Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-07-28, 10:45
Tranis Tranis är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2013
Standard Maneter...

Hejsan ! I fjol när vi var på Tilos blev min äldste son stungen eller bränd av en manet. Gossen vart som paralyserad och hans mor fick simma in med honom till strandkanten... han hade jätteont, och blev knallröd med vita otäcka strimmor på kroppen. En vänlig grekisk dam visste direkt vad det var för sorts manet, hon kallade den för "medusa", och sprang iväg för att hämta medicin.....han återhämtade sig rätt snabbt efter incidenten. Men nu inför vår stundande resa till Karpathos finns det mycket oro hos de övriga i familjen för att det ska hända igen (inte hos mig dock, den grekiska damen hade inte varit med om nånting sånt där på 25 år).....har någon annan varit med om liknande månntro ?
Svara med citat
Gammal 2013-07-28, 12:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Maneter...

Citat:
Ursprungligen postat av Tranis Visa inlägg
har någon annan varit med om liknande månntro ?
Jag har inte varit med om det under mina många resor till Grekland.
Svara med citat
Gammal 2013-07-28, 12:43
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Tranis Visa inlägg
Hejsan ! I fjol när vi var på Tilos blev min äldste son stungen eller bränd av en manet. Gossen vart som paralyserad och hans mor fick simma in med honom till strandkanten... han hade jätteont, och blev knallröd med vita otäcka strimmor på kroppen. En vänlig grekisk dam visste direkt vad det var för sorts manet, hon kallade den för "medusa", och sprang iväg för att hämta medicin.....han återhämtade sig rätt snabbt efter incidenten. Men nu inför vår stundande resa till Karpathos finns det mycket oro hos de övriga i familjen för att det ska hända igen (inte hos mig dock, den grekiska damen hade inte varit med om nånting sånt där på 25 år).....har någon annan varit med om liknande månntro ?

Hej, var på Karpathos för några år sedan och när vi badade i Achata fick vi vara på alerten eftersom det fanns lilaaktiga maneter efter botten. Det var inte många men håll ögonen öppna i alla fall. Jag tror att det hade nåt att göra med hur vinden låg på och det var därför de kom in i badviken.

/Eva
Svara med citat
Gammal 2013-07-28, 12:49
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Antalet maneter ökar i Medelhavet för varje år. För 30-40 år sedan fanns i princip inga. Jag har sett otroligt många på Mallorca där dom är ett så stort problem så att man har varningsflaggor. Likaså i Södra Italien! Men jag har aldrig sett någon i Grekland. Frågade vår värd på Lefkas i juni om maneter och han sa att dom kan komma in under några dagar för att sedan försvinna. Så det är inte helt fel att ha lite koll innan man hoppar i . Men det känns som om det är ovanligt.

Man kan ta med sig vinäger till stranden för att hälla på brännskadan (om olyckan är framme) efter att ha sköljt med salt vatten. Absolut inte sötvatten! Och inte gnugga bort trådarna!

Deia
Svara med citat
Gammal 2013-07-28, 13:22
Caina Caina är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

För många år sedan blev jag bränd när jag simmade utanför Valtosstranden i Parga, förmodligen av en lös tråd från en manet. Det blev en djup skåra som gjorde ont! Jag fick hjälp på en taverna med en ammoniaksticka (?) som jag strök över såret, men fick ett märke efteråt som satt kvar flera år. I Nanpflions hamn och en gång utanför Perdika på Egina har jag sett maneter som liknat jättestora stekta ägg. Ingenting man vill träffa på i badet. Lyckligtvis har det bara hänt vid tre tillfällen under de snart trettio år vi rest i Grekland.
Svara med citat
Gammal 2013-07-28, 13:54
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Har lest om tilsvarende reaksjoner som sønnen din fikk, men da i forbindelse med maneter som kalles 'portugisiske krigsskip'.

Kan det tenkes at 'medusa' er en fellesbetegnelse for maneter?
På Telendos ble jeg en gang advart av en dykker. Han sa det var ekstremt farlig å bade der. Jeg trodde først han mente at bølgene var for høye og kraftige, men det var altså 'many medusas'.

Også på vestkysten av Italia har lokalbefolkningen advart mot 'deadly medusa'. Det gjaldt noen blåaktige geleklumper som fløt opp mot overflaten på havet. De så ut som harmløse 'glassmaneter'.

Allergitabletter og lidokain skal være ok om man brenner seg. Et kjerringråd er også aloe vera gele.
Svara med citat
Gammal 2013-07-28, 14:02
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Här en annan manettråd, om man nu får vara lite lustig

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2013-07-28, 14:56

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Här en annan manettråd, om man nu får vara lite lustig

/Netwolf
Herlig
Svara med citat
Gammal 2013-07-28, 15:01
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Det var mycket maneter några år sen, men nu har jag inte hört någon nämna detta.
Svara med citat
Gammal 2013-07-28, 15:24

I hvert fall 7-8 år siden den 'medusa'-historien min fra Telendos. Det burde kanskje vært sagt? Eneste gangen faktisk.
Svara med citat
Gammal 2013-07-28, 15:35
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Medusa är väl manet som samlingsnamn. Den Portugisiska örlogsmannen (Man-O-War) finns i hela Medelhavet. Kallas blåsmanet också, p.g.a "blåsorna" ovan vatten. Någon sådan har jag inte sett.....dom kan t.o.m. vara dödliga.

De maneter jag sett har varit ganska små och rödbruna och ger ett rejält sting med efterföljande sveda i flera dagar. När vi var i södra Italien så hade många blivit stugna veckan före oss men vi hade tur. Såg inga maneter där. Men vi går aldrig i utan att kolla lite först. Gärna snorka av området också (makens uppgift ). Fast förra året på Ithaca så satte jag ner foten i ett stort sjögräs - det brännde till och jag fick en blåsa som satt kvar i flera dagar. Funderat på om det var en bit av en manettråd......

Det finns solkräm med manetskydd på Apoteket. Köpte det ett år när vi reste till Mallorca, men den var så klissig och otäck så vi struntar i det.

Deia

Senast redigerad av Deia den 2013-07-28 klockan 15:40.
Svara med citat
Gammal 2013-07-28, 17:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Enda gången vi sett maneter i Grekland var 1994 när vi badade på östra sidan av Kefalonia. Både vid Sami bay och i Poros. Då sa ortsbefolkningen att det dels berodde på vindarna och dels på hur många större båtar som "rörde upp" vattnet.
Hoppas att "Tilosmaneterna" var en engångsföreteelse för er.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-07-28, 17:48
Tranis Tranis är inte uppkopplad

Tack ska ni ha för alla erfarenheter och svar. Ja det "förtar" lite grand av resfebern dit ner, då några i familjen tror det ska hända igen....försöker prata i åt ungarna att det är sällsynt det händer nåt dylikt. Vi hade en förgrymmad osis helt enkelt.
Svara med citat
Gammal 2013-07-28, 19:00
Äpplet Äpplet är inte uppkopplad

Var på Zakynthos förra året och där var det ganska gott om maneter i ca en vecka i mitten av augusti. Enligt lokalborna kan de komma in ibland, men det var ovanligt mycket det året. Vet dock inte vilken sorts maneter det var
Svara med citat
Gammal 2013-07-28, 19:00
Äpplet Äpplet är inte uppkopplad

Detta var på stranden i Kalamaki
Svara med citat
Gammal 2013-08-11, 19:42
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad

Kalispera!

2006 hade vi för första gångerna fått med våra vuxna söner plus en flickvän till Kalymnos. Det bar sig inte bättre än att yngste sonen fick en närkontakt av tredje graden med en synnerligen illvillig manet. En smärtsam upplevelse och det tog lång tid innan såren på armen läkte. Ärren finns ännu kvar. Jag minns att det stod i tidningen att det var ett manetår i synnerhet runt Spanien såg man många av dessa brännmaneter. Det sades att de kom i cykler om 4 eller 7 år, jag minns inte exakt. Det är enda gången på alla år som vi varit med om en incident. Detta hände i maj och i september när vi var nere igen lyckades vi fånga maneten på bild ute i Emporios.
Bifogar bilden plus en av den skadade armen, tagen några veckor efter incidenten.
Hälsningar,
Agge

Googlade och fann den på bild med denna text:
"Pink jellyfish (Pelagia Noctiluca) – painful and dangerous.
It is a 10cm fluorescent jellyfish, transparent with pink or purple tones.It has 16 long tentacles that can cause pain, burning, nausea and musclecramps. Not very common but if seen do not touch."
Svara med citat
Gammal 2013-08-12, 09:09
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Shiit, den var inte att leka med

/NW
Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 16:41
AGGEs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Shiit, den var inte att leka med

/NW
Nej och vad värre är, han fick veta att om han kommer i kontakt med maneten en andra gång är det sannolikt att han får en allergisk chock med risk att dö på kuppen.
Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 17:03
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Min son fick rejält ont på överarmen efter att ha kommit i kontakt med "skylopetri" som barnen säger här, alltså borstmask som ser ut som platta tusenfotingar ungefär. De samlas kring bryggor och klippor där man rensar fisk. Inte trevliga på nära håll...badskor rekommenderas.
Maneter ser vi sällan , det var nog 2006 som Agge säger.
Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 17:50
AGGEs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Min son fick rejält ont på överarmen efter att ha kommit i kontakt med "skylopetri" som barnen säger här, alltså borstmask som ser ut som platta tusenfotingar ungefär. De samlas kring bryggor och klippor där man rensar fisk. Inte trevliga på nära håll...badskor rekommenderas.
Maneter ser vi sällan , det var nog 2006 som Agge säger.
Jo det var helt klart 2006 enligt dateringen på fotona. Dessutom enda gången grabben varit med dit. Vi har åkt till Kalymnos sen 1992 och det var första gången vi såg dom. Förhoppningsvis sista gången också.
Borstmask ser man ibland eller i alla fall spåren av dom. Låter som en obehaglig figur den med. Badskor låter som en sund idé.

Hälsar Agge
- Nu bara 19 dagar kvar!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:49.