Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-12, 23:53
raar13s avatar
raar13 raar13 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2013
Standard Resa till Grekland

Tjenare!
Första inlägget här så vet inte om jag postar under rätt flik.

Tänkte åka till Grekland i början av Juli med tjejen.
Flyg till Aten, en natt på hotell i Piraeus(?) och sedan vidare med båt till Milos, där vi hade tänkt att stanna 5 nätter. Vidare med båt till Santorini 4 nätter innan flyget lyfter mot Sverige igen.

Har varit i Grekland flera gånger förut (charter), men det blir första gången vi bokar allt på egen hand så här.

Ska man boka hotell i förväg? Boka båtbiljetter?
Några allmänna tips?

Återkommer säkert med fler frågor. Men tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 09:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Resa till Grekland

Har du kollat om det går någon båt samma dag som ni kommer till Aten?
Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 17:35
raar13s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Har du kollat om det går någon båt samma dag som ni kommer till Aten?
Ja, men vi landar sent i Aten. Runt 8. Är det tunnelbana som är bästa alternativet in till staden?
Svara med citat
Gammal 2013-03-14, 14:31
kostaus kostaus är inte uppkopplad

Tjena!

Tunnelbanan är det bästa sättet till Atens centrum. Kolla på den här länken för kollektivtraffiken från flygplatsen till centrum. Den billigast är den bussen (X95).

Du måste inte ta in på ett hotell i Piraeus. Hitta ett rum i ett hotell nära i en tunnelbana station.

När ni ska vara i Milos glömmer ni inte att åka till Kimolos ö. Den är norrut av Milos. I Kimolos finns det en av den bästa straden jag har varit. Den kallas "Prasa". Den är fantastisk!

Du kan åka till Kimolos med båt från Pollonia som är i norr Milos. Det kostar 4 euro retur för värje person. Om du kan köra moped, ska det vara bra!

Jag tror att du ska hitta båt biljietter för juli.
Dock rekommenderar jag er att boka hotell i förväg då ni gå rätt i ön stränder!

I Milos bodde jag i Adamas, men jag gillade mer Pollonia.
På nätter åker människor till Plaka.

Lycka till,
Kostas från Aten
Svara med citat
Gammal 2013-03-14, 23:11
raar13s avatar

TACK Kostas för snabba svar och bra tips!
Finns det någon sida man förbokar färjebiljetter?
Svara med citat
Gammal 2013-03-15, 08:57
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Hej

Du kan boka biljetter med http://www.danae.gr/. Ibland kommer det upp att inga biljetter finns tillgängliga det datum du vill åka men det betyder inte att det är fullbokat och jag vet inte varför detta händer.. Försök igen eller prova att boka genom: http://paleologos.forth-crs.gr/english/npgres.exe?PM=BB

Det finns också 2 resebyråer i ankomsthallen där du kan köpa färjeiljetter direkt: Amphitrion och Aktina Travel, men jag vet inte om dom är öppna så sent. Dom borde vara det.

Ingela
Svara med citat
Gammal 2013-03-15, 09:16
kostaus kostaus är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av raar13 Visa inlägg
TACK Kostas för snabba svar och bra tips!
Finns det någon sida man förbokar färjebiljetter?
Hej!

Du kan söka här för färjebiljeter:
http://paleologos.forth-crs.gr/english/npgres.exe?PM=BB
http://www.openseas.gr/openseas/index.html#
http://www.greekferries.gr/index.html
http://www.aktoploika.gr/en/index_ferry_schedules.htm

Förresten kan du kolla på varje färjebolags webplats hemsida, till exempel den här länken
http://www.aegeanspeedlines.gr/index_en.html eller http://www.hellenicseaways.gr/index.asp?a_id=209 eller http://www.bluestarferries.gr/site/c...asp?sel=&loc=2

De ovan färjebolagen är några färjebolag. Det finns många. Jag vet bara att den första länken (aegean speed lines) har rutt till Milos ock att den färjen är den snabbast och dyrast

Du ska behöva också hamns kartan http://www.olp.gr/en/coastal-shipping/posts-ships-gates

Om du har mer frågar, fråga och ska jag hjälpa dig...
Tveka inte!

Kostas
Svara med citat
Gammal 2013-03-15, 13:54
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Den kallas "Prasa". Den är fantastisk!
Nyfiken är jag ännu vid hög ålder.
Kan du inte utveckla, i hög grad, vad du finner fantastiskt?
Läser ,ycket. gärna-
Svara med citat
Gammal 2013-03-15, 15:25
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ja, men vi landar sent i Aten. Runt 8. Är det tunnelbana som är bästa alternativet in till staden?
Om jag hade varit dig skulle jag antingen stanna på flygplatsen över natten och ta en tidig buss ner till Pireus, eller boka ett hotell i Pireus, och ta en buss dit efter ankomst.
Svara med citat
Gammal 2013-03-15, 16:54
raar13s avatar

Citat:
Om jag hade varit dig skulle jag antingen stanna på flygplatsen över natten och ta en tidig buss ner till Pireus, eller boka ett hotell i Pireus, och ta en buss dit efter ankomst.
Hotell i Pireus är bokat. Nu är det frågan vad som är bäst, tunnelbana eller buss till hotellet? Buss är väl antagligen billigare, men tunnelbana betydligt snabbare. Vad ligger det på i pris ungefär? Köper man biljett på färdmedlet eller finns det särskilda butiker för det?
Svara med citat
Gammal 2013-03-15, 17:03
raar13s avatar

Och tack igen Kostas. Du är guld värd!
Svara med citat
Gammal 2013-03-15, 17:07
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Hotell i Pireus är bokat. Nu är det frågan vad som är bäst, tunnelbana eller buss till hotellet? Buss är väl antagligen billigare, men tunnelbana betydligt snabbare. Vad ligger det på i pris ungefär? Köper man biljett på färdmedlet eller finns det särskilda butiker för det?
Om du åker tunnelbana får du byta i Aten, tar du bussen kommer du direkt till Pireus. Det är billigare med buss än med tunnelbana, och du slipper byta. Buss heter X96, biljetten köps i en kur utanför ankomsthallen.
Svara med citat
Gammal 2013-03-15, 17:22
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Unnskyld hvis jeg høres ut som en ufordragelig norsk riking (er norsk, ikke rik), men de få euroene som skiller prisen mellom buss og metro kommer neppe til å ødelegge feriebudsjettet ditt, eller hva? Er ikke sikker på prisen, men metroen er kanskje 8 euro, bussen kanskje 5. Eller noe deromkring.

Du kjøper bussbillett utenfor ankomsthallen på flyplassen. Metrobilletter kjøper du ved å følge skiltingen til metroen, og snart kommer du til en del av flyplassen som ligger over metrostasjonen, hvor også billettluken ligger. Metro er raskere, selv med bytte i Monastiraki, buss går direkte men ikke tunnel, noe som betyr at du kan se omgivelsene men også kan oppleve køer på veiene. Det er en smakssak hva man fortrekker, selv foretrekker jeg metroen.
Svara med citat
Gammal 2013-03-20, 18:30
raar13s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Unnskyld hvis jeg høres ut som en ufordragelig norsk riking (er norsk, ikke rik), men de få euroene som skiller prisen mellom buss og metro kommer neppe til å ødelegge feriebudsjettet ditt, eller hva? Er ikke sikker på prisen, men metroen er kanskje 8 euro, bussen kanskje 5. Eller noe deromkring.

Du kjøper bussbillett utenfor ankomsthallen på flyplassen. Metrobilletter kjøper du ved å følge skiltingen til metroen, og snart kommer du til en del av flyplassen som ligger over metrostasjonen, hvor også billettluken ligger. Metro er raskere, selv med bytte i Monastiraki, buss går direkte men ikke tunnel, noe som betyr at du kan se omgivelsene men også kan oppleve køer på veiene. Det er en smakssak hva man fortrekker, selv foretrekker jeg metroen.
Priset har ingen betydelse egentligen. Vi vill komma snabbt och smidigt ut till hotellet i Pireus eftersom vi landar ganska sent i Aten och båten går tidigt morgonen där på. Tunnelbanan känns snabbare, men samtidigt smidigt med direktbuss.
Svara med citat
Gammal 2013-03-20, 19:46
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Metro fra flyplass til Monastiraki tar ca 40 minutter, metroen går hver halve time, '03 og '33. Fra Monastiraki til Piraeus tar den ca 15 min, og går hvert 5. minutt på dagtid og hvert 10 minutt på kveldstid, sånn circa. Byttet i Monastiraki går raskt, det er bare to toglinjer der.

Bussens tidsforbruk er som sagt avhengig av køer på veiene, men i km er dette ikke så langt, tipper 4 mil eller så. Bussen går oftere enn metroen, så litt avhengig av når dere er ute av flyplassen kan det godt hende dette er det mest smidige alternativet for dere.
Svara med citat
Gammal 2013-03-20, 20:16
raar13s avatar

Sker ombordstigning direkt på båtarna eller är det via någon terminal?
Svara med citat
Gammal 2013-03-20, 20:21
raar13s avatar

Sker ombordstigning direkt på båtarna eller är det via någon terminal?
Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 16:05
anihen anihen är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2013

Hej ! Ta ett hotel i Plaka istället mycket trevligare än Piraeus. Sen är det bara att ta tunnelbanan Monastraki så kommer ni rätt på hamnen i Piraeus.
Tror buss 96 går till Plaka, 5E kostar den .
Finns båtkontor om man vill kolla o boka biljett i Plaka området. !
Anita
Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 16:06
anihen anihen är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2013

Direkt på båten, inga terminaler vad jag vet :
Anita
Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 16:24
Tomas N Tomas N är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
I ert fall håller jag med Janne på Kalimera; 96:ans buss tiill Pireus och bo över där! Några få minuter att gå till båten på morgonen.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:50.