Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-30, 10:13
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard När man blir kär...

... i en ö. Hur vet man att det är den rätta ön? Kanske finns det fler, ännu bättre, ännu mysigare? Hur länge skall man fara runt innan man sätter sig till ro och säger "Nu är jag nöjd, jag behöver inte leta mer". Om man ändå far till nya platser, kommer man då att bli glad eller kommer man att tänka - "Nu kunde jag ha varit på min ö"?

Just nu smälter vi sommarens resor, jag frågar mannen försiktigt åt vilket håll det lutar nästa år, vilken årstid skall vi åka, hur länge, hur många resor, ensamma eller med sällskap. Men han verkar hopplöst förälskad i sin nyfunna ö, jag känner ett litet "slingrande" vid varje förslag på nytt resemål. Ljuset tänds i hans ögon enbart om jag nämner hans ö...

Jag tror att jag får låta honom smälta denna sommar ett tag till, innan han är mottaglig för nya idéer!

Men visst är det ett lotteri varje gång man bestämmer sig att åka till ett nytt ställe, fast ändå ett kärt besvär...
Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 10:26
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Sv: När man blir kär...

Nu blir jag nyfiken, vilken ö det är han har förälskat sig så i?
Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 10:46

Förra året Kalymnos, i år Tilos. Så hur vet man att man inte kan bli kär en gång till? När skall man sluta resa till nya ställen?

Jag känner många som åker till länder/öar som inte alls har den charmen som vi letar efter tex Playa Ingles på Gran Canaria eller grekiska städer/öar som vi tycker är bullriga/turistiga/nedslitna/erbjuder mat på svenska/finska/norska etc. Men de som återvänder år efter år till dessa ställen måste ju ha upptäckt något som våra ögon inte kan se, de måste ha funnit något som tilltalar dem. Eller...?
Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 14:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Jo, visst är det olika saker man faller för på en ö och vi har ju alla olika önskemål om vad vi vill göra på vår semester. Jag är alldeles säker på att om jag åkte till Kythera eller Lesbos eller Skyros så skulle jag gilla dessa öar VÄLDIGT mycket för de verkar alla ha just det som jag vill ha. MEN, då jag redan finner ALLT jag vill ha av en lyckad semester på de 3 öar jag nu alternerar mellan så nöjer jag mig med det. Annars kan man liksom aldrig känna den där totala avkopplingen och igenkännandets glädje på ön. Om man ständigt åker till nya öar så "kräver" de ju lite mer av en och det orkar jag liksom inte med längre . Men det är ju JAG det Andra älskar att ständigt upptäcka nya öar.
Jag har varit på så många öar nu att jag VET att åker jag till Tinos, Tilos eller Kreta så får jag det jag vill..Tinos och Tilos för lugnet och vilan och genuiniteten. Kreta för lite mer fart och fläkt
Så är det för mig/oss i alla fall.
Sen är vi ju väldigt förtjusta i Spanien också och vill dit någon gång om året också.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 15:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Ja vi är alla olika. Personligen åker jag gärna både till för mig nya öar som känns som lite mer av äventyr samt till gamla bekantskaper. Ibland av ren slump och ibland av längtan. Vissa resor avstår jag från för att de verkar för jobbiga och andra får vara hur jobbiga som helst. Många skriver att de åker "hem" när de reser på semester så är det inte för mig utan jag åker bort eller rättare sagt till något.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 21:06

Tur att vi är olika! Tänkte häromdan att det hade ju inte blivit någon Kalimera om Janne inte hade tyckt om att åka runt. Om han hade stannat efter fem öar.

Jag är lite tvehågsen, nöja mig med det fina vi har funnit eller leta efter nya juveler. Det växlar från vecka till vecka. Och så blir jag smittad av andra, när jag läser...

Men som Lissi säger, Kreta och Tilos finns i hjärtat, dit måste man tillbaka. Kanske får jag med mannen till en ny ö nästa år, annars blir det nog Tilos igen.
Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 21:45
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Jag kan också få beslutsångest när det blir dax att boka resa, jag är så nyfiken av mig och vill gärna upptäcka något nytt, men samtidigt så är det skönt att återvända till en ö där man känner igen sig och vet att man trivs bra... Slippa lära sig en massa nytt kan kännas befriande, Tinos åker jag gärna tillbaka till nästa vår, har
.aldrig varit i Grekland den tiden, ska ju vara så fint med alla blommor och grönska.
Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 21:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Tinos är helt underbart i början /mitten av maj...även slutet av april. Men då kan vädret vara lynnigt.
Vem vet, vi kanske ses i maj?

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 21:59

Jadu, då har vi samma funderingar. Vem vet vad det blir! Hoppas det blir en resa i alla fall, men vart? Härliga funderingar...
Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 22:08
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Tinos är helt underbart i början /mitten av maj...även slutet av april. Men då kan vädret vara lynnigt.
Vem vet, vi kanske ses i maj?

Lissi
Ja det skulle verkligen vara trevligt!
Svara med citat
Gammal 2013-10-02, 10:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Jag brukar åka till den ö som kallar på mig, helt enkelt. Eller rättare sagt, den som kallar högst. I år var det Tilos och Sifnos som var mest högljudda.

Tilos var enkelt för där var jag förra året och jag gillar återseenden. Sifnos satt längre inne. Jag läste runt på nätet för att höra efter ropen och länge var jag på väg till Kea eller Kythnos, som isåfall skulle ha blivit nya bekantskaper. Men så råkade jag titta på mina bilder från Faros från första gången på Sifnos och då var klart. Sifnos gallskrek på mig.
Svara med citat
Gammal 2013-10-02, 18:20

Härligt att lyssna på det inre skriket. Det är så vi får göra, "värka fram" nästa resa. Älskar just den delen, att fundera och lyssna - vart vill jag?
Svara med citat
Gammal 2013-10-02, 20:22
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Roligt att läsa om hur ni väljer öar eller resmål.Själv kan jag vara tvärsäker på hösten att nästa sommar då skall jag dit. Men så kan jag läsa ett inlägg av någon på kalimera sidan som fångar en eller en artikel i en tidning och så ändrar jag mej. Har fått en ny Doktor på jobbet som kommer från Grekland så naturligtvis var jag tvungen att intervjua honom och berättade om min stora kärlek till Grekland och han sa att om jag inte varit till Amorgos så måste jag åka dit så nu blir det Samos till våren och senare under sommaren Amorgos får väl se nästa höst hur det blev
Svara med citat
Gammal 2013-10-02, 21:24
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Härligt att lyssna på det inre skriket. Det är så vi får göra, "värka fram" nästa resa. Älskar just den delen, att fundera och lyssna - vart vill jag?
Jomen precis. Och det lustiga är ju att hur man än väljer så väljer man rätt. Man får det alltid bra. Åtminstone är det så för mig, jag trivs alltid där jag är - då.

Sedan kan det visa sig i efterhand att vissa öar åkte jag inte tillbaka till. Lipsi och Schinoussa är sådana exempel, jag åkte inte tillbaka och kommer nog inte att göra det heller. Men när jag var där hade jag det jättebra och trivdes.
Svara med citat
Gammal 2013-10-02, 21:49

Jag brukar också bestämma mig. Och så läser jag något. Och svänger. Och bestämmer. Och ändrar. Men när det väl är bestämt, då är det bra, och det brukar blir bra vart man än åker, fast bara lite annorlunda. Märker dock att vi börjar snegla åt lugna, små ställen där man kan bli igenkänd. Där man inte är en turist bland alla andra turister.

Det är några saker som har blivit lite mer viktiga. Havet - måste bada många gånger per dag, närheten till byn, tavernor med enkel men god mat, människor som har tid och lust att språka. De små möten, ibland utan gemensamt språk, de ger glädje.

Som på Tilos, sista kvällen. Vi ville äta på Sofia's, men det var fullsatt sa Vassili. Jag hängde läpp, då kom Sofia och frågade om det dög att sitta på gatan, under gatlyktan. Sagt och gjort, hon tog tag i ett bord, Kristian greppade två stolar, fram med sölduken, och plötsligt satt vi där som Lady och Lufsen. Maten var underbar, alla språkade med varandra, bekanta flanerade förbi, hälsade, bytte ett par ord. Och när vi skulle gå så fick jag en stor kram av Sofia och en påse oregano så att jag skulle komma ihåg henne i vinter.

Det är klart man blir kär i en sådan ö... och funderar - kan det bli bättre på någon annan ö?
Svara med citat
Gammal 2013-10-02, 22:24
inkfishs avatar

Klart det kan. Eller rättare sagt: det kan bli jättebra på en annan ö också, fast bra på ett annat sätt. Så är det i alla fall för mig - olika öar fyller olika behov hos mig.

Det du beskriver från Tilos är lite roligt för det stämmer rätt väl med vad jag känner för Tilos. Tilos är en nallebjörn - varm, välkomnande, enkel att vara på, Tilos kräver inte så mycket av dig, du kan bara vara.

Ibland behöver jag nallebjörnen. Men behöver jag istället något storslaget dramatiskt, helt utan inställsamhet, nästan stramt, du får liksom sänka axlarna och LYSSNA för att hitta tonen - då åker jag till Amorgos.

Och Sifnos åker jag nog till när jag vill ha så många vackra platser som möjligt inom moppeavstånd. Sifnos är så VACKERT.

Eller så vill jag se något nytt och läser mig fram till det.

Men vad gäller er: om ni var på Tilos första gången nu och känner det du beskriver - det blir säkert jättebra om ni åker tillbaka. När man rekat en ö, och fallit, brukar nästa besök vara fantastiskt. Fast då får ni kanske räkna med att fastna för gott, Tilosfans verkar göra det. Av alla öfans jag träffat verkar Tilosfans vara de envetnaste
Svara med citat
Gammal 2013-10-02, 22:50
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:

Som på Tilos, sista kvällen. Vi ville äta på Sofia's, men det var fullsatt sa Vassili. Jag hängde läpp, då kom Sofia och frågade om det dög att sitta på gatan,
...er det en "ny Sofia" på Sofia's nå
Jeg spurte etter henne da vi spiste der i fjor høst, og fikk vite av sønnen at Sofia er død....., ... eller?
Svara med citat
Gammal 2013-10-04, 11:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Tänkte häromdan att det hade ju inte blivit någon Kalimera om Janne inte hade tyckt om att åka runt. Om han hade stannat efter fem öar.
Lustigt att du skriver just fem öar, för under lång tid hade jag bara varit på fem öar. Började med Rhodos och sedan Korfu. Fram till för 20 år sedan gällde endast tre öar: Santorini, Ios och Paros. Flög till Santorini, åkte sedan till Ios där jag brukade stannade runt en månad, och sedan till Naoussa på Paros där jag också brukade stanna en månad. Så där såg det ut i många år. Hade ingen lust att se någon annat, jag var mer än nöjd med mina öar. Under flera år hade jag samma grannar på Paros, de åkte alltid först till Paros och sedan till Naxos. De pratade väldigt gott om Naxos. På gränsen till att vara tjatiga.

Hur som helst så flög vi till Aten för cirka tjugo år sedan, tog färjan direkt till Paros och till rummet i Naoussa. Efter några dagar började vi fundera på Naxos, och åkte dit. Det var ju en fantastisk ö! Därifrån åkte vi till Amorgos, Koufonissi, Iraklia och Schinoussa, och det var ju ännu bättre. Under den resan började min nyfikenhet, och den ökade med åren, och idag har jag varit på 65 öar. Nu har åldern (tror jag) gjort att min nyfikenhet inte längre är lika stor (förutom på Kreta där den alltid väcks till liv igen), och jag åker helst tillbaka till öar som jag tycker mer om än andra. Men jag åker fortfarande till nya öar, och till öar som jag inte skulle ha åkt till om det inte vore för jobbet.

För övrigt håller jag med din man.

Senast redigerad av Kalimera den 2013-10-04 klockan 11:35.
Svara med citat
Gammal 2013-10-04, 21:12
Carina Carina är inte uppkopplad

Ska vi åka tillbaka till Lesvos nästa år? En kärlek sedan många år men det är även Skopelos. Eller något nytt ställe, men då inte så mycket båtresa.
Svårt att bestämma sig, men än kan vi fundera lite. Vi är ju två som det ska kännas rätt för också.

Carina
Svara med citat
Gammal 2013-10-06, 08:55

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
...er det en "ny Sofia" på Sofia's nå
Jeg spurte etter henne da vi spiste der i fjor høst, og fikk vite av sønnen at Sofia er død....., ... eller?
Nu satte du mig på hal is, jag fick för mig att systern till Vassili heter Sofia. Hur som helst så är hon underbar, rar och trevlig. Jag kollar båttre nästa gång!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:51.