Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-02-01, 12:35
Despina Despina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 17
Standard Hyra ut lägenhet , vad tar ni?

Hej allihop!

Jag har en lägenhet på 3 rum, 2 bäddar i vardera sovrum dvs 4 sängar. Stora garderober. tvättmaskin, spis osv finns tillgängligt även om de är ett antal år gamla. 2 balkonger och lägenheten är på bottenvåningen. Denna lägenhet finns i en by utanför staden Kavala i norra Grekland. ca 100 meter till stranden. Lungt område. Får plats med 5 personer. Liten toalett med badkar. Själva lägenheten gissar jag är runt 120 kvadrat.
Nu är det så att jag undrar om det är ett rimligt pris att hyra ut den för 500 euro i veckan för 4-5 personer ?
Till saken hör ju att man själv måste ju betala för allt vatten som går åt om 5 pers ska duscha, diska osv. Plus självklart el.
Jag har frågat andra som inte tycker det är dyrt med tanke på att man får en hel egen stor lgh till sig själva, i ett lungt vackert område så pass nära till havet och allt som behövs. Detta är ingen ny modern lägenhet men den är fin ändå och på en så mysig plats. Själva byn är omringat av stränder flera flera mil och man kan välja och vraka bland stränder. Det ligger ca 5 km från staden KAvala vilket också är en superfin stad. Därifrån kan man ta båt över till den vackra ön Thassos om man så önskar.
Jag är lite nyfiken på era åsikter eller vad ni som hyr ut lägenheter under säsongerna tar för era? Tar ni mindre pris om det är t ex bara 2 pers som hyr eller hur gör ni? Jag tycker det är synd att den ska stå helt tom då vi bor i Aten och inte är där så ofta, så kan man lika gärna tjäna lite pengar på den så kan man ju rusta upp den mer och mer eftersom. Mvh
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-02-01, 13:57
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hyra ut lägenhet , vad tar ni?

Husk at du trenger EOT-godkjenning for å leie ut i mindre enn tre måneder om gangen, og at godkjenningen koster ca 3000 euro. Jeg kjenner folk som har leid ut uten det, og nå har de fått skyhøye straffegebyr fra EOT. EOT saumfarer nettet og finner ulovlige ferieboliger.
Skjønt, kalimera finner de nok ikke

Sjekk utleiepriser på nettsteder som driver med dette. Mitt inntrykk er at antall soveplasser betyr mye, samt beliggenhet. Nær strand er flott, og mange er villige til å betale mer om de slipper leie bil for å handle, gå på taverna etc.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-02-01, 14:18
Despina Despina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 17
Standard Sv: Hyra ut lägenhet , vad tar ni?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Husk at du trenger EOT-godkjenning for å leie ut i mindre enn tre måneder om gangen, og at godkjenningen koster ca 3000 euro. Jeg kjenner folk som har leid ut uten det, og nå har de fått skyhøye straffegebyr fra EOT. EOT saumfarer nettet og finner ulovlige ferieboliger.
Skjønt, kalimera finner de nok ikke

Sjekk utleiepriser på nettsteder som driver med dette. Mitt inntrykk er at antall soveplasser betyr mye, samt beliggenhet. Nær strand er flott, og mange er villige til å betale mer om de slipper leie bil for å handle, gå på taverna etc.
Hej , tack för svar. Men varöfr behöver man betala 3000 euro för att få hyra ut en bostad som varit vår familjs i 30 år?? Det låter inte klokt!
vart kan man hitta mer information om detta och hur kommer det sig att så många personer hyr ut lägenheter under korta perioder i Athen osv? Nej detta vill jag ha mer information om, jag tycker det låter jäättekonstigt. Är detta ens säkert ? Mvh
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-02-01, 15:25
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Hyra ut lägenhet , vad tar ni?

Jag tycker det låter dyrt om inte vatten och el ingår! Vi hyr en 3:a med 5 bäddar, kök, badrum, 2 stora balkonger, AC i alla rum, safetybox, 50 m från stranden... i Platanias på Kreta för 380 Euro/vecka (juli, augusti) inkl vatten, el, AC, städning varje dag, sänglinne och handdukar med byte varannandag...

// Malin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-02-01, 16:04
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Hyra ut lägenhet , vad tar ni?

Lite dyrt tycker jag med.Hos oss kan man hitta boende nära stranden för mellan 300-400 per vecka inklusive el,AC och vatten.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-02-01, 16:14
Despina Despina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 17
Standard Sv: Hyra ut lägenhet , vad tar ni?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Jag tycker det låter dyrt om inte vatten och el ingår! Vi hyr en 3:a med 5 bäddar, kök, badrum, 2 stora balkonger, AC i alla rum, safetybox, 50 m från stranden... i Platanias på Kreta för 380 Euro/vecka (juli, augusti) inkl vatten, el, AC, städning varje dag, sänglinne och handdukar med byte varannandag...

// Malin
Jo men det ärj udet det ska göra, vattnet och el ska ingå i den summan. Vad jag menade är ju att vi ville ta betalt den summan då VI får betala räkningarna sen efter allt vatten och elkonsumerande. Det var det jag menade. Japp vi har också 5 bäddar. Det är en ganska stor lgh och vår tanke var ju 500 om det är 5 personer. Om det är två som vill hyra kan jag tänka mig ditt pris. Så jag hoppas ni förstår hur vi tänker. Kommer det 5 ungdomar så är 1000kr för en vecka per skalle inte speciellt mkt för en egen lgh nästan precis vid havet.
Har ni betalat det som Admirala ovan nämnde för att hyra ut? Mvh
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-02-01, 16:19
Despina Despina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 17
Standard Sv: Hyra ut lägenhet , vad tar ni?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Jag tycker det låter dyrt om inte vatten och el ingår! Vi hyr en 3:a med 5 bäddar, kök, badrum, 2 stora balkonger, AC i alla rum, safetybox, 50 m från stranden... i Platanias på Kreta för 380 Euro/vecka (juli, augusti) inkl vatten, el, AC, städning varje dag, sänglinne och handdukar med byte varannandag...

// Malin
Citat:
Ursprungligen postat av Despina Visa inlägg
Jo men det ärj udet det ska göra, vattnet och el ska ingå i den summan. Vad jag menade är ju att vi ville ta betalt den summan då VI får betala räkningarna sen efter allt vatten och elkonsumerande. Det var det jag menade. Japp vi har också 5 bäddar. Det är en ganska stor lgh och vår tanke var ju 500 om det är 5 personer. Om det är två som vill hyra kan jag tänka mig ditt pris. Så jag hoppas ni förstår hur vi tänker. Kommer det 5 ungdomar så är 1000kr för en vecka per skalle inte speciellt mkt för en egen lgh nästan precis vid havet.
Har ni betalat det som Admirala ovan nämnde för att hyra ut? Mvh
Jag skulle kunna tänka mig sänka till 400 isådantfall per vecka men mindre än så tycker jag inte faktiskt. 5 personer för 400 euro är billigt skulle jag säga personligen :-)
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-02-01, 16:21
Despina Despina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 17
Standard Sv: Hyra ut lägenhet , vad tar ni?

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Lite dyrt tycker jag med.Hos oss kan man hitta boende nära stranden för mellan 300-400 per vecka inklusive el,AC och vatten.
Vad för typ av boende? 120 kvadrats lägenhet precis vid vattnet med allt möblerat, tvättmaskin och spis? 3 rum?
Jag skriver ej för att spekulera utan för att jag är väldigt nyfiken, det har inte vart lätt att sätta priser och man vill inte var för dyr men inte bli dragen vid näsan heller om ni förstår mig
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-02-01, 16:50
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Hyra ut lägenhet , vad tar ni?

Den här EOT-licensen är icke att leka med. När jag vid tillfälle träffade Borgmästaren på Fourni lät han meddela att myndigheterna under 2011 gjort en razzia på ön och ertappat fem uthyrare som saknade giltig licens oaktat de hyrde ut sina hus till korttidsboende understigande tre månader.

Straffet för dessa tilltag hade blivit ekonomiskt hårt med dryga böter förutom den fasta avgiften på 3000 €.

Arne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-02-01, 17:00
Despina Despina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 17
Standard Sv: Hyra ut lägenhet , vad tar ni?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Den här EOT-licensen är icke att leka med. När jag vid tillfälle träffade Borgmästaren på Fourni lät han meddela att myndigheterna under 2011 gjort en razzia på ön och ertappat fem uthyrare som saknade giltig licens oaktat de hyrde ut sina hus till korttidsboende understigande tre månader.

Straffet för dessa tilltag hade blivit ekonomiskt hårt med dryga böter förutom den fasta avgiften på 3000 €.

Arne
Men okej, utan licensen, får man hyra som vanligt, under 1 års tid , 2-3 eller mer till en och samma person då?
Hur gör ni andra svenskar som hyr ut? Har ni den där licensen??
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-02-01, 17:01
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hyra ut lägenhet , vad tar ni?

Nettstedet livingincrete.net har en grundig forklaring på hva en EOT lisens er og hvordan man skaffer seg den. De 3000 euroene (minst, det koster opp til 5000 euro for digre hus) er bare første året. Lisensen må fornyes etter fem år, men da koster det betydelig mindre.

At mange grekere og utenlandske boligeiere har unnlatt å betale dette tidligere er jo så sin sak, men nå trenger statskassen penger og er virkelig på hugget etter å fange de som har sneket seg unna, som også Arne skriver.

Skal du leie ut til samme person i mer enn tre måneder trenger du ikke EOTlisens - den er en turistlisens - men du må betale skatt av leieinntektene.

Ps
Årsaken til at EOT krever dette, er selvsagt at de vil ha penger, men også fordi de vil at turister i Hellas skal oppleve bra standard. Det er mange krav som må oppfylles, alt fra innlagt vann til et minste antall kaffekopper.

Senast redigerad av Admirala den 2013-02-01 klockan 17:14. Anledning: Ps
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT