Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-09-11, 16:56
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Fra Karterados til Kamari.

I dag ville jeg gå fra Pyrgos til Kamari, men bussen kom ikke eller også mistede jeg bare tålmodigheden efter at have ventet i 45 minutter, så dagens vandring blev:

Fra Karterados via Vothonas til Pyrgos og videre til Mesa Gonia og Kamari.

Det tog cirka 4 timer, men jeg gik også vild et par gange undervejs. Det vil sige, jeg missede stierne her og der...

At vente på bussen i Karterados er ikke nogen behagelig erfaring. Voldsom trafik, larm og dårlig luft. Turen fra Karterados til Vothonas er heller ikke noget at skrive hjem om; voldsom trafik, larm, dårlig luft, forurening osv.

Men... I Vothonas træder man ind i en anden verden. Fred!

Desværre missede jeg her den "rigtige" sti og fik ikke set pimpstensformationerne, men jeg hittede en anden sti op til Pyrgos.

I Pyrgos fandt jeg til sidst stien ned til Mesa Gonia. Igen en anden verden. Mesa Gonia, som sikkert har flere kirker end indbyggere, er en by jeg vil rekommandere alle at se.

Fra Mesa Gonia gik jeg på hovedvejen til Kamari og tog bussen tilbage til Karterados.

Jeg har droppet billederne af halvfærdige huse, bilvrag, grafitti, tomme plastikflasker smidt i vejkanten osv. fra Karterados til Vothonas. Dem bliver man bare sur af at se på. Men lidt billeder fra Mesa Gonia findes i albummet: Projekt Santorini - onsdag.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-09-12, 08:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fra Karterados til Kamari.

Roligt att följa dina vandringsäventyr. Sista gången jag var på Santorini fick jag nästan en chock när jag kom dit inför hemresan. Kom från lilla, vackra, välstädade Folegandros till hetsig trafik, bundna skällande hundar, bundna åsnor som såg ut att lida, plastflaskor och annat skit och tänkte aldrig mer.

Visst kommer det säkert att bli fler besök på Santorini men jag förstår inte varför de inte kan städa sin ö lite bättre.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-09-12, 10:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 686
Standard Sv: Fra Karterados til Kamari.

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
I Pyrgos fandt jeg til sidst stien ned til Mesa Gonia. Igen en anden verden. Mesa Gonia, som sikkert har flere kirker end indbyggere, er en by jeg vil rekommandere alle at se.
Tack för rapport, även från vandringen till Ancient Thira! Visst är det fantastiskt utsikt därifrån - också!

Mesa Gonia är en oas som man inte tror finns på Santorini. Såg du någon taverna där?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-09-12, 15:40
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Fra Karterados til Kamari.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg

... Sista gången jag var på Santorini fick jag nästan en chock när jag kom dit inför hemresan...

... men jag förstår inte varför de inte kan städa sin ö lite bättre.
Det chok har jeg fået adskillige gange på vej hjem fra Naxos, og jeg forstår heller ikke, hvorfor Santorini ikke rengøres bare en lille smule. Med tanke på alle de mio. Euro som tjenes på turisterne, burde det være muligt at gøre noget.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

... Mesa Gonia är en oas som man inte tror finns på Santorini. Såg du någon taverna där?
Jeg så noget på samme vej som skolen. Men om det var en taverna eller bare en cafe, ved jeg ikke. Til gengæld er jeg 100 procent sikker på at der findes en vinproducent i Mesa Gonia. Herlig lugt
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-09-13, 09:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 686
Standard Sv: Fra Karterados til Kamari.

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
Jeg så noget på samme vej som skolen. Men om det var en taverna eller bare en cafe, ved jeg ikke.
Okej. Tack!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT