Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-03-14, 14:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Varför gnäller vi på vädret

Alla gnäller vi på vädret åtminstone nästan alla. Konstigt vi har varma fina bostäder, klarblå himmel och sol och snart kommer våren och porlande bäckar. Vad är vackrare än en svensk försommardag med skir grönska och den är inte långt borta.

Inte behöver vi oroa oss för att få mat på bordet som många greker gör idag och vi har inte fler måsten än vi gör oss. Visserligen arbetar de flesta av oss men en arbetslös grek skulle säkert överta vårt jobb och vår lön om de bara kunde.

En del av oss är så lyckligt lottade att vi kan umgås med nära och kära nästan när vi vill.

Vi har en mångfald av restauranger att välja bland åtminstone om man bor i en lite större stad, ett kulturutbud som skulle göra många gröna av avund. Vissa av oss kan dessutom resa på semester till ett annat land flera ggr per år.

Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-03-14, 15:27
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 80
Standard Sv: Varför gnäller vi på vädret

Mat på bordet, kulturutbud och restauranger har lite med vädret att göra, alla som inte har råd att åka utomlands varje år kan finna det smått deprimerande med snö och kyla stora delar av året och sen en massa regn och blåst när det borde vara sommar. Länge sen det var en riktigt bra sommar i Sverige och då förstår jag att folk klagar på vädret.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-03-14, 15:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Varför gnäller vi på vädret

Citat:
Ursprungligen postat av Petridis76 Visa inlägg
Mat på bordet, kulturutbud och restauranger har lite med vädret att göra, alla som inte har råd att åka utomlands varje år kan finna det smått deprimerande med snö och kyla stora delar av året och sen en massa regn och blåst när det borde vara sommar.
Förvisso är det så men allt som vi har borde göra oss lite nöjdare. Naturligtvis klagar även jag på vädret ibland och drömmer mig bort till fjärran land. Det kan vara en riktig kamp att se allt fint vi har och det var bara det jag ville påminna oss om en solig eftermiddag som det är här där jag är.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-03-14, 18:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Varför gnäller vi på vädret

Du har så rätt, Eva. Det är lätt att klaga. Alltid finns det något som inte är bra. Min far, som var bonde, var aldrig nånsin nöjd med vädret, samma gäller min expert i fårfrågor här, herden Petros. Kan det vara lite annat bakom, som att man inte får vara för nöjd, för då hämnas gudarna...

Hos oss blåser det alldeles förskräckligt just nu och alla båtar står i hamn. Men våren är här, det är säkert, vissa bakslag till trots. Fresia och mängder av andra blommor lyser upp min utsikt. Fikonträdens blad utveckas så att man nästan ser rörelse...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-03-14, 22:34
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Varför gnäller vi på vädret

Men, snälla, låt oss få klaga på vädret utan att moralisera över det. Att "tänka på de fattiga barnen i Indien" (som det sas i min barndom när vi inte ville äta upp havregrynsgröten) är att nedvärdera och förringa andras känslor.
Trådfrågan är: varför gnäller vi på vädret? Det enkla svaret är att vi kan, vill och ofta har anledning till det. Dessutom är det ett mycket starkt socialt kitt i vårt land. Konversationer inleds ju ofta med vädergnäll. Och, handen på hjärtat, hade vi rest så ofta till Grekland om inte solen och värmen funnits där? Nä, tänkte väl det....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT