färd att jubla åt oaktat vi ej alls har anlag för sjösjuka. Vid dessa tillfällen rådde utegångsförbud. Alla fingo tränga ihop sig nere i cafeterian. Det var endast tillåtet att gå ut på bildäcket, då detta är beläget inom väggarna. Cafeterians nestor, den Mr Fawltylike kyparen delade påpassligt ut kräkpåsar till alla som syntes vara i behov av dessa. Skeppet stampade och slog i den grova sjön, och fören doppade ner i havet för att därefter gå upp på de höga vågorna och sedan med ett våldsamt brak slå ner i vattnet igen. Askkoppar for i golvet, glas krossades. Några av passagerarna togo av sig penningbälten och ryggor för att enklare kunna simma därest skeppet skulle gå under... Vi kom via Egiali omsider fram till Katapola fyra timmar försenade. Min slutsats; Detta rysansvärda flytetyg är icke sjövärdigt och borde snarast huggas upp. Arne |
|
|||
|
|||
Usch....den båten blir jag sjösjuk bara av att LÄSA om Hur kommer det sig att ni alls åker den? Finns bara den mellan Naxos och Amorgos?? Då lär jag aldrig åka till Amorgos.
Lissi |
|
||||
|
||||
Nej, det finns andra färjor till Amorgos. Men!!!
Express Skopelitiis är KULT- Denna färja är smycket och livlinan för de boende på Amorgos. Och det säger allt. Visserligen är hon inte vacker (vilken färja är det?) och det är ofattbart att hon heter E X P R E S S Skopelitis. Men hon tillhör Amorgos. Arne glömde att skriva om att vi har åkt med henne, sittande längst uppe på soldäck läsande en tidning i stiltje hela resan mellan Naxos och Katapola. Ja, vi har lite divergerande åsikter min man och jag, som nog ingen medlare kan förena. Birgitta |
|
|||
|
|||
Citat:
skulle jag nog dra mig för att sätta min fot på denna båt. |
|
|||
|
|||
Citat:
Nu lät hon mycket mer angenäm!! Vackert skrivet om henne i alla fall. Lissi |
|
||||
|
||||
Lissi: JUST PRECIS!
|
|
|||
|
|||
Hejsan!
Skopan åker jag bara med mellan öarna i Småkykladerna, dvs Iraklia, Schinoussa och Koufonissia. Då är det lugnt även om det blåser OCH nära till land om man skulle behöva hoppa i. Det är en jättefin båttur och nära vattnet känsla. Ska jag ända till Amorgos blir det Blue Star, trygg o bra i blåst men inte så mycket båtkänsla. Dock älskar jag den lilla fåniga melodien som spelas varje gång visiret stängs eller öppnas! Jag är väldigt sjösjuk av mig fast jag älskar båtar och båtresor! Borde ha startat egen tillverkning av åksjuketabletter! Pyttan |
|
||||
|
||||
"Då är det lugnt även om det blåser OCH nära till land om man skulle behöva hoppa i. Det är en jättefin båttur och nära vattnet känsla. "
Nära vattenkänsla? Jag skulle vilja rubricera en färd med Skopelitis i höga vågor snarare som en "nära döden känsla" Arne |
|
||||
|
||||
Citat:
- Blue Star er et trygt valg mellom Paros/Naxos, Småkykladene og Amorgos Fordelen med Skopelitis er at den går fra Naxos på dagen, Blue Star om kvelden Vi har vært ombord på Skopelitis både på solskinnsturer hvor vi har kost oss på dekk, og på mer "usikre" turer med store forsinkelser og dårlig luft nede i kafeterian Vi kommer nok til å velge Blue Star heretter om vi skal hele strekningen Naxos - Amorgos. |
|
|