Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-03-14, 12:30
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 347
Standard Ta bussen till ...

Självklart ska jag ta hjälp av er Kretafantaster! Jag har varit på Kreta flera gånger - Chania, Rethymnon samt några mindre orter. Det är när ni rekommenderar byar värda ett besök som det plötsligt slår mig ...

Jag åker till Platanés i maj - två veckor - tillsammans med fyra väninnor. Efter några dagar vill jag gärna röra på mig - de andra ligger på stranden - och funderar nu på att kanske ta en buss någonstans - bara över dagen. Därför ber jag om tips på någon trevlig/vacker/mysig by eller plats att besöka.

Sjöborren.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-03-14, 13:40
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Ta bussen till ...

Hej Sjöborren!

Vet ju inte exakt vilka platser du besökt under dina tidigare resor till Kreta men det finns en dagsutflykt som jag vill rekommendera både till dig och andra som befinner sig i trakten av Chania.

Börja med att ta bussen till klostret Agia Triada på Akrotiri och gör ett besök i detta otroligt vackra kloster (tycker jag). Det finns ett litet museum där också.
Sedan vandrar du längs vägen åt nordväst mot ett annat kloster vid namn Gouverneto. Vandringen går genom ett härligt landskap med gamla knotiga olivträd och flockar av långhåriga getter. Tyvärr var Gouverneto inte öppet när jag var där, det är tydligen stängt vissa dagar, vilket man kanske ska försöka kolla upp i förväg.

Därefter fortsätter vandringen nedåt genom en ravin som så småningom leder till det tredje och sista klostret Katholiko. Vägen ner är vacker och dramatisk (fast inte alls svår att gå). På vägen ned till det övergivna klostret kommer man förbi Björn-grottan som troligtvis använts för någon sorts religiös aktivitet i forntiden. I grottan finns en stalagmit som sägs vara formad som en björn, därav namnet på grottan.
Tror att det är möjligt att fortsätta ned till havet från Katholiko, men där vände jag och vandrade den vackra vägen tillbaka till Agia Triada och tog bussen in till Chania igen.

En mycket trevlig utflykt som jag verkligen rekommenderar. Har man gott om tid eller kanske tillgång till bil kan man också ta sig till den lilla trevliga stranden Stavros (känd från filmen "Zorba") och kanske äta på någon av tavernorna där.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-03-15, 09:07
ingegerd46s avatar
ingegerd46 ingegerd46 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 150
Standard Sv: Ta bussen till ...

Jag tackar också för ditt tips om en liten tur till klostren! Passar mig förträffligt, ska till Kreta om en månad!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-03-15, 14:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 653
Standard Sv: Ta bussen till ...

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Därefter fortsätter vandringen nedåt genom en ravin som så småningom leder till det tredje och sista klostret Katholiko. Vägen ner är vacker och dramatisk.
Kan bara hålla med, den vandringen är speciell, och - som du skriver - mycket vacker, och lätta att gå. Även klostret är häftigt tycker jag.




Stigen ner till Katholiko.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-03-15, 14:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 653
Standard Sv: Ta bussen till ...

Kom på en annan utflykt du skulle kunna göra. Ta bussen upp till den gamla byn Lakki, som ligger längs vägen till Samariaravinen. Det är runt 3 mil dit bara.




Lakki ligger oerhört vackert. I byn finns några tavernor där du kan sitta och filosofera över livet.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-03-15, 18:00
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 347
Standard Sv: Ta bussen till ...

Tack snälla smultron och Janne för tipsen! Det är bra att ha lite i baggaget då jag kommer till Kreta.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-03-18, 13:52
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Ta bussen till ...

Ett annat förslag är att ta bussen till Paleochora. Tror att första bussen går från Chania vid 7-tiden på morgonen. Det tar visserligen en stund att åka dit på krokiga vägar, men vägen dit är också jättevacker och Paleochora en mysig liten ort med fina bad och trevliga tavernor. Man kan också hinna med en vandring upp till den lilla byn Anidri.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT