Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-09-12, 15:16
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 467
Standard Er man i Ierapetra 2010, december

Kan ni förstå att vi är nöjda med att bara ha ”fransk balkong” i vår Östersundslägenhet? Ni kanske gör det, då jag berättar att vi har ”julat” med temperaturer över + 20 och altantillvaro. Det får räcka med att sitta på den. Grekerna säger: ”Vi har haft Jul med påskväder”. Men vi har haft ”vinter”
2 ggr. Första tillfället var med start den 10 december. Kl. 19 var det + 19˚. Två timmar senare kom den hårda nordliga vinden och på morgonen var det 5˚. Under en vecka hade vi regn i flera dagar (75 mm) och temperaturer mellan 7 och 12 grader. De högsta bergstopparna blev snöklädda. Sedan återkom vindarna från Afrika och julvädret var otroligt skönt. Årets sista dagar gav den andra ”vintern” med stark nordlig vind och låga temperaturer. Då avlövades också aprikos- och granatäppelträden. Årsnederbörden i området har varit 260 mm, högsta dagstemperatur 40,3˚ och lägsta 4,4˚ under året. Europas bästa väder för turistande och pensionärsboende flyttfåglar, men inte för olivodlare.

Regnen, som brukar komma i februari, uteblev och årets skörd har varit dålig för många, trots bevattning under sommar och höst. En familj som normalt brukar ha en skörd av 5-7 ton, har i år bara fått 500 kg. Till detta kommer den ekonomiska krisen med minskad lön för statsanställda, Europas högsta bensinpriser m.m. Den sista månaden har det varit många rapporter med prisjämförelser i TV. Manolis, 45, som grillar souvlaki på lördagarna på familjens kafenio, är mest drastisk och säger att det kommer att bli inbördeskrig! Vi reser hem nästa vecka för säkerhets skull! Men en man utanför Aten sköt sin 100-åriga hustru till döds, eftersom hon inte svarade när han pratade med henne. Kanske berodde det bara på, att han fått minskad veckopeng? (Fy Jannis). Jag kan tillägga att våra grannar tillsammans får ut 1.250 € per månad i pension. De ser ut att kunna leva gott och att kunna vara generösa mot alla. När de blir riktigt gamla, kanske de behöver tillsyn dygnet runt. Kostnaden per månad för skötsel är för närvarande 700 € dagtid och
500 € nattetid, om det görs av kunniga grekiskor. Då räcker inte pensionen.

Förr kände vi alltid olust att resa ”hem”. Nu har vi uppnått jämvikt, sedan vi bytte från hus till lägenhet. Vi gläds åt att uppleva variationen i väder, platser, vänner och naturligtvis att träffa barn och barnbarn. Jag kommer ihåg, att jag vid en resa till Cypern på 70-talet blev bekant med två affärsmän, födda på Cypern men boende i London. De berättade att de ständigt kände sig på fel plats. Under sommarsemestern längtade de till London och i London fanns den eviga längtan efter uppväxtön. Ylva och jag är glada att vi känner oss hemma på båda våra platser.

Vi har både sett och läst om Storsjöparasiten. Den är bestämt mindre och förökar sig snabbare än de loppor Ylva fick känna av i oktober och som nu är utrotningshotade. Som f.d. CBNN-are och ABC-sakkunnig är jag övertygad om, att det är sabotage som Östersund har utsatts för! Antingen är det ”klyktattare”, västernorrlänningar, som blivit avundsjuka på att Jämtland blivit så framgångsrikt med mat, kultur, vinteridrott och natur, eller också är det någon flaskvattentillverkare som inte lyckats sälja så bra. Jag måste prioritera inför hemresan. Denna gång tar jag inte med mig tre flaskor ouzo, som jag brukar, utan tre flaskor kranvatten från Koutsounari. Här kommer det naturligt renade vattnet direkt från berget. Hoppas att de frigående getterna inte förorenat marken.

En skalm till mina glasögon inköpta i Östersund hade gått av. Det blev besök på en optikaffär. I Östersund skulle optikern ha sagt: ”De här bågarna går inte att få tag på. De görs inte längre. Nya kostar xxx kr” och du måste köpa två. Här gick det lätt. Ny skalm, som nästan ser ut som den från Gant, sattes fast snabbt. När jag skulle betala blev svaret: ”Det kostar inget”! Filoxenia = gästvänlighet!

I Ierapetra säger man att staden är den biltätaste i Europa. Hur det är med det vet jag inte, men det är ständigt besvärligt att hitta parkeringsplats. Bilarna parkeras i gatukorsningar, i rondellen (det finns bara en och den är liten) och halvvägs upp på trottoarer. Även mitt på gatan, medan hustrun springer in på banken eller affären. Men toleransen mot detta är hög. Nu höjer staten böterna för trafiköverträdelser. Bilskatten är också höjd till 220 € per år för oss. Det bekymrar oss inte. Vi betalar nu 9 kr för 1 €. För 2 år sedan betalade vi 11.50, c:a.28 % mer.

Nu ska jag hem och skotta min ”franska” balkong men inte sitta på den!

Jannis

Senast redigerad av Ylva A den 2013-09-12 klockan 15:22.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-09-12, 15:57
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2010, december

Tolerans mot trafikstollar har vi också här, till min gästande sons förargelse. Om alla följer reglerna blir ju allt så mycket lättare...men Grekland fungerar lite annorlunda.
Alltså, jag skiljer inte på bättre eller sämre, men annorlunda är det.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-09-13, 09:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 697
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2010, december

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
I Ierapetra säger man att staden är den biltätaste i Europa. Hur det är med det vet jag inte, men det är ständigt besvärligt att hitta parkeringsplats.
Det är ett av mina starkaste minne från första besöket i
IIerapetra. Jisses vad vi snurrande runt innan vi hittade en p-plats.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-09-13, 17:44
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 467
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2010, december

Vissa veckodagar är det extra besvärligt att hitta parkeringsplats, bl.a. måndagar, då kreterna ska in och ta ut pengar och betala sina räkningar. Vi parkerar helst vid infarten och tar en längre promenad i stället för att snurra runt och leta i centrum. Utanför turisttiden är hamnen fri för parkering utan kostnad, men nu tar man betalt.
Vi upphör dock aldrig att förvånas över alla överskridanden av trafikregler. Huvudregel: I trafiken är kretensaren egoist! Underregel: Ändå tål man i bilkön att någon rusar in i en affär och lämnar bilen mitt i vägen med förhoppning om att snart vara tillbaka. Vi har blivit försenade i en kvart sittande i en buss mot Heraklion av detta skäl!
/ Jannis
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT