|
|||
|
|||
Stränder
Hej!
Äntligen är det dags att få åka till Grekland igen. Har inte varit dit sedan år 2000, men nu ska vi äntligen visa våra barn detta fina land. Vi har dock inte varit till Thassos förut och undrar förstås hur det är med bad/stränder där. Har förstått att det finns många fina stränder där och vi ska bo vid en - Golden Beach. Måste man ha badskor när man badar? Finns det mycket sjöborrar och annat man kan skada sig på? Frågan gäller för flera stränder än just Golden Beach. Tacksam för svar! Mia |
|
||||
|
||||
Sv: Stränder
Ni kommer att få det toppen bra på denna trevliga gröna ö. En ö som jag gärna återvänder till. Badskor behöver ni inte tänka på. Ha en bra resa
|
|
||||
|
||||
Generellt är det ju så att sjöborrar inte uppehåller sig på sandbotten utan helst på berg och sten, så om man håller sig till sandstränder är det inga problem. Om man tycket om att snorkla är det ju dock sten och klippor som är de intressanta miljöerna och där finns det ofta mycket rikligt med sjöborrar så badskor rekomenderas där (om man inte har simfenor...).
|
|
||||
|
||||
Finns många fina stränder på Thassos. Bara att välja en
|
|
||||
|
||||
Hvis du vil ha litt avveksling, så ta ferja fra Limenas til Keramoti på fastlandet en dag. Keramoti har en av de aller beste strendene i Hellas 5 min å gå fra havnen (det er min kones absolutte favorittstrand). Keramoti har også gode tavernaer for lunch.....
|
|
||||
|
||||
Kan du precisera lite mer var den stranden ligger? Från färjan ser det mest ut som ganska "smutsigt" och stillastående vatten runt Keramoti...
|
|
||||
|
||||
Når man kommer inn til Keramoti med ferje, har man et smalt nes eller odde på høyre side. Stranden ligger på utsiden av denne odden. Stranden er mange kilometer lang. Det finnes både områder med solsenger, og lange strekninger med bare sand. I sin markedsføring kaller Keramoti denne stranden ikke bare den beste i Hellas, men på hele Balkan!
Et bilde på en litt disig dag: Senast redigerad av JohnS den 2013-03-15 klockan 13:10. |
|
||||
|
||||
Fint! Man har med andra ord Thassos i blickfånget när man ligger i solstolen?
|
|
||||
|
||||
Citat:
Det stemmer! |
|
|