Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-01-19, 23:36
idalinnea idalinnea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2
Standard Hjälp en oerfaren!

Hej Allihopa!

Jag tänkte i de första dagarna i april dra med min andra halva på en miniluff i Kykladerna, ca 10 dagar. Han fyller 18 och tänkte att det skulle vara den perfekta presenten, det enda problemet är bara att jag inte har den blekaste aning om... Det mesta faktiskt. Är i princip helt oerfaren när det gäller Grekland, i synnerhet när det gäller öluffning. Jag har skummat igenom tidigare inlägg här och ser att många rekommenderar att inte ta för många öar då det lätt kan bli stressigt. Har dessutom läst att det fortfarande kan vara ganska kallt så tidigt på våren, är det någon som har erfarenhet av ungefär hur temperaturen är?

Så min undran är då, vad rekommenderar ni för rutter/öar? Denna gången är vi inte ute efter värsta partyställerna, snarare genuina byar, vackra landskap, trevliga människor och såklart god mat. Ett plus hade varit om det dessutom inte fräter ett allt för stort hål i plånboken! Hur stor budget tror ni behövs till två ungdomar som inte har några större krav på boende?

Vi är båda självständiga och kan ta vara på oss, så krångliga färjetider och långa resvägar är inget problem, behöver mest bara hjälp med bakgrundsinfo! Vilka färjor, restauranger, boenden etc som rekommenderas. Är det bästa att flyga till Aten, har ni isåfall någon rekommendation på bra flyg dit?

Ett så detaljerat svar som möjligt uppskattas, tack så mycket på förhand för er tid!

Linnea
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-01-20, 12:59
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Blekinge o Skåne
Inlägg: 334
Standard Sv: Hjälp en oerfaren!

Varför inte beställa Kalimeras öluffarskola som Du kan köpa för en MYCKET billig peng. Den är ett utmärkt hjälpmedel om man är ovan som öluffare. Du hittar den på första sidan och den sänds till Dig via mail.

Hoppas Ni får en trevlig resa


Siw o Lena
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-01-20, 13:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 575
Standard Sv: Hjälp en oerfaren!

Så tidigt på året finns det nästan inga andra alternativ än att flyga till Aten. Några charterbolag börjar flyga till Kreta första vecka i april, då kan det vara ett alternativ också. Så tidigt på året är mycket stängt på de flesta öarna, undantagen är stora öar som Kreta och Rhodos. Om jag vore er skulle jag flyga till Kreta, och luffa runt med buss på Kreta, förslagsvis på södra Kreta där vädret kan vara mycket bra den här tiden på året.

I övrigt håller jag med Lena och Siw här ovan.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-01-21, 00:23
idalinnea idalinnea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2
Standard Sv: Hjälp en oerfaren!

Tack för svaren! En öluffarguide är nu beställd, hoppas den ger svar på mina frågor!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-02-05, 17:00
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Hjälp en oerfaren!

Hej!
Början av april är en fantastisk tid även i Kykladerna om man gillar grönska, massor av blommor, oftast varma, fina dagar men väldigt få turister. Det är en perfekt tid för att vandra i bergen eller längs stränderna. Naxos är en ö med ett åretruntliv med bofasta och med turister/gäster som återkommer varje år just under sin favoritsäsong. Här finns öppna caféer, restauranger och butiker hela året. Kombinera Naxos med Santorini om ni vill se den spektakulära ön, som jag absolut föredrar andra årstider än sommaren. Om ni väljer att åka till någon mindre ö, t ex Koufonissi kommer ni att få kontakt med öborna på ett helt annat sätt än under sommarsäsongen.

Nackdelen med att åka på våren är att havet har hunnit bli kallt under vintern och passar bäst för korta dopp, men solen värmer även denna tid på året. Vädret är ju också mer opålitligt, fleecetröja och vind/regnjacka ska ni absolut packa ner. Fördelen är att det är billigt att bo även om allt inte är öppet och som sagt att man får en helt annan inblick i det "riktiga" grekiska vardagslivet.

Kolla också upp om den grekiska påsken infaller under er resa, i år är påskafton 14 april då det firas rejält från midnatt och hela påskdagen. Hela veckan före är det olika saker som händer kring påskfirandet och då många greker "fastar" (inte äter kött, fisk, olja) upp till 40 dagar före påsken kan det ibland vara svårt att få tag på annat än vegetarisk mat på tavernor på mindre orter. Många reser också till sina hembyar till påsk så det kan vara fullbokat på vissa färjeavgångar.

Se till att ha marginaler om ni ska båtluffa, mitt tips är att ni ska köpa båtbiljetter redan när ni börjar er resa som ska ta er till flyget hem. Välj en större ö med bra båtförbindelser (som Naxos) som avslutning innan ni ska åka hem och ta ev småöar i början. För en tiodagarsresa skulle jag välja två öar för att hinna bli lite hemmastadda och slippa tillbringa halva restiden med att packa och åka båt.

Lycka till med er resa och njut av våren i Grekland!
Våga
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-03-17, 15:55
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Hjälp en oerfaren!

Hej
Om du inte bestämmer dig för Kreta tycker jag att Naxos och Paros inkluderat Anti Paros verkar kunna passa dig perfekt! Naxos har jättemycket att erbjuda med pittoreska små byar och fantastiska stränder. Paros likaså. Om ni vill ha lite mer rörelse, välj Parikia men ett måste är att åka till Naoussa (och ev övernatta där också). Buss dit tar 15 min . Och till Anti Paros från Paros tar det bara 30 min med båt.

Eftersom du reser i April måste du landa i Aten. Försök att boka ett tidigt plan och ta färja direkt ut till öarna och spara någon dag i Aten någon dag före ni flyger hem istället. I April vet man ju inte med vädret, det kan blåsa och färjor ställas in och då är det bättre att vara på säkra sidan.
Ta Blue Star Ferry från Pireaus hamn som går 17.30 varje dag utom Lördagar till Paros och Naxos (ligger på samma rutt). Framme Naxos ca 23.15. Billigast biljettpris till Naxos: 33.50 per person. Färjor från Naxos till Paros tar bara 1 timme + och går 09.30, ca. 10.30 från Paros tillbaka till Pireaus hamn i Aten (även här utom Lördagar)
Om ni kommer runt Grekiska påsken måste ni boka färjebiljetter, annars inte!

Biljetter till färjan kan ni köpa på flygplatsen vid ankomsthallen, på Amphitrion Holidays resebyrå, eller om ni vill i hamnen.
Ta antingen buss X96 till Pireaus hamn (hållplats Plateia Karaiskaki) tar 1 1/2 timme och kostar 5 Euro. Köp biljetter utanför ankomsthallen (vid utgång 5)
Eller ta Tåg precis utanför flygplatsen (linje 3 röd), byt till Metro på Monastiraki stationen (linje 1 grön). Biljett kostar 8 Euro och tar ca 1 timma. Det finns informationsdiskar i avgångshallen om ni är osäkra.

För att ta färja till Naxos/Paros ska ni gå till Gate E6 i Pireaus hamn (ligger precis vid metrostationen där man går av)
http://www.greeklandscapes.com/image...aeus-map-3.jpg

Här är en bra sida med info om alla öarna, även info om metro och bussar från flygplatsen till hamnen i Aten :http://www.greek-islands.us/naxos/
Och här en annan:http://www.greektravel.com/greekislands/naxos/
och Paros:http://www.greektravel.com/greekislands/paros/

Ingela
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-03-29, 16:09
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Hjälp en oerfaren!

Man kan inte vara helt säker på från vilken hamngate Blue Star till Paros/Naxos går, även om de oftast går från E6. Det har hänt mig ett flertal gånger att de har bytt kajplats, ibland lång väg ifrån E6. Om man köper sina biljetter på ett av biljettkontoren vid hamnen kan man få besked om vad som gäller för just den avgången. Där är också biljetterna några euro billigare än på flygplatsen.
Våga
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT