Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-11-03, 20:20
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 847
Standard Sv: Rosa glasögon?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Kimmen; i mitt fall är det i alla fall bara ett skämtsamt sätt att "försvara" att man åker dit 4 ggr samma år....men just nu har det blivit så väldigt allvarligt på Kalimera att man inte vågar ens antyda ett skämt, för det tas på gruvligt allvar och får lätt en annan innebörd än det är menat...men även om det inte är skämt : Hur kan jag som svensk som älskar Grekland göra något bättre än att fortsätta att åka dit? Är det dåligt för grekerna?? Är jag en superegoist som åker dit bara för att jag älskar landets natur, människorna där, klimatet, maten osv och inte gör annat än att lägga många, många tusentals kronor där varje år. Några greker får ju ändå glädje av mina pengar samtidigt som jag helt egoistiskt njuter där

Lissi
Ja, Lissi du kan förklara det bättre än vad jag menar. När jag som förste person använde ordet "sviker", menade jag mina personliga vänner i Grekland, som jag har ömsesidiga, solidariska och innerliga kontakter med. Som jobbar många timmar per dygn, har dålig pension m.m.

Men även jag är egoist och därför åker jag tillbaka till Grekland.

Birgitta.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-11-03, 22:01
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Rosa glasögon?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Hur kan jag som svensk som älskar Grekland göra något bättre än att fortsätta att åka dit? Är det dåligt för grekerna??
Nej, det är naturligtvis bra för grekerna om så många utländska turister som möjligt nu ändå åker dit och spenderar sina semesterpengar. Frågan är dock om grekiska staten får så mycket glädje av dem...?

Jag älskar också Grekland. Men jag älskar också många andra platser som jag egoistiskt reser till för att se och uppleva. Vad jag försöker säga är att jag planerar inte att åka till Grekland bara för att de nu behöver mina pengar. Det gör andra också...

Sedan ryker fyra av mina fem semesterveckor mitt i sommaren, varav minst en vecka till att besöka släkt och vänner i Sverige.


/kimmen
Svara med citat
  #23  
Gammal 2011-11-04, 10:49
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Rosa glasögon?

Så resonerar vi ockå. Vi sparar ett år för att kunna åka på semester och se ett annat land. Att ta hänsyn att hjälpa det landet ekonomiskt genom att åka just dit på semestern, finns inte ens med på listan - och vi har en lång lista. Tre av de fyra årens senaste semestrar har vi åkt till USA, ett land som också behöver pengar. Men inte tänkte vi på det. Att sedan turistintäkter hjälper landet att få det bättre, är en annan sak.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2011-11-04, 11:15
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 497
Standard Sv: Rosa glasögon?

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesea Visa inlägg
Så resonerar vi ockå. Vi sparar ett år för att kunna åka på semester och se ett annat land. Att ta hänsyn att hjälpa det landet ekonomiskt genom att åka just dit på semestern, finns inte ens med på listan - och vi har en lång lista. Tre av de fyra årens senaste semestrar har vi åkt till USA, ett land som också behöver pengar. Men inte tänkte vi på det. Att sedan turistintäkter hjälper landet att få det bättre, är en annan sak.
Finns det verkligen någon som på allvar tror att någon åker till Grekland på semester primärt för att "hjälpa landet ekonomiskt". Jag har inte tolkat det så i alla fall. Om det mot förmodan skulle vara så, är det väl ett val som den personen gör och inget för någon annan att reta upp sig på.

Frågan från början handlade tråden om vilka skäl det kan finnas, för att ändra sina Greklandsplaner, i och med krisen, inte vem som reser på "rätt sätt"!

/ Lena
Svara med citat
  #25  
Gammal 2011-11-04, 12:14
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Rosa glasögon?

Men Lena, när du skrev ”Vad är det värsta som kan hända mig?” så nämner du konkurs, strejker och höjda priser. Det är väl inte det värsta som kan hända dig, du ska nog komma hem!
Det värsta är det som Inkfish kommer in på, ökad kriminalitet, oroligheter och protester pga nedskärningar och arbetslöshet, ett sönderslitet Grekland.

När du skriver att du oroats av alla som skriver att de avvaktar eller väljer annat resmål, men respekterar allas val, hänger det inte riktigt ihop för mig.

De som har behov av att boka nu, gör ju det. Det är härligt att drömma och ha något att se fram emot. Men det som oroar mig, det är hur krisen kommer att påverka det Grekland, som vi alltid älskat men som troligen inte kommer att vara det samma Grekland framöver. Det vet vi mer om "imorgon" (eller nästa år) än idag, därför följer vi situationen och avvaktar med att drömma om att nästa semester i Grekland ska bli "precis som vanligt".
Svara med citat
  #26  
Gammal 2011-11-04, 12:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Rosa glasögon?

Citat:
Ursprungligen postat av Lamaya Visa inlägg
Frågan från början handlade tråden om vilka skäl det kan finnas, för att ändra sina Greklandsplaner, i och med krisen, inte vem som reser på "rätt sätt"!
/ Lena
På den frågan svarar jag att om det är fullständigt kaos i Grekland, med kriminalitet, eviga strejker och att det av UD bedöms som osäkert att åka dit, då avstår jag vare sig jag betalt flygbiljett eller inte, men jag tror inte en sekund att läget blir så! Det gäller ju oavsett vilket av länderna jag ska till nästa år vare sig det är Grekland eller Frankrike som vi också bokat till.

Jag säger också återigen,precis som flera andra gör, att det finns väl inte en kotte här som åker till Grekland för att "hjälpa till"...Vi åker som sagt av helt egoistiska skäl som vi alltid gör på semestern oavsett resmål!

Lissi
Svara med citat
  #27  
Gammal 2011-11-04, 12:28
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Rosa glasögon?

Tyvärr så är det så, att vi här i forumet får uppmaningar ”Åk till Grekland, de behöver våra pengar, nu mer än någonsin” så snart det är kris i Grekland, det vare sig det är ekonomisk kris eller andra anledningar, bränder t.ex.

Själv tar jag alltid egna beslut och väntar inte nödvändigtvis på att UD ska bestämma vad jag gör. Det har jag det bäst med, men var och en gör ju som h*n vill, och det som blir så tydligt i diskussionerna, det är våra behov av att "försvara" våra beslut.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2011-11-04, 13:45
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 497
Standard Sv: Rosa glasögon?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Men Lena, när du skrev ”Vad är det värsta som kan hända mig?” så nämner du konkurs, strejker och höjda priser. Det är väl inte det värsta som kan hända dig, du ska nog komma hem!
Det värsta är det som Inkfish kommer in på, ökad kriminalitet, oroligheter och protester pga nedskärningar och arbetslöshet, ett sönderslitet Grekland.

När du skriver att du oroats av alla som skriver att de avvaktar eller väljer annat resmål, men respekterar allas val, hänger det inte riktigt ihop för mig.

De som har behov av att boka nu, gör ju det. Det är härligt att drömma och ha något att se fram emot. Men det som oroar mig, det är hur krisen kommer att påverka det Grekland, som vi alltid älskat men som troligen inte kommer att vara det samma Grekland framöver. Det vet vi mer om "imorgon" (eller nästa år) än idag, därför följer vi situationen och avvaktar med att drömma om att nästa semester i Grekland ska bli "precis som vanligt".
Ja, just det när jag skrev, "vad är det värsta som kan hända mig?" var det en fråga. De följande uppräkningarna (konkurs?, strejker? etc) har också frågetecken efter sig!

När det gäller min oro har jag redan förklarat hur jag menar. Jag citerar mig själv;
"Att jag har oroats över andras beslut handlar inte om att jag tycker att de har gjort fel val, utan att jag själv har oroats, om jag ska besluta mig för att åka till Grekland i sommar, eller inte."

För övrigt delar jag Dina synpunkter och hoppas att ingen uppfattar att jag mästrar, det har i alla fall inte varit min mening!

/Lena

Senast redigerad av Lamaya den 2011-11-04 klockan 13:51.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2011-11-04, 14:05
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 497
Standard Sv: Rosa glasögon?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Tyvärr så är det så, att vi här i forumet får uppmaningar ”Åk till Grekland, de behöver våra pengar, nu mer än någonsin” så snart det är kris i Grekland, det vare sig det är ekonomisk kris eller andra anledningar, bränder t.ex.

Själv tar jag alltid egna beslut och väntar inte nödvändigtvis på att UD ska bestämma vad jag gör. Det har jag det bäst med, men var och en gör ju som h*n vill, och det som blir så tydligt i diskussionerna, det är våra behov av att "försvara" våra beslut.
Jag tycker att det är lite tråkigt att det ska behöva bli till försvar, med mycket av vad man skriver, men jag gillar inte att det antyds att man har en avsikt som inte stämmer.
Jag är nyfiken och tycker om att ta del av andras funderingar. Hur jag sedan gör vad gäller mitt resande är mitt beslut. Det måste väl vara OK att undra hur Ni andra tänker?

”Åk till Grekland, de behöver våra pengar, nu mer än någonsin” är inte en uppmaning, som någon i denna tråd har skrivit. Det måste bli Din tolkning.

/Lena
Svara med citat
  #30  
Gammal 2011-11-04, 14:49
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Rosa glasögon?

Om du efterlyser svar på dina frågor (eller det var kanske frågor du ställde dig själv?) då har jag ju försökt att komma med ett par svar. Ett annat svar är sjukdom. Sjukdom kan uppstå, men om möjligheten för att bli behandlad minskar, då blir det ett större problem. Nu ska det inte tolkas som att detta normalt bekymrar mig, jag vill bara understryka att lite strejker och prishöjningar är inte det som gör att jag följer utvecklingen i Grekland.
Det är faktiskt inte så många som skrivit att de ser tiden an innan de bokar nästa års resa, tror det är fler som har skrivit att de redan har beställt!, så det är synd om du har påverkats med oro av detta, men du har ju i alla fall fattat ditt eget beslut - och det är ju det allra viktigaste, att man själv är nöjd med vad man gör.

Citat:
”Åk till Grekland, de behöver våra pengar, nu mer än någonsin” är inte en uppmaning, som någon i denna tråd har skrivit. Det måste bli Din tolkning.
Det är helt rätt att den uppmaningen inte har förekommit i denna tråden, det har jag absolut inte tolkat! Jag skrev just att det "i forumet uppmanats..."
Hoppas inte det är fel eller förbjudet att hänvisa till uttalanden i andra trådar som har med ämnet att göra.

Senast redigerad av Marianne den 2011-11-04 klockan 15:19.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2011-11-04, 15:33
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Rosa glasögon?

Att resa eller inte resa?
Om jag talar för min egen del så gäller följande.

Jag reser hem och hälsar på mina vänner och lever ett vanligt liv när jag är där. Oroas inte av mycket annat än under 2003 då Irakkriget stod för dörren. Då var det obehagligt!

Visst finns det som Bläckfisken säger en ökad oro för förhöjd kriminalitet när folk blir desperata. Lite ökad vaksamhet är på sin plats, men därtill att känna en osäkerhet för resa eller inte resa är upp till var och en.

Under alla år har jag inte råkat ut för något speciellt negativt utan har känt mig trygg där. Provat på sjukvården när livet hängde på en skör tråd. Upplevt strejker och förseningar som alla andra och inte kunnat göra ett dyft åt det hela annat än vänta och se... Inga eskapader som att springa stupfull på byn eller liknande. Då är man dum och uppför sig dumt. Råkar du då ut för något anser jag att du får skylla dig själv.

Smält in i landet och var som Grekson så blir du väl bemött. Sitt inte på några höga hästar och tro att vi skandinaver vet bäst i allt. Det är inte vårt land utan grekernas och vi är fortfarande gäster där. Även om somliga som ex. jag har bott där relativt länge.

Monica P brukar ha en bra syn och åsikt på det hela då hon också lever ett vardagsliv. Att vi sen ser olika på den digitala världen är en annan femma. Internet kommer så sakta, men det tar tid att få den äldre stammen att tänka sig något annat än detta köande för att få sina stämplar och fysiska kvitton.

Jag kan förstå vissa som med barnaskara i släptåg och surt intjänade semesterveckor inte vill ha något trassel under sina fjorton dagar. Men allt går inte på räls ibland i sydeuropa.
Den lille "Murphy" ska alltid ha ett ord med i laget...

Jag åker tillbaka den dagen då jag kan få mina speciella behov uppfyllda, och inte förr.

//Uffe
Svara med citat
  #32  
Gammal 2011-11-04, 15:54
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 497
Standard Sv: Rosa glasögon?

Citat:
Det är helt rätt att den uppmaningen inte har förekommit i denna tråden, det har jag absolut inte tolkat! Jag skrev just att det "i forumet uppmanats..."
Hoppas inte det är fel eller förbjudet att hänvisa till uttalanden i andra trådar som har med ämnet att göra.
Nej, jag efterlyser inga svar det var mest lite allmänt funderande kring hur andra funderar kring att resa till Grekland i sommar och det har jag fått! Tack för det!

Det är absolut Din rätt att hänvisa till uttalande i andra trådar, men jag vet inte vilka citat och vilka trådar du hänvisar till.

Tack än en gång till alla, som delat med sig om hur ni tänker kring Er semester, Grekland eller inte. Jag tycker att det har varit intressant på ett annat sätt än jag hade för avsikt.

Vänligen Lena
Svara med citat
  #33  
Gammal 2011-11-04, 16:42
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Rosa glasögon?

Citat:
Ursprungligen postat av Lamaya Visa inlägg
Frågan från början handlade tråden om vilka skäl det kan finnas, för att ändra sina Greklandsplaner, i och med krisen, inte vem som reser på "rätt sätt"!
Nej, jag ändrar inte på mina Greklandsplaner - för jag har inga...


/kimmen
Svara med citat
  #34  
Gammal 2011-11-04, 17:06
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Täby
Inlägg: 497
Standard Sv: Rosa glasögon?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Nej, jag ändrar inte på mina Greklandsplaner - för jag har inga...


/kimmen


/Lena
Svara med citat
  #35  
Gammal 2011-11-05, 09:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rosa glasögon?

Tack Marianne att du tog bladet från munnen som vi säger i Sverige. Det här forumet har innehållit många uppmaningar med en underton att man sviker grekerna om man inte åker till landet varje år även om det kanske inte har varit så i den här tråden. Helt klart är vi fler som tänkt i liknande tankebanor.

Eva
Svara med citat
  #36  
Gammal 2011-11-05, 20:27
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Rosa glasögon?

Det ät väl inte krig i Grekland och det syns inte i framtiden heller att det skulle bli de. Kriminalitet finns över allt. Inte undviker jag att åka till Stockholm, Göteborg eller Helsingfors heller fast det är mycket farligare där än i Grekland. Tanken att vi stöder grekerna när vi semestrar i Grekland är inte säkert. Vi kanske stöder ägaren till apartment eller taverna men det vet vi inte om staten får skatten av all försäljning. Betalas hela lön till personalen korrekt eller minimilön offentligt (den är så låg att det inte går skatt av den) och resten direkt till handen. Den största problem med Grekland är att de inte har lyckats kasera in skatter. Hur många av oss begär en riktig kassakvitto från tavernan efter måltid?
Trotts allt detta åker vi 9 juni igen till "stugan" i Vathi på Samos, till Ikaria och Athen för 3 veckor.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2011-11-06, 08:03
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Rosa glasögon?

Stop för Greklandsresor nu - kanske för evighet.
Man får bara betala... o. resa till andra länder.
Har aldrig haft rosafärgade glasögön....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT