Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-03-23, 15:25
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 738
Standard Earth Hour 2013

Nu är det dags igen! Att släcka för miljön... Vi håller på att laga grekisk mat för att kunna släcka ner allt "elektriskt", tända levande ljus, äta och prata Grekland under timman mellan klockan 20.30 - 21.30...

Undrar om det finns någon annan Kalimera-vän som också tänker vara med i den globala manifestationen...

MVH zakka
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-03-23, 16:33
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Earth Hour 2013

Nja, jag ser denna manifestation mera som ett spel för gallerierna. Menade vi från Sverige allvar med denna manifestation, då skulle vi stänga ned alla aluminium- och elektrostålverk denna tid. Då skulle det få effekt...
Men, produktionsbortfallet skulle kosta skjortan!

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-03-23, 17:32
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Earth Hour 2013

Ok. Är det idag? Hade ingen aning om det.
Tidigare år så har det varit större mediafokus på detta. I år har det helt gått mig förbi.
Vi brukar släcka ner - kanske inte för den stora besparing som det kanske inte ger (som Arne säger), utan som en sorts tecken på vad vi vill förmedla till barn och barnbarn......

Där vi bor brukar kommunen släcka ner allt ljus - får se hur det blir ikväll.

Deia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-03-23, 18:12
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 738
Standard Sv: Earth Hour 2013

Välkommen hem till Sverige igen Arne! Och tack för trevlig reseberättelse, som vanligt! Jag håller med dig om att besparingen under "släckningen" är minimal men tänker mer som Deja att det kanske sänder signaler till världens makthavare om/när de ser att människor engagerar sig tillsammans vid ett sådant här tillfälle...

För egen del tänker jag att det kan få upp mina egna ögon, för små men viktiga saker i vardagen, som jag kan ändra på. Sedan erkänner jag gärna att det kan synas lite skenheligt eftersom jag absolut inte kan tänka mig att ge upp våra flygresor till Grekland. Och flyg är ju en av de större miljöbovarna...

MVH zakka
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-03-23, 19:19
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 206
Standard Sv: Earth Hour 2013

Mja... nu är det ju så att levande ljus är större koldioxidbovar än glödlampor...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-03-23, 19:32
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 738
Standard Sv: Earth Hour 2013

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Mja... nu är det ju så att levande ljus är större koldioxidbovar än glödlampor...
Hm... Kvittar hur man vänder sig så har man ändan bak... Tänker inte tänka på miljön ett enda dugg bara mysa i mörkret för att det är himla trevligt att slippa TV:n en stund då...

mvh zakka
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-03-23, 22:34
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 384
Standard Sv: Earth Hour 2013

Istället för 1 timmas manifestation per år har jag valt ett annat sätt.

Har gjort till vana att alltid se till att det är släkt i de rum som vi vid varje tillfälle inte vistas i.

Dessutom går strömmen till TV, hemmabio, dator etc via grenkontakter med brytare, vilket gör att jag genom att stänga med den undviker standby-förbrukning dygnet runt.

Så manifesterar jag, alla timmar och alla dagar på året. Om sen besparingen är försumbar eller ej har jag ingen aning om. Men å andra sidan är inte åtgärderna särskilt krävande heller. Om alla gjorde det så skulle vi kanske spara en liten aning på resurserna???

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-03-24, 07:41
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Earth Hour 2013

Hör du Masse, hur stor släkt har du, och gör dom alltid vad du säger?


Som den där historien"där uppe där det är tänt, där har jag släkt..."

(Förlåt!)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-03-24, 12:14
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 738
Standard Sv: Earth Hour 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Istället för 1 timmas manifestation per år har jag valt ett annat sätt.

Har gjort till vana att alltid se till att det är släkt i de rum som vi vid varje tillfälle inte vistas i.

Dessutom går strömmen till TV, hemmabio, dator etc via grenkontakter med brytare, vilket gör att jag genom att stänga med den undviker standby-förbrukning dygnet runt.

Så manifesterar jag, alla timmar och alla dagar på året. Om sen besparingen är försumbar eller ej har jag ingen aning om. Men å andra sidan är inte åtgärderna särskilt krävande heller. Om alla gjorde det så skulle vi kanske spara en liten aning på resurserna???

Masse
Äntligen lite förståelse... Det var precis så menade! Det var dessutom ett jättebra tips som jag kommer att "knycka" och använda mig av också. Alla bäcker små heter det ju...

MVH zakka
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT