Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-04-29, 20:01
AmandaE AmandaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Inlägg: 2
Standard Greklands mest romantiska ö?

Jag och min kille (vi är 21 och 22 år gamla) är taggade på att båtluffa i Grekland i sommar. Ingen av oss har besökt Grekland tidigare och har därför inga erfarenheter!

Vi har planer på att under 2-3 veckor besöka 3 st öar och vi tänkte kategorisera varje besök lite extra!

Med andra ord tänkte vi inleda semestern med en ö där det erbjuds enastående snorkling och vandringsleder/cykelvägar. Med andra ord lite pampigare natur/berg etc. Har efter lite forskning fått fram att Amorgos ska erbjuda detta, stämmer det eller finns det någon bätre ö?

Ö nummer 2 som vi är inställda på ska innehålla party och puls! Där verkar ön Ios vara en bra ö.

Och nu till vårat största frågetecken. Vi skulle vilja avsluta semestern på en mysig ö med bra stränder, inte för mycket turister, trevliga caféer/restauranger vid havet med vacker solnedgång och såklart lite mopeåkande till nya platser/stränder där man kanske får vara lite själv/ifred på dagarna och kvällarna? En romatisk ö helt enkelt där man inte behöver trängas med andra turister!
Vilken ö skulle ni rekomendera?

Verkar våran reseplan hållbar eller är det förmycket begärt på en 2-3 veckors trip? Vi båda är väldigt "hurtiga" av oss och blir lätt rastlösa efter 1-2 veckor på samma strand och miljö!

Tacksam för alla typer av svar och tips! Som sagt: Är nybörjare på Greklands öliv!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-04-29, 22:14
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Greklands mest romantiska ö?

För mig är Amorgos den mest romantiska ön.Jag har en vän som för ett antal år sedan följde med oss dit.Efter ett besök vid det berömda klostret,utbrast han:"Här ska jag förlova mig"!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-04-30, 07:05
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 703
Standard Sv: Greklands mest romantiska ö?

Citat:
Ursprungligen postat av AmandaE Visa inlägg
Och nu till vårat största frågetecken. Vi skulle vilja avsluta semestern på en mysig ö med bra stränder, inte för mycket turister, trevliga caféer/restauranger vid havet med vacker solnedgång och såklart lite mopeåkande till nya platser/stränder där man kanske får vara lite själv/ifred på dagarna och kvällarna? En romatisk ö helt enkelt där man inte behöver trängas med andra turister!
Vilken ö skulle ni rekomendera?
Då skulle jag föreslå Sifnos, med boende i den lilla byn Faros.
I övrigt tyckert jag upplägget verkar perfekt efter vad ni önskar.

Tobbe
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-04-30, 07:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Greklands mest romantiska ö?

Säger som de andra Amorgos, Ios och Sifnos. Folegandros är också en mycket romantisk ö.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-04-30, 10:38
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Greklands mest romantiska ö?

Tycker inte att Amorgos är speciellt romantiskt - förutom namnet. När vi var där var det väldigt blåsigt och ön var knökfull med svenska småbarnsfamiljer. Varför inte Santorini? Ni är i och för sig inte ensamma, men om ni inte åker i slutet av juli eller i augusti så kan det funka. Annars kan Korfu vara romantiskt. Speciellt västkusten.

Senast redigerad av Bluesea den 2013-04-30 klockan 11:14.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-04-30, 11:06
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Greklands mest romantiska ö?

Jag hade valt Alonissos och Skiathos!
Alonissos en underbart lugn och i mitt tycke underbart romantisk ö utan speciellt mycket turister. Fantastiska bad med bästa snorkling. Härliga turer med båt ut i den marina nationalparken. Många bra vandringar och inte minst - bästa maten man kan tänka sig!
På Skiathos dräller det av fina sandstränder, en härlig stad med myllrande gränder och det finns shopping och party så det räcker och blir över för den som vill ha det. Perfekt med direktflyg Skiathos och ganska kort båttur till Alonissos (ca. 1.5 tim).
Man skulle även kunna lägga in Skopelos (som ligger i rutten mellan Alonissos och Skiathos) men absolut mest härlig kontrast mellan de två förstnämnda.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-04-30, 11:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Greklands mest romantiska ö?

Skiathos, Skopelos och Alonissos låter också som ett bra förslag. Ni får läsa på och fundera lite.

Låt er dock inte avskräckas av det negativa omdömet om Amorgos som någon skrev. Är ni aktiva tar ni er lätt runt och ni kommer att hitta ljuvliga platser som ni kan ha för er själva. Chora på Amorgos är fantastiskt fin och här kan ni promenera i vackra gränder och njuta av god mat och fika.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-04-30, 11:38
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Greklands mest romantiska ö?

Visst är Chora på Amorgos fint, men det finns vackra byar på de flesta öar. Till exempel Nikia på Nisyros är otroligt mysig och vacker.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-04-30, 17:01
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Greklands mest romantiska ö?

Till Anafi ska min nästa kärleksresa gå. Den dagen jag finner lämplig partner.
Choran är underbar, på kvällen enormt romantisk, med vy över havet från 260 m höjd och fantastisk månspegel i vattnet. Tystnaden, bara den vinande telefonledningen. Stränder i toppklass där känslan är att man är för sig själv. Garanterat få turister. Inte så tillrättalagt (läs=mysiga caféer). Ligger bra i eran rutt oxå.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-04-30, 17:38
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 460
Standard Sv: Greklands mest romantiska ö?

Får en gammal pensionär blanda sig i? Vad spelar det för roll vart ni åker i Grekland. Välj en ö, ta med Din kära, gå ner på stranden på kvällen, ta med en grillad kyckling och en flaska vin, bada nakna i det varma havet. Kan det bli bättre? Lycka till med kärleken!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-04-30, 19:10
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 460
Standard Sv: Greklands mest romantiska ö?

Frugan,
Har du en flaska vin, så åker vi ned till Megalo Paralia efter fotbollen. Din önskan hade du aldrig berättat om förut!
/Jannis
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-05-01, 10:54
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Greklands mest romantiska ö?

Eftersom ni vill åka till 3 olika öar måste de ju passa ihop transportmässigt också. Och eftersom ni nämner Ios som er partyö, lägg då in Santorini för de fantastiska och romantiska vyerna och Naxos för de fina stränderna, pittoreska byarna och med bra vandringsalternativ.. Då får ni 3 helt olika öar i samma paket. Även Paros är värt att kolla in lite mer som ju har väldigt nära till Anti Paros som är en suverän ö det också. Det går många färjor och speedbåtar mellan alla öarna varje dag och är enkelt att ta sig till Aten dit ni kan hitta de billigaste flygbiljetterna! Kolla först in vad det kostar att flyga till och från Santorini, ni kan ha tur och få tag i nåt billigt. Sök på flygresor.se eller bokasmart.se eller solfaktor.se

Läs här om öarna: http://www.angelfire.com/super2/greece/naxos.html Här skriver han om Santorini,Paros och Ios också. Du kan ju hitta en massa info om alla öarna här på Kalimera också!

Här är en link om vandringsleder på Naxos: http://www.cycladen.be/NaxosEng.htm

Här hittar ni info om stränder på Naxos. Egentligen är hemsidan en sida för nudister, men går att avända sig av för att hitta fina folktomma stränder. Läs igenom uppdateringarna bara för en del stränder som beskrivs är inte uppdaterade..http://www.capnbarefoot.info/cyclades:naxos

Jag skrev ihop lite info om Santorini förra året, det behöver uppdateras lite men det kan hjälpa dig att få lite bättre förståelse hur Santorini ser ut och är.. :http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=29613

Ingela

Senast redigerad av Ingela A den 2013-05-01 klockan 11:06.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-05-01, 18:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 527
Standard Sv: Greklands mest romantiska ö?

Jag skulle ha valt Amorgos, Ios och Folegandros.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-05-02, 20:17
AmandaE AmandaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Inlägg: 2
Standard Sv: Greklands mest romantiska ö?

Det bara ramlar in tips och råd! Läser noga igenom era förslag och tar till mig allt! Tack för alla länker, ska absolut kolla in dom!

Tack så mycket för alla svar och va snabba ni är! Helt fantastiskt forum!

Ska slipa lite mer på resan i helgen så får vi se vart det landar!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT