Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-17, 10:22
FruM FruM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Norrköping
Inlägg: 3
Standard Är detta en realistisk plan och budget?

Hej!
Jag, min man och våra söner (när resan är aktuell 6 & 7 år gamla) planerar en 3 veckors öluff första tre veckorna i Juni nästa år.

Under dessa veckor prickar vi in min mans 30 årsdag. Vår 4:e bröllopsdag samt vårt 10 års jubileum som par=).

Vi har tidigare "bara" varit 1 vecka på Kreta, men i övrigt är vi mkt resvana, barnen likaså. Dock har vi aldrig båtluffat tidigare, varken som familj eller innan barnen kom så där är vi nybörjare. Så detta är ett äventyr vi verkligen ser fram emot.

Budgeten för resan är ca 40 000kr och jag skulle vilja höra om ni anser detta realistiskt. Både reseplanen och budgeten. (alla priser i budgeten avser oss alla fyra tillsammans)

Flyg med tex ryanair till Aten (4000kr?) eller norwegian till santorini (8000 kr?) Alt flyg till en av orterna och hem från den andra för att slippa två långa (och dyra) båtresor Aten ToR.

Budget boende 40E om dagen x 21 = 8400
båtresor 4000kr
mat och övrigt 1000kr/dan = 21 000

Resplan på ett ungefär(i kronoligisk ordning):
Milos 5 dagar
Antiparos 4 dagar
Naxos 5 dagar
Eufonissi 5 dagar
Santorini 2 dagar
(Ev aten 1 natt)

Är denna ordning på öarna vettig om utgångspunkten är Aten? Är det någon ö ni tycker vi ska skippa helt eller byta ut mot någon annan?

Vi önskar bo i 3-4 bäddsrum gärna med lite kokmöjligheter så vi kan fixa frukost och ev lunch vissa dagar själva. Vi vill komma hyffsat billigt undan här så förboka vill vi slippa om det inte är nödvändigt. Finns det rum på tex Eufonissi tredje veckan i Juni för vettigt pris? Pool är inte ett måste då vi medvetet valt öar som sägs ha fina stränder. Går det få den här typen av rum för ca 40 E i Juni om vi bokar på plats och stannar ett par nätter? Går det komma billigare undan eller är det dyrare?

Vilka av de öar vi tänkt besöka är dyra resp billigare öar både boende och matkostandsmässigt?

Vad kostar vanliga matvaror och rätter tex:

Grekisk sallad
gyros
souvlaki
en pizza
moussaka
en smårätt
en läsk
en öl på restaurang
1,5 l vatten i affär
åka badbåt tex på Milos
hyra vespa en dag


Om någon tagit sig igenom alla frågor.., vad anser du om vår resplan och budget?
Då detta är något av en drömresa som vi verkligen vill ska bli toppen så är vi glada för all experthjälp vi kan få!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-17, 12:08
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Är detta en realistisk plan och budget?

Här får folk fylla på efter hand, hinner inte svara på alla frågor men jag börjar väl. Och som vanligt ber jag folk rätta mej om jag har fel.
Billigt; Naxos,
Dyrt; Santorini
Mittemellan; Övriga (jag förmodar att du menar "Koufonissi"?)
Ordningen på öar låter vettigt. Men någon ö för mycket kanske. Förboka inte, då kan ni vara flexiblare och stanna extra eller dra vidare tidigare.
Jag skulle skippat Santorini, tagit mig tillbaka till Naxos, tagit båten till Aten för flyget hem.
OBS! Det kan vara besvärligt att ta sig väst-östlig riktning i Cykladerna. tänker på bytet av ö Milos-Naxos. Det finns förbindelser men knapert. Studera sommarens tidtabeller när dom är färdiga, för att få en fingervisning.
I juni finns alltid bra rum till vettiga priser. (dock ett tag sedan jag var på Koufonissi).
Tror du att ni kan fixa Aten ToR för 1000 pix / pers? Jag ställer mig tveksam. Jag brukar ha 1500 som riktmärke om man är ute i god tid med dom vanliga bolagen.
Undvik snabbfärjor som är dyra! Man kan göra båtresorna mysiga med matsäck och solande... istället för att sitta inlåst i en flytande plåtburk som går lite fortare. Varför stressa?
Boendebudgeten låter vettig. Kan säker få för 30-35€ t ex på Naxos.


gyros 2-3€
en pizza 8-10€
en öl på restaurang 2,50-3,50€
hyra vespa en dag 12-15€

Lycka till! /Anders
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-17, 12:15
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Är detta en realistisk plan och budget?

Härlig planering och jag har definitivt inte svaret på alla era frågor men däremot lite synpunkter på ett par:

Budgeten ser i stort sett OK ut. Var beredd på 10% till, så har ni nog så det räcker.

Resrutten skulle jag nog lägga på följande sätt. Börja så långt bort som möjligt, det innebär Milos på väg till Santorini och sedan jobba sig långsamt upp mot Pireus vilket gör att Antiparos får bli det sista stoppet.
Beroende på nästa års flyg -och båttider kan det innebära ett stopp i Aten/Pireus redan på utresan.

Milos - Santorini - Koufonissi - Naxos - Antiparos - Pireus/Aten

Skulle ni välja att flyga till Santorini blir det lite annorlunda eftersom Milos då hamnar lite i "skuggan" av era övriga Ö-önskemål.


Lycka till med planeringen
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-17, 15:30
FruM FruM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Norrköping
Inlägg: 3
Standard Sv: Är detta en realistisk plan och budget?

Tack för era svar!
Japp menade Koufonissi =)
Angående flygpriset så brukar barnens flygstolar vara lite billigare med ryanair men vi tänker att målet är att hitta flyg för 4000-8000kr för oss alla.
Jag utgick från att vi skulle landa i Aten och flyga hem från santorini när jag skrev resrutten, men har vi tur hittar vi biljetter till Santorini till vettigt pris och då "slipper" vi ju omvägen via Aten. Om man bokar tidigt med Norwegian, går det få biljetter för 2000kr ToR till Santorini från Arlanda i Juni?

Vi kommer absolut boka färjor och inte snabba båtar....vill ju kunna njuta av solen på däck *ler*.

Santorini är egentligen inte en så jätteviktig ö för oss att besöka. Mer lite att ha varit där, samt sett utsikten över calderan och solnedgången. Vore dock smidigt att flyga dit men hittar vi inget vettigt pris på flyg dit skippar vi nog troligtvis ön helt för denna gång. Får bli ett resmål för mig och maken i framtiden med romantiska middagar på nåt mysigt hotell högt upp över havet;=)

Jag har förstått att barnen åker färja för halva priset ca och att båtbiljetterna aten-Milos kostar ca 35 E. Ungefär vad kostar de långsammare färjorna mellan tex Naxos-antiparos? Koufonissi-Naxos?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-18, 13:31
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 922
Standard Sv: Är detta en realistisk plan och budget?

Tror det är svårt o få biljetter till Santorini för 2000 kr per pers (rätta mig väldigt gärna om jag har fel ), till Athen absolut men troligen inte till Santorini, 3300 får jag nu om jag kör en snabb slagning, och det känns som det borde ligga där, kanske några 100 lappar lägre om man är i god tid, jag betala 3040 tor till lesvos nu i september, flyg till Aten låg då på 1800 tor; billigaste vettiga alternativ på båda. Så flyg är relativt dyrt inom Grekland tyvärr (eller snarare tillägget), en sak man kan göra som jag gjorde förra året är köpa biljetten Sverige-Athen och sen inrikesflyget separat, det vart då billigare än köpa allt i en resa, men man får komma ihåg att man då tar en risk.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-18, 14:08
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Är detta en realistisk plan och budget?

Ja mellan 1500-3500 kr per person till Athen, men till Santorini betydligt dyrare om man inte väljer Apollo, då kan det kosta mellan 2000-3500 och uppåt, men oftast en lördag till lördag, är man borta 2-3 veckor kan det ju kosta mer. Flyg mellan Athen och Milos är ett förslag, men båtarna går ju åt "fel håll"...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-18, 14:09
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Är detta en realistisk plan och budget?

Citat:
Ursprungligen postat av FruM Visa inlägg
Jag har förstått att barnen åker färja för halva priset ca och att båtbiljetterna aten-Milos kostar ca 35 E. Ungefär vad kostar de långsammare färjorna mellan tex Naxos-antiparos? Koufonissi-Naxos?
Oj, har glömt vad dom kostar! Men om vi säger så här; dom gör inget större avtryck i budgeten
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-18, 14:33
Darkness Darkness är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Ort: Anderstorp
Inlägg: 26
Standard Sv: Är detta en realistisk plan och budget?

Santorini dyrt ? Inte ...
Jag har bokat boende själv i Kamari 30 m från stranden för 3000kr för 2 veckor.
Flyget är den tråkiga biten.
Dom billiga norwegian biljetterna börjar inte förräns 23 juli.
Airtours har för 4099 7 juli.
Men bor nära Gbg så valde Apollo , bara flyget.
Har sökt billiga flyg till Santo både i juni och juli verkar inte finnas.. Bli billigare slutet på juli och i augusti.
Billigt boende hittas på hotel.com eller tripadvisor..
vill inte flyga via Athen p.g.a rådande osäkerheten.

God lycka.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-05-18, 14:50
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Är detta en realistisk plan och budget?

Kollade också lite på Apollo, eftersom jag nämnde det. Vi åker en vecka för 1998 kr 9-16 juni. Samma resa kostar idag 4148 kr per pers. Kollade 7-21 juli, då kostar det ca 6500 kr per person bara flygstolen alltså till Santorini. Då kostar det lika mkt för barn som vuxna...
Men är man beredd att byta plan kan man åka billigt till Athen. vi har åkt t o r till athen 2 personer för 2200 kr!! så har man tur så!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-05-18, 14:58
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Är detta en realistisk plan och budget?

Hej
Jag hade nog som Anders sagt tidigare skippat Santorini. Det blir ganska mycket och en del långa resor och då kan det vara mysigare att stanna längre någonstans. Även med tanke på era barn så är ju inte Santorini så badvänlig som övriga öar.

När ni ska till Antiparos får ni först ta er till Paros och därifrån buss/båt eller båt.

Båtpriser kan du hitta på ex Blue stars egen sida, förra året betlade vi 21 E från Schinoussa till Paros för två vuxna, jag tror att det ev är samma pris från Koufinissa. Båten mellan Anti och Paros kostade 5 E/person.

Det som är dyrt är youghurt och ägg. Ost o smör (om man väljer rätt sort) samma som hemma, vatten kan man köpa i lite större förpackningar och blir då lite billigare. Glass är dyrt!

Det ni har i budget för rummen bör räcka gott och väl.

Som jämförelse kostade vår semester 23 000:- 2011 för 23 övernattningar + flygresa till Aten i utresa 8/7 och hemresa 31/7. Men då hade vi bara båtresa Aten-Schinoussa-Paros-Antiparos-Paros-Aten.
Vi är två vuxna, frukost på rummet, ett restarungbesök på kvällen och ibland något på dagen. Vi tar oftast med oss något till stranden, mackor, kaffe osv.... Våra övernattningar kostade 878 E och båtresorna 132 E.

En liten fingervisning kanske.
//Ingrid
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-05-18, 15:18
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Är detta en realistisk plan och budget?

Citat:
Ursprungligen postat av Darkness Visa inlägg
vill inte flyga via Athen p.g.a rådande osäkerheten.
Det kan ligga lite i det MEN, nu ska vi inte skrämmas i onödan. Att flyga till Aten betyder inte per automatik att man tillbringar tid i Aten. Man kan begränsa sig till flygplatsen-Pireus. Om det är oroligheter (förmodar att du menar kravaller?) så är det inte på dessa platser.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-05-19, 10:59
FruM FruM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Norrköping
Inlägg: 3
Standard Sv: Är detta en realistisk plan och budget?

Tack alla för svar och tips!
Angående flyget så blir det säkert svårt att hitta billigt flyg till santorini. Vet att jag kollade flyg till chania med ryanair för samma period i år (när det släpptes i okt nån gång) och vi hittade biljetter för ca 4000-6000kr för alla 4. Tänkte att det borde finnas liknande till Athen i Juni, men å andra sidan är det väl mer efterfrågan på de biljetterna så de ligger kanske högre i pris redan från start..

Låter bra annars att budgeten verkar relativt rimlig. Vi har funderat på att skippa antiparos och satsa på Milos, Naxos och Koufonissi istället. Vore det bättre att börja med Naxos och ta Milos sist?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-05-22, 12:33
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Är detta en realistisk plan och budget?

Några funderingar kring att resa runt med yngre barn:
Min erfarenhet är att barnen inte har så stort behov av att bryta upp och se något nytt var femte dag, de trivs ofta bäst med att göra sig hemmastadda och utforska en plats mer ingående, kanske hitta kompisar att leka med på stranden, bli igenkända på tavernan eller i affären. Som vuxen vill man kanske passa på att se sig om, hitta nya pärlor, men jag skulle råda er att ha en "lös" plan och hellre stanna längre om ni hittar ett ställe där familjen trivs än att hoppa vidare till nästa ö.

Jag tillbringar många sommarveckor på samma lilla ö och ser ofta familjer som stannar några få nätter, där barnen dras runt ön i högt tempo för att "uppleva" det som har planerats i förväg innan det är dags att packa allt för att stressa till båten! Det är inga glada barn, och faktiskt inte heller några glada föräldrar. Lycka till med att hitta det restempo som passar er!
Våga
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-05-22, 12:55
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Är detta en realistisk plan och budget?

Citat:
Ursprungligen postat av FruM Visa inlägg
Vi har funderat på att skippa antiparos
Någon mer barn- och föräldravänlig ö är nog svår att finna, choran består av en enda lång gågata som börjar i hamnen och slutar vid ett torg där föräldrarna kan koppla av samtidigt som barnen lätt hittar dem, inget vaktande för bilar som kommer farande. Jag hade valt bort Milos och tagit den ön när barnen blivit större, de stränder, av lite mer spännande karaktär, som finns där är roligare om barnen är större.

// Helén
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-05-22, 13:21
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Är detta en realistisk plan och budget?

Hej!
Härlig resa! Vi har luffat med våra två barn sedan de var 1,5 resp 3 år, (nästan) varje sommar. De är nu 11 resp 9 år, och vi har rest i september eller juni.

Varje år räknar vi ihop hur mycket pengar vi gjort av med (exklusive resa från Sverige) och slår ut på antalet dagar. Då ingår alltså boende, färjor, bilhyror, mat, läsk, glass, fika etc. Det har blivit dyrare med åren, av olika anledningar... Mer mat till barnen, dyrare boenden ju äldre de blivit, färjebiljetterna inte längre gratis för båda etc.

Hur som helst, för att ge en fingervisning av vad det kan kosta: 2009 och 2010 gjorde vi av med 1400 kr/dag i juni. Inklusive allt vi gjorde av med under semestern.

Vi är inte snåla på något sätt, men inte heller shoppare . Dessutom är vi vegetarianer, vilket kanske påverkar middagskostnaderna något. Vi gillar små öar mer än stora, vilket ibland kostar oss mer i färja och mindre i boende, eller tvärtom...

Vad gäller "barnvänligt" känner man sina egna barn bäst. Alla är olika! Till exempel gillar våra två stenstränder mycket bättre än sandstränder, och långgrunt är inte särskilt populärt, eftersom det är svårare att snorkla då! En gillar att packa och planera och bryta upp ofta, en gillar att återvända till samma ställe år efter år. Precis lika som med oss två vuxna! Det som är skönt med att luffa är ju just möjligheten att byta spår. Dra efter en dag om det inte känns bra, eller stanna 11 dagar på samma ställe om det känns toppen.

Ni kommer att få en underbar resa!

Bea
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT