|
|||
|
|||
Påskfirande i Paleochora
Hur firas påsken i Paleochora? Är det någon som vet ungefärliga tider för procession och så vidare ? Vi kommer dit på torsdag em och åker därifrån tisdag fm. Är det firande alla påskdagarna?
Hälsningar Cyrene |
|
||||
|
||||
Sv: Påskfirande i Paleochora
Du menar väl i början på maj, då den grekiska påsken infaller?
|
|
|||
|
|||
Påsken är väl 3.5 till 6.5 2013 ?
Cyrene |
|
||||
|
||||
Jag missuppfattade dig när du skrev - vi kommer dit på tisdag. Jag tänkte att det är lite väl tidigt.
|
|
||||
|
||||
Påskfirandet i Paleochora är storslaget. På alla tavernor och Hotel grillas helstekt lamm samt bjudes det till stort gästabud. Uppe vid kyrkan mumlas det böner samt tändes det vaxljus i oanade mängder.
Borgmästaren håller tråkigt tal under folkmassornas milda överinseende... Fyrverkerier avfyras natten lång och dynamitladdningar bringas explodera. Så hivas ett krucifix i havet nere vid hamnbassängen. De ynglingar som allra först dyka ner att hämta upp det lilla korset bära sedan detsamma runt i byn umnder insamlande av småmynt. Uppe vid kyrkan bjudes fri förplägnad i form av köttsoppa med tillhörande bröd. Arne |
|
||||
|
||||
Men Arne, slänger dom i korset även vid påsken? Det hör trettondagen till, den 6 januari. Men på Kreta kanske man har andra vanor. I allafall är påsken storhelg i Grekland med viktigaste dagarna fredag, då man bär runt "epitafio" och lördag natt för uppståndelsegudstjänsten. Söndan är till för att firas med massor av mat efter fastetiden.
|
|
||||
|
||||
Mittåt Monica! Du har säkerligen helt rätt. Korset som hivas i vattnet hör trettondagen till. Jag har mera troligt blandat bort korten.
Arne |
|
|||
|
|||
Tack för informationen !
Vilken tid på långfredagen är processionen, är det så att det händer något hela dagen? Hälsn Cyrene |
|
||||
|
||||
Cyrene påsken är den största religiösa högtiden i Grekland.
Palmsöndagen inleder påskveckan, då kyrkorna dekoreras med palmblad (om det finns tillgängliga vill säga), blommor m.m. Förberedelserna pågår hela veckan före påsk, varje dag har sitt område. Tisdagen är på många ställen vitmålardagen, dagen då man målar eller kalkar hus och träd vita. På torsdag morgon kläds kyrkorna i svart, rött och vitt och en mässa hålls. Många tar helgad olivolja med hem för att användas tillsammans med de egna ikonerna. I byarna märker man att kvinnorna har börjat med det stora påskbaket och man börjar måla äggen röda. Kyrkklockorna ljuder under veckan med en nedtonad klang. Långfredag går allt i moll. Sent på kvällen samlas man vid kyrkan och går i procession, Epitafios, runt i byn eller i kvarteren med utsmyckad "bår", som skall föreställa Jesus sista viloplats. På lördag kväll samlas man igen vid kyrkan. Det hålls en mässa fram till midnatt. Ljuset släcks. Inne i kyrkan tänds så ett ljus och på detta tänds ytterligare ett osv tills alla ljus är tända och det kan bli många eftersom alla besökare har ett ljus i handen. Prästerna kommer ut ur kyrkan och förkunnar att Kristus återuppstått, "Xhristos Anesti" Fyrverkerier avfyras, en docka föreställande Judas bränns på bål. Man återvänder hem avnjuter en särskild soppa Magiritsa, som tillagats på lamm. Jag går inte in på vilka delar men soppan smakar bra. På påsksöndagen firar man fullt ut att fastan är slut och då grillas det i snart sagt varenda buske. Mycket mat och vin hela dagen brukar betyda en ganska stilla kväll. Jag har inte firat påsken i P-a men skulle tro att det är ungefär så här du kan uppleva det. Själv firar jag helst påsken i en liten by uppe i bergen där man håller ganska strikt på traditionerna. Jag hoppas ni får en fin och trevlig påsk på Kreta. Ps Arne, korset som kastas i vattnet sker under Trettonhelgen. lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
Boken "Gud i Grekland" av Inga och Jannis Ambatsis rekommenderas till alla som är intresserad av Greklands religiösa högtider.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
lars Kriti stin kardia mou |
|
|