Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-05-07, 15:07
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 528
Standard Pyrgos

Hejsan!

Jag undrar om Pyrgos är en fin by och om det finns något trevligt hotel
där.
Jag ska sova endast en natt men kommer ganska tidigt dagen innan och åker efter lunch dagen efter.
Skulle vara trevligt att gå runt i en mindre by på em/kväll.

Med vänlig hälsning
Pyttan
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-05-07, 15:34
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Pyrgos

Pyrgos är en väldigt fin by som ligger högt och med fin utsikt.Vet tyvärr inget om hotell.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-05-08, 08:20
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Pyrgos

Ja, Pyrgos är en helt underbar by!
Visst finns det hotell där, men de jag lagt märke till verkar MYCKET exklusiva o dyra, t ex Carpe Diem eller kanske fr a Zannos Melathron. (5-stjärnigt hotel med priser runt 3000-5000:-/dygn)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-05-08, 10:29
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Pyrgos

Hej

Pirgos är jättemysigt och har faktiskt ännu bättre vyer och solnedgång än det berömda Oia, uppifrån toppen av byn där delar av den gamla borgen ligger. Man kan se båda sidor av ön, Fira och Oia därifrån!

Det finns ett bra och billigt hotel som ligger vid torget i Pirgos, "Donna´s House". Boka på www.booking.com där priserna ligger på 40 Euro natten eller mer om du vill ha ett bättre rum, eller direkt på deras hemsida: http://www.donnashouse.gr/ Det finns ca. 6 Hotell i Pirgos, vilka är ganska dyra, ja. Men man kan hitta rum att hyra också men det kanske inte blir så lätt att hitta själv. Oftast väntar rumsuthyrare i hamnen eller på flygplatsen och jag har sett att någon har i Pirgos, men hur man ska hitta ägaren vet jag inte.

Pirgos har en av öns bästa Restauranger " Selene", lite mer åt gourmethållet men väl värt ett besök. Annars finns en del bra Tavernor, bla. Kallisti vid torget och en del andra mysiga ställen uppe i byn. Bla . Franco´s Bar. Men kolla in menyn utanför så du inte får en chock om du råkat välja ett av de mer exclusiva cafeérna...

Missa inte det lokala cafét (det första man ser när man kommer in byn på vänster sida med stolar utomhus). Där sitter de gamla gubbarna och spelar "Tavli" eller backgammon som vi kallar det. Beställ en äkta god Grekisk kaffe här och spionera lite på lokalborna...

Ha det super!

Ingela
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-05-08, 18:36
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 528
Standard Re: Pyrgos

Tusen tack Malina, Giottoni och Ingela för era svar!

Låter som om Pyrgos är ett bra val för mig!
Jag har tittat på ett rum lite innan Pyrgos eller om det ligger i utkanten, kostar 80 euro natten. Överkomligt om man jämför med 300-500 euro

Funderar också över att bo i byn ovanför hamnen, Megalo-någonting har precis glömt vad byn heter. Hotellen där är också dyra! Synd att jag åker i augusti, annars hade jag nog chansat på att se mig omkring och boka på plats.

Pyttan
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-05-09, 10:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 645
Standard Sv: Re: Pyrgos

Citat:
Ursprungligen postat av Pyttan Visa inlägg
Funderar också över att bo i byn ovanför hamnen, Megalo-någonting har precis glömt vad byn heter.
Megalochori.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-05-09, 11:44
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Pyrgos

Megalochori är också jättemysig! Och var har du hittat rum så kan jag beskriva precis var det ligger och om det är långt att gå till Pirgos...!

Ha det härligt!

Ingela
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-05-10, 14:07
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 528
Standard Re: Pyrgos

Hej Ingela!

Vad omtänksamt av dig att engagera dig!

Jag har kikat på ett ställe som heter Orizontes Hotel & Villas på Main Street utanför Pirgos. Hur långt utanför byn är det? Hur långt är det till busshållplats?

Sedan finns det flera ställen i och runt om Megalochorio. Villa Aegeon, Hotel Star Santorino, Caldera Dolphin och Athermo Suites. En del av dessa är rätt dyra men är det fint läge kan det vara ok.
Jag tänkte göra något speciellt av att vara på Santorino även om det bara är en enda natt. Hittills har jag alltid bara tagit absolut billigast rum.

Tusen tack om du tar dig tid till at svara på detta Ingela!

Med vänlig hälsning Pyttan
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-05-10, 16:44
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Pyrgos

Hej

Orizontes ligger inte i byn Pirgos utan på vägen som leder dit. Det kanske tar 10-15 min att gå till Pirgos.

Villa Aegeon är ju billigt men verkar inget vidare speciellt. Ligger is byn Megalochori, ja.
Caldera Dolphin, Hotel star verkar ju ok också. jag har sett att Star ligger den centrala vägen till Magalochori och är livligt trafikerad.
Athermi har calderautsikt och är ju väldigt fint man ligger lite utanför Megalochori och det blir kanske lite långt att gå till Megalochori så du kommer nog behöva hyra bil eller ta taxi när du vill någonstans.

Om du vill bo billigt, välj Donna´s House i Pirgos framför Villa Aegeon! Vill du bo fantastiskt fint och vill lägga ut lite mer pengar, ja då väljer du Caldera´s Dolphin eller Orizontes om du nu absolut vill bo nära antingen i Pirgos eller Megalochori.

Lycka till och låt oss höra vad du gjorde aoch hur hotellet var, när du nu kommer hem igen!

Ingela
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-06-01, 13:59
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 528
Standard Sv: Pyrgos

Tusen Tack Ingela för all info om Pirgos och Megalochori.
Jag har bestämt mig för att bo i någon av de byarna ett annat år när min man är med och då stanna flera nätter på Santorino.

Denna gång blir det bara en natt så det blir i Fira istället. Har bokat Hotel Atlantis med "volcano view", ser verkligen fram emot det!

Pyttan
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT