Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-05-06, 15:18
trenbol trenbol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 5
Standard Lefkas Juni.

Hejsan.
Jag ska med fruntimmer iväg till Lefkas nu i början av juni. Vi ska bo i Nidri.

Jag har ett par frågor,

vi tänkte hyra moped en gång och bil en gång, för att uppleva ön på olika vis. Är det svårt att ta sig till västkusten med moped? Jag tänker främst på bergen, har varit på andra joniska öar men har hört att Lefkas är väldigt hög och brant.
(Frågor om detta: *Går det att ta sig till västkusten med moped? *Är det svårt att hitta till främst Porto Katsiki och egremni, finns det bra kartor och är det skyltat?)

Vi tänkte även hyra båt en morgon och söderut ifrån Nidri och stöta på mysiga stränder som är avlägsna och enbart går att nå med båt, finns det gott om sådana?

Mvh
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-05-06, 15:33
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Lefkas Juni.

Vi skal også til Nidri, men i slutten av mai. Vi har vært på Lefkas før, og jeg vil absolutt foretrekke å kjøre bil hvis man skal over til vestkysten. Egremni er en spesiell strand, men vær klar over at fra parkeringsplassen er det to bratte bakker, samt en trapp med kanskje 400 trinn før dere kommer ned på stranden. Det blir også utrolig varmt på ettermiddagen å gå opp trappene igjen med solen rett i ryggen, siden stranden er vestvendt, så jeg vil anbefale Egremni tidlig på dagen, men ikke altfor tidlig, siden stranden da kan ligge i skyggen....

Skiltingen er normal for Hellas, og vi hadde ikke større problemer med å finne fram.

Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-05-06, 15:52
trenbol trenbol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 5
Standard Sv: Lefkas Juni.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Vi skal også til Nidri, men i slutten av mai. Vi har vært på Lefkas før, og jeg vil absolutt foretrekke å kjøre bil hvis man skal over til vestkysten. Egremni er en spesiell strand, men vær klar over at fra parkeringsplassen er det to bratte bakker, samt en trapp med kanskje 400 trinn før dere kommer ned på stranden. Det blir også utrolig varmt på ettermiddagen å gå opp trappene igjen med solen rett i ryggen, siden stranden er vestvendt, så jeg vil anbefale Egremni tidlig på dagen, men ikke altfor tidlig, siden stranden da kan ligge i skyggen....

Skiltingen er normal for Hellas, og vi hadde ikke større problemer med å finne fram.
Det går att nå destination oskadd med både bil och moped, då ska vi nå destinationen med båda fordonen. Det verkar bli en trevlig utmaning, att det är en bit att gå eller många trappsteg är ingenting som hindrar oss. Vi är uthålliga.

Jag misstänkte det också, och planerade därför att försöka vara där tidigt på förmiddagen och planera dagen utöver det.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-05-07, 08:39
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Sv: Lefkas Juni.

Oj, var ligger denna stranden?? Lite äventyr verkar det vara att ta sig dit..

Hört att det inte skall vara några problem att ta sig runt ön på moppe.

Lite resfeber nu när det är 12 dagar kvar till Lefkas
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-05-07, 09:40
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Lefkas Juni.

Egremni-stranden ligger nokså langt sør på vestsiden av Lefkas. Den er avmerket på alle kart jeg har sett, så den skulle være lett å finne....
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-05-07, 14:37
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Sv: Lefkas Juni.

Vi hittar den nog.. Skall bli så kul att få se Lefkas. Längtar nu.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-05-27, 17:57
trenbol trenbol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 5
Standard Sv: Lefkas Juni.

hur är det med att bada i havet sådär 8juni o framåt? är det inte lite för kallt för det så tidigt
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-05-27, 18:09
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Lefkas Juni.

Det beror på vad man menar med kallt .
Vattnet på Lefkas är lite kallare än andra ställen i Grekland jag varit på. Beror kanske på att det är så djupt vatten utanför eller p.g.a. strömmar. Temperaturen kan skifta från dag till dag.......

Vi åker på lördag och jag ska bada i alla fall . Har varit på Lefkas i juni förut och det var ok badtemp. Dock inte så varmt som i augusti.

Deia
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-05-27, 19:03
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 193
Standard Sv: Lefkas Juni.

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Det beror på vad man menar med kallt .
När jag gick i simskola i sjön Hönsan därhemma i Hedemora, slapp vi gå i vattnet om temperaturen var under 11 grader... DET var kallt!

Karin
bara delvis viking...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-05-27, 19:13
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Lefkas Juni.

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
När jag gick i simskola i sjön Hönsan därhemma i Hedemora, slapp vi gå i vattnet om temperaturen var under 11 grader... DET var kallt!

Karin
bara delvis viking...
Blir det 11 grader så tar jag tillbaka att jag lovat att bada .
När jag gick i simskola, för mååååånga år sedan, så var jag bäst i gruppen - på torrsim! Det var en kall sommar och jag gick aldrig i vattnet.

Deia
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-05-28, 11:04
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Sv: Lefkas Juni.

Hemkommen från Lefkas igår
Ville inte alls åka hem. Vi bodde i Nidri och hyrde moppe även bil en dag. Uppe i bergen hade jag inte valt att åka moppe. Men man kan hålla sig till de större vägarna och få ut lika mycket av resan

Jag måste säga att jag tycker Ergrimni var den finaste stranden. Vilka vågor vi badade i i söndags. Trappan på bilden är ombyggd och helt okej att ta sig ner för.

Lefkas är en fantastisk ö med mycket att uppleva!! För dig som gillar stränder eller för dig som vill se sevärdheter.

Lotta, en mycket nöjd resenär
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-05-28, 13:26
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Lefkas Juni.

Hej Lotta,
Så bra att du är nöjd . Känslan av att inte vilja resa hem brukar tyda på en bra semester.....
Jag har varit på de flesta av Lefkas stränder men inte Egremni.
Vi reser på lördag och tänker åka dit en dag. Hur var det med parkering? Var det mycket folk på stranden? Var tavernan öppen?

Deia
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT