Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-06, 16:18
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Effektiv dag.

- En del dagar får jag liksom inget gjort. Skyller på att andra hindrar mig genom att pocka på uppmärksamhet hela tiden,eller så är det fel väder, eller så fattas det något som hindrar mig att jobba, elström (vanligt), tvättmedel (glömde handla) eller arbetslust ( vanligast).

- Denna dag har i allafall inte slösats bort på dagdrömmerier och soffliggande.

-Vaknade av kattväckarklocka före sju. Mat! En långpanna blandat ris, fiskrester, torrfoder och en halv konservburk placerades i trädgården. Mottogs med iver.
-Vaskade verandan som var brun av afrikadamm. Tredje dagen i rad...
-Slängde i några trasmattor i tvättmaskinen. Lydde tvättmaskinslagarens råd: ingen centrifugering. Blev bra resultat.
- Frukost till make och svärmor: tänk att vi måste tända taklampan nu, en mulen dag som denna är det nästan mörkt i köket.
-Kaffe och skorpa till mig själv på en nyvaskad veranda. Tyst och fint, bara en fjärran cementblandare och lite vårfåglar, jodå. Vårfåglar.
-Kaffe till fåraherden Petros som återvänt till vårt berg efter en sommar vid Argos.
-Lite datorknappande, hårvård, prat med svägerskan, mer kaffe.
-Till stan med moppen, köpt rödbetor med blast, potatis, ättika, mjölk, toapapper, tillbringare, kattburkar, tvättmedel (det var på tiden) och ett skärp.
-Till tandläkaren, genomgång och rengörning med diverse tortyrredskap. Dock duschade han först med något bedövande.
-Betalade 150 euro för min nya fina hörntand/krona på metallaxel + dagens rengörning. Ganska häpnadsväckande pris och ett bra jobb. Vill någon ha hans adress kan jag förmedla. Urtrevlig kille dessutom.
-Kokade "horta"= rödbetsblasten som vi åt med parmesan och majonäs. Hur gott som helst, lite pyssel med sköljning av bladen men det är det värt.
-Kvar att göra: Inkokta rödbetor, makens favorit.
-Fylla på olja på moppen, och bensin, tur vi har en dunk i garaget, för jag glömmer ofta att tanka och det är långt till närmsta mack.
-Sätta verandamöbler under tak, det ser ut att bli regn.

Små gula fibblor sticker upp överallt, bouganvillean blommar om, bergen har blivit gröna. En fin tid.
Svara med citat
Gammal 2012-11-06, 20:40
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Effektiv dag.

Det är inte lätt att sitta här uppe i den kalla Nord och längta till vårt älskade Kalymnos! Längtan blir absolut inte mindre av att läsa dina fantastiska kåserier och betraktelser! Tack för att du finns, Monica!

Hälsa familjen,
Eva
Svara med citat
Gammal 2012-11-06, 21:29
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

En dag på "jobbet" kan se olika ut.
Med det "jobbet" du har tycker jag att det är bra att det fylls med mycket dagdrömmeri.

Må så gott o hälsa maken!
//
KR
Svara med citat
Gammal 2012-11-06, 21:44
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad

Du gör mer på en dag än vad många icke-pensionerade, heltidsanställda svenskar presterar på en vecka.
Sträck på dig än mer, kvinna. Du är guld, inte bara här på Kalimera.
R
Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 08:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Rasmus Visa inlägg
Du gör mer på en dag än vad många icke-pensionerade, heltidsanställda svenskar presterar på en vecka.
Vilka dåliga erfarenheter du måste ha Rasmus. Trist och nedlåtande inlägg. Många svenska kvinnor drar ett tungt lass när de arbetar heltid tar hand om familjen ibland även den äldre generationen som kan behöva mycket stöd. Jag har 50+ plusvänninor som sliter på tunga vårdjobb tar hand om halvsenila gamla föräldrar där värlfärdstaten Sverige falerar och jag hoppas att de inte läser ditt inlägg. Alla har inte en tillvara på rosa moln.

Det går väl att berömma Monika utan att klanka ner på andra. (tillägget)

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2012-11-07 klockan 08:46. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 10:00
Monica Ps avatar

Ja, hörni, inte var det något att berömma egentligen. Jag har haft heltidsarbete i bortåt fyrtio år och tre barn så jag vet precis hur benen känns efter en normal arbetsdag.

Som pensionär finner jag att det tar lå-å-ång tid att göra allt sånt som jag tidigare gjorde medan potatisen kokade. Inte får det hända för många saker på samma dag heller. Bara att acceptera att klockorna går med annan fart nu.
Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 10:53
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

[quote=Eva L;290428]Vilka dåliga erfarenheter du måste ha Rasmus. Trist och nedlåtande inlägg. Många svenska kvinnor drar ett tungt lass när de arbetar heltid tar hand om familjen ibland även den äldre generationen som kan behöva mycket stöd. Jag har 50+ plusvänninor som sliter på tunga vårdjobb tar hand om halvsenila gamla föräldrar där värlfärdstaten Sverige falerar och jag hoppas att de inte läser ditt inlägg. Alla har inte en tillvara på rosa moln.

Det går väl att berömma Monika utan att klanka ner på andra. (tillägget)

Eva[/quot

Håller med dig Eva!

Reagerade också på din kommentar Rasmus, börjar fundera på i vilken "verklighet" du lever i ? Det finns säkert en viss procent som inte arbetar så mycket men i min värld upplever jag det som de flesta svenska kvinnor sliter hårt och jobbar heltid och sen ska de hem och ta hand om familjen mm som Eva beskriver.

Jag jobbar själv i vården och det är inget "latmansgöra" precis, men jag trivs och jag känner att jag gör en stor insats! Jag har ingen familj men jag är kreativ med annat på min fritid, liksom många andra är.

Sunny12

Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 12:43
Monica Ps avatar

Men tjejer, klanka inte på Rasmus, han ville bara visa sin uppskattning eftersom han vet en del som inte står i min text.

Sen ska det sägas att jag inte på något vis ville skryta om hur effektiv jag är! Ta inte allt så bokstavligt, snart törs man inte skriva om det ska bli diskussion om allting.

Vi har det bra, vi här bak i bilen, och vill ej va me om nån krock...
Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 13:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Det är inte ditt inlägg vi klagar på Monika.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 14:38

Monica jag gillar också dina inlägg, dom är roliga att läsa och att få en inblick i ditt liv på Kalymnos.

Men som sagt man behöver ju inte nervärdera andra i samma mening som man berömmer en annan.

Sunny12
Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 15:03
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Monika P:
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 15:56
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad

Ja, nu riktade jag mig inte mot någon speciell grupp (även om det hade varit liiite frestande att skriva exempelvisvis byråkrater och/eller politiker) och definitivt inte mot kvinnor och/eller vårdpersonal. (Var nu det kom ifrån? Hittar inte ett ont ord om kvinnor eller vårdpersonal i mitt inlägg???)
Tog någon mitt inlägg personligt, så kan jag bara beklaga.
Det var liksom inte min avsikt.

PS. Tilläggas kan att jag själv jobbat ett par år som vårdbiträde på en långvårdsavdelning på ett större sjukhus, så även jag har personlig erfarenhet av slitet därstädes.

Senast redigerad av Rasmus den 2012-11-07 klockan 15:59. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 16:34
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Ja du Rasmus! Det är mycket lätt att bli missförstådd på nätet. Jag kan dock ej finna något fel i ditt inlägg till Monica. Absolut intet! Ska någon finna fel, då beror det på att läsaren lägger in meningar som ej skrivits och väljer att gå emot på grund av detta. Att argumentera utifrån felaktiga utgångspunkter är en sällsamt olämplig metod.

Den typen av argumentation har jag mycket svårt för. Mycket svårt!

Arne
Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 18:33

Citat:
Ursprungligen postat av Rasmus Visa inlägg
Ja, nu riktade jag mig inte mot någon speciell grupp (även om det hade varit liiite frestande att skriva exempelvisvis byråkrater och/eller politiker) och definitivt inte mot kvinnor och/eller vårdpersonal. (Var nu det kom ifrån? Hittar inte ett ont ord om kvinnor eller vårdpersonal i mitt inlägg???)
Tog någon mitt inlägg personligt, så kan jag bara beklaga.
Det var liksom inte min avsikt.

PS. Tilläggas kan att jag själv jobbat ett par år som vårdbiträde på en långvårdsavdelning på ett större sjukhus, så även jag har personlig erfarenhet av slitet därstädes.
Rasmus jag tog inte ditt inlägg personligt! För mig var kvinnor i vårdyrket ett exempel på en grupp som jobbar hårt och som jag har personlig erfarenhet av.

Eftersom du skrev "att många icke-pensionerade heltids-anställda svenskar" inte prestererar lika mkt på en vecka som Monica gör på en dag, då måste ju du ha erfarenhet av det eftersom du skrev så, eller?Eller var det bara ett skämt??

Sen att inte politiker jobbar hårt ska jag ha osagt men du kanske har insyn i deras dag "på jobbet".
Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 21:53
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Ja du Rasmus! Det är mycket lätt att bli missförstådd på nätet. Jag kan dock ej finna något fel i ditt inlägg till Monica. Absolut intet! Ska någon finna fel, då beror det på att läsaren lägger in meningar som ej skrivits och väljer att gå emot på grund av detta. Att argumentera utifrån felaktiga utgångspunkter är en sällsamt olämplig metod.

Arne
Har absolutt ikke tolket Rasmus' innlegg som nedlatende eller diskriminerende. Tvert i mot, og tenker som Arne.

Og takk, MonicaP, for den levende beskrivelsen av hvordan en dag k a n se ut. Som alltid når du skriver kommer bilder frem og man er n e s t e n tilstede. Det kjennes så bra å få ta del i dette, om enn på avstand - i dette evige regnet her nord. Neste høst s k a l jeg tilbringe et par måneder i det-varmere-og-levende-landet.

Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 22:31

Så bra att vi alla kan ha skilda åsikter om detta!

Vilket jag HOPPAS är meningen med detta forum?

Vi människor uppfattar ju saker och ting på så olika vis och det tycker jag att man ska respektera.

Sen var jag mer "nyfiken" på vad Rasmus grundade sin åsikt på när han gjorde denna jämförelse med heltidarbetande ej pensionerade svenskar.

Det känns som jag har fått svar på den frågan nu.
Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 09:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

@Monica_P: Tack för ett trevligt och målande inlägg, som vanligt.

Vad gäller den övriga diskussionen, så tänker jag på ordet trivialt..

Ja, herregud...

/Wolfen
Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 09:56
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Trevlig läsning Monica!
Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 13:00

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
@Monica_P: Tack för ett trevligt och målande inlägg, som vanligt.

Vad gäller den övriga diskussionen, så tänker jag på ordet trivialt..

Ja, herregud...

/Wolfen
Jag respekterar din åsikt att du tycker diskusionen är trivial alltså meningslös och onödig! Men det finns säkert andra som inte tycker det och som inte vågar lägga sig i!

Pågrund av att det är så många lojalitetsband här på forumet vilket jag upptäckt den korta tid jag varit medlem här kan man lätt känna sig som en "ensam liten fågel"!

Jag ville inte vara otrevlig mot Rasmus jag tycker det är fint att han ville hylla Monica så stort, men det kan man som sagt göra ändå utan att göra .en jämförelse med andra som inte presterar lika mycket.
Svara med citat
Gammal 2012-11-08, 16:59
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg

Arne

Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:56.