Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-05, 18:49
Ankris avatar
Ankri Ankri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 162
Standard Ftelia, Skiathos

Hej alla Greklandsfrälsta

Vi ska avsluta vår öluff på Skiathos och undrar om någon bott i Ftelia och kan berätta lite?!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-08, 22:08
Ankris avatar
Ankri Ankri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 162
Standard Sv: Ftelia, Skiathos

Ingen som känner till Ftelia?? Kanske får söka oss till en annan by på Skiathos då
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-09, 17:58
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 087
Standard Sv: Ftelia, Skiathos

Någon måste väl vara först härifrån till det stället också. Att ingen varit dit innan kan väl inte vara orsak att inte åka dit, det är om någon redan varit dit och konstaterat att det inte var något att ha som man eventuellt kan ändra planeringen.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-09, 18:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ftelia, Skiathos

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Att ingen varit dit innan kan väl inte vara orsak att inte åka dit, det är om någon redan varit dit och konstaterat att det inte var något att ha som man eventuellt kan ändra planeringen.

Mvh Janérik
..det är ju då man blir nyfiken på om det verkligen stämmer!!

Jag har inte varit på Skiathos mer än i hamnen men många andra här kan säkert tipsa!

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-10, 09:09
Buckskins avatar
Buckskin Buckskin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 110
Standard Sv: Ftelia, Skiathos

Har aldrig själv heller bott i Ftelia men skulle inte vilja definiera det som en by direkt. Egentligen finns det bara en by/stad på Skiathos och det är just Skiathos stad. Övriga minisamhällen är egentligen bara små "hotellområden" med med supermarkets och tavernor. Oj, jag känner att detta svar nästan fick en negativ ton och det var sannerligen inte min mening. Jag ÄLSKAR ön (ska ju dit tre veckor i sommar) men hade nog rekommenderat att bo närmare/eller i Skiathos stad. Nära till den härliga kvällsatmosfären där samtidigt som det är hur enkelt som helst att via bussen ta sig till de olika stränderna.

Njut av denna vackra ö!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-10, 14:31
Ankris avatar
Ankri Ankri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 162
Standard Sv: Ftelia, Skiathos

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Någon måste väl vara först härifrån till det stället också. Att ingen varit dit innan kan väl inte vara orsak att inte åka dit, det är om någon redan varit dit och konstaterat att det inte var något att ha som man eventuellt kan ändra planeringen.

Mvh Janérik
Det var inte så jag menade men jag vill ju inte boka 6 nätter där om det inte är något bra ställe och här på Kalimera brukar man alltid få lite tips så jag blev bara lite förvånad över att ingen svarade, för det ligger ju hyfsat nära Skiathos stad.

Hmmm..jaja...vi får väl se...blir kanske den första att ha lite info om Ftelia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-12, 11:13
SveinB SveinB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 27
Standard Sv: Ftelia, Skiathos

Hei .

Ftelia er det gamle navnet på Megali Amos, meget kjent sted for de fleste Skiathos reisende . Grei strand ( bystranda), kun 10 min å gå inn til sentrum.
Ha en fin tur, skal dit om 2 uker og skal bo i Ftelia

Svein
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-12, 11:43
Ankris avatar
Ankri Ankri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 162
Standard Sv: Ftelia, Skiathos

Citat:
Ursprungligen postat av SveinB Visa inlägg
Hei .

Ftelia er det gamle navnet på Megali Amos, meget kjent sted for de fleste Skiathos reisende . Grei strand ( bystranda), kun 10 min å gå inn til sentrum.
Ha en fin tur, skal dit om 2 uker og skal bo i Ftelia

Svein
Tack så jättemycket Svein...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-05-12, 19:58
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 763
Standard Sv: Ftelia, Skiathos

Hej Ankri..

Jag har alltid bott i Megali Ammos-området på Skiathos. Själva Ftelia är ju som tidigare nämnts, bara några hotell samt någon taverna intill stranden och ev även i anslutning till hotellen. Som man ser på kartan som jag bifogar så ligger det i förlängningen av Megali Ammos, dvs lite längre bort än själva M A. Att promenera in till staden på 10 min skulle jag aldrig klara.
OM jag inte skulle bo i M A så skulle jag välja någon plats ännu längre bort än Ftelia. Stranden utefter M A, Ftelia, Achladies är inte mycket att skriva hem om, om man jämför med övriga ön.
Bor man i Ftelia så är man beroende av ett fordon el buss, både för att ta sig in till stan på kvällen och för att ta sig till bättre stränder.

I första hand väljer jag alltså att bo med Skiathos stad på gångavstånd, för kvällsaktiviteter och resa iväg till olika stränder på dagtid.
I andra hand skulle jag välja att bo vid någon strand mellan Kanapitsa och Koukonaries för att ha nära till någon eller några riktigt fina stränder på gångavstånd och sedan ta buss (el taxi) in till staden på kvällarna. Bussarna går ju väldigt frekvent, till ganska sent på kvällarna.

Hälsningar
Conny

Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-05-13, 09:51
Ankris avatar
Ankri Ankri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 162
Standard Sv: Ftelia, Skiathos

Tack så jättemycket Conny

Vi brukar ju inte boka boende när vi öluffar men valde att göra det de sista dagarna på Skiathos. Vi hittade Villa Anna i Megali Ammos för ca 65 euro / natten så vi ska bo där de 6 sista nätterna. Kunde kanske fått billigare men med tanke på att det är i början av augusti och högsäsong så fick det bli så. Det är en studio med havsutsikt!

Så nu längtar vi som bara den. Det blir först Skyros och sen vidare upp till de andra öarna, det blir totalt 16 nätter så lite ska vi väl hinna se
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT