Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-23, 11:09
PiaFrosslunds avatar
PiaFrosslund PiaFrosslund är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2013
Standard Inhemskt vin?

Hej på er!

Finns det något vin som tillverkas på Kreta? Vill gärna gynna Kretsianerna när vi åker dit i maj. Vi föredrar rött vin, men vitt är helt okej det också. Vet sedan innan att Mythos är ett riktigt gott öl
Svara med citat
Gammal 2013-04-23, 16:30
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Sv: Inhemskt vin?

Citat:
Ursprungligen postat av PiaFrosslund Visa inlägg
Hej på er!

Finns det något vin som tillverkas på Kreta? Vill gärna gynna Kretsianerna när vi åker dit i maj. Vi föredrar rött vin, men vitt är helt okej det också. Vet sedan innan att Mythos är ett riktigt gott öl
Men Mythos är inte grekiskt. Mythos Breweries ägs sedan några år tillbaka av jätten Glufs-Glufs, alltså Carlsberg.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2013-04-23, 17:15
l.anders l.anders är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Hej!
Vet inte om namnet på några viner men undrar över öl? Finns det bågra goda grekiska öl som inte är uppköpta?
Svara med citat
Gammal 2013-04-23, 17:24
GöranH GöranH är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Hej!

Det finns ett kretensiskt vin som heter Kretikos, som är vanligt och lätt att få tag på. Finns både rött och vitt och båda är bra tycker jag. Det brukar finnas att köpa både på supermarkets och på tavernor. Finns även på svenska Systembolaget. Har även lyckats få riktigt gott "husets vin" på någon taverna. Det är ju en större chansning, men kan vara värt att prova.

/Göran
Svara med citat
Gammal 2013-04-23, 17:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Det produceras mycket goda viner runt Archanes som ligger söder om Heraklion. Håll utkik efter vinproducenter som Minos Wines, Peza Union och Boutari Wines.

Gillar du retsina hittar du fler olika märken från Kreta.

Om du beställer husets vin betyder det sällan att det är just husets vin. Det kan vara från Kreta, men det kan lika gärna vara från Rumänien, eller något annat land. För den skulle behöver det inte vara dåligt.

När det gäller öl så tycker jag att Craft och bäst. Det är ett mikrobryggeri i Aten som producerar olika typer av öl, alla är lika goda.
Svara med citat
Gammal 2013-04-23, 18:09
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Glöm inte Retsina ,Vitt vin retsinerat, kådsmak ,Det bästa enl mitt förmenande är Retsina Chanion.Sedan har Lidl i Apostoli många goda röda viner fr Grekland.
Svara med citat
Gammal 2013-04-23, 18:13
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av l.anders Visa inlägg
Hej!
Vet inte om namnet på några viner men undrar över öl? Finns det bågra goda grekiska öl som inte är uppköpta?
Janne har redan svarat dig om de goda ölen från Craft, deras hemsida finns här. Bryggeriet ligger som sagt utanför Atén men deras öl kan numera hittas på många av öarna. Mina högst personliga åsikter om sex av Craftölen har jag skrivit om i en annan tråd här.

Just på Kreta verkar finnas två mikrobryggerier; Brinks någonstans i närheten av Rethymnon och Cretan Beer i Zounaki utanför Chania.

Annars finns här en lista över samtliga grekiska bryggerier, allt från de som ägs av de stora internationella jättarna till små mikrobryggerier.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2013-04-23, 19:49
MortenJs avatar
MortenJ MortenJ är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Kreta har flere vingårder.

http://www.winesofcrete.gr/cretewines/en/home.html

Se under "Wineries".
Vet ikke hvor på Kreta du skal?
I Chania området har du "Dourakis Winery" og "Manousakis Winery"

Kretisk vin selges også flere steder i Chania by.

/Morten
Svara med citat
Gammal 2013-04-24, 07:05
PiaFrosslunds avatar

Ojdå, och jag som trodde att Mythos var ett grekiskt öl :-/

Tack alla för tips! Länken till vingårdarna var fin! Vad kul att det finns vinproduktion på ön! Då ska vi definitivt gynna denna under vårt besök. Tyvärr är jag inte särskilt förtjust i Retsina, vill minnas att jag drack det nån gång i ungdomens dagar och att det s.a.s blev lite "to much" ;-) Jag ska till Agii Apostoli och vi kommer att hyra bil 1-2 dagar, så då ska vi definitivt besöka ett "winery". Vi är också sugna på att besöka Milia, för att uppleva maten och tystnaden.
Svara med citat
Gammal 2013-04-24, 08:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vad roligt att ni vill värna om grekiska produkter. Jag brukar också försöka tänka så och exempelvis välja att handla i lokala butiker och i mindre affärer än de stora utländska kedjorna. Om det finns ekologiska produkter eller småskalig verksamhet prioriterar jag det nästan alltid på min semester.
Ett bsök hos den lilla grönsakhandlaren, slakteributiken, bagaren är dessutom nästan alltid en upplevelse i sig.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-04-24, 09:47
PiaFrosslunds avatar

Precis min tanke Eva, gynna det lokala utbudet i första hand. Jag fick mig en tankeställare förra året när vi var i Agia Marina, då vi fick möta en hel del frustration över det ekonomiska läget och Kretsianer som var oerhört uppgivna och upprörda över de som tar sig till Kreta under turistsäsongen och erbjuder diverse varor och tjänster utan att betala skatt och sociala avgifter och på så sätt bidra till att bygga upp ekonomin. Vi har alla ett ansvar.
Svara med citat
Gammal 2013-04-24, 18:31
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Du skall så klart prova det "riktiga" vinet som kommer direkt från tunnan, det passar, tycker jag, bäst till den hemlagade maten(som är bäst) på Kreta.
Vinet skall ha färg som sherry och helst vara 3 år och äldre.
Det finns många olika tappningar men hittar du det rätta kommer du att förstå vad jag menar.
Jamas!
lars
Kriti sin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 10:40
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Jag håller helt och fullt med Lars i detta om viner... och jag har simmat djupt i tunnan!
Vinet ska vara mörkt och nästan brunt.. lite åt Mavro Daphne hållet. Det ska ha mycket smak och är oftast ganska alkoholstarkt. Sedan finns det rävgifter från dunk som de kallar husets-vin men de är ganska snabbt avslöjade. Man bör dricka mycket vatten i samband med detta dels för att rensa munnen plus att inte häva i sig för många promille. Denna typ av viner passar bäst till det som "mama" kokat ihop själv, d.v.s lamm i ugnen eller liknande. Detta är inga viner man tar med sig på flaska hem, utan de ska drickas på plats och i rätt miljö...
De allra godaste får man oftast i de små byarna utanför allfartsvägarna. De är i regel hemtrampade och tillverkade med kärlek till lukt och smak. Inga industriprodukter med andra ord! Sedan finns det en uppsjö av andra buteljerade lokala viner, men jag föredrar det som kommer direkt ur en tunna...

/Ulf
Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 13:30
Eva Ls avatar

Ulf jag börjar misstänka att du pratar om de vinner jag i smyg brukar hälla ut i grusgången eller rabatten.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 13:34
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av PiaFrosslund Visa inlägg
Precis min tanke Eva, gynna det lokala utbudet i första hand. Jag fick mig en tankeställare förra året när vi var i Agia Marina, då vi fick möta en hel del frustration över det ekonomiska läget och Kretsianer som var oerhört uppgivna och upprörda över de som tar sig till Kreta under turistsäsongen och erbjuder diverse varor och tjänster utan att betala skatt och sociala avgifter och på så sätt bidra till att bygga upp ekonomin. Vi har alla ett ansvar.
Tyvärr är kretensarna inte alltid någit föredöme på det här området. Vid de stora skatterazzior som gjordes 2012 blev de sämst i klassen. Många andra öar låg betydligt bättre till. Skylla på någon annan är de också bra på även om jag förstår att de oärliga sticker i ögonen på de ärliga. Speciellt stor etablering av utländska företag lär det dock knappast vara.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 13:55
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Uffe, du skriver så inspirerande och drömmande. Tack för det!
Birgitta, som drömmer om Kreta med 16 dar kvar.
Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 17:00
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad

Ett av de finaste Kretensiska vinerna kommer från Nostos winery. Det är inte många som har de på sin vinlista men är av utsökt klass. Jag älskar goda viner och blev mycket överraskad av dessa viner. De finns att beställa till maten på Mylos ta Kerata i Platanias. En bra flaska kostar runt 40-50 € på restaurang. Ibland har dom vin från Nostos på vinbutiken i Platanias. Googla Nostos och du hittar en del intressant. De har guidade turer på vingården med mat och provning av alla deras viner för en angenäm summa. Tror det var 35€ men man måste vara minst 8-10 pers. För övrigt håller jag också med föregående skribenter om husets vin på tavernor som kan vara mycket gott och väldigt dåligt. Till en moussaka passar husets vita bra gärna av Moschofilerotyp. Ja detta gör ju inte min längtan mindre men snaaaart
Myssa
Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 17:09
UlfWimans avatar

@Eva: Du har säkert helt rätt i det du säger, och det är de tunnorna jag har simmat i! Det som inte gjorde det lättare var att jag i köket hade en halv tunna 180 L att tanka ur... Konsten är att kunna motstå frestelsen!

/Ulf
Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 19:29
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad

Hur var det nu igen, enda sättet att ta itu med en frestelse är att ge efter för den... Eller så var det något annat. Men nu frestar Kreta mig iallafall med både hus vin och dyr vin
Myssa
Svara med citat
Gammal 2013-04-25, 19:53
UlfWimans avatar

@Myssa: Bra, kör på och hoppas du/ni får det bra hemma!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:57.