Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-09-22, 01:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Eldsvåda

Skrämmande med eldsvådor och särskilt illa när det finns någon illvillig person bakom. Jag säger inte direkt att det var så, här i kväll, men , men...

För några veckor sen brann allt torrt gräs och alla buskar på bergssidan mitt emot vårt hus.Den gången var det barn som utlöste branden, men det var slarv från elverket att låta ett gammalt , icke färdigbyggt hus ha elskåpet inkopplat, med söndervittrade ledningar.

-Nu ikväll när jag skulle gå till badrummet kände jag brandrök igen. Rusade ut på verandan och såg höga lågor bortom grannens hus (obebott)...hörde flera som ropade från andra grannhus. Jag ringde polisen direkt, vi har ingen fungerande brandkår, bara några tankbilar och frivilliga brandmän, utan övergripande ledning, och sen rusade vi ut för att se hur det var. Det finns en del träd som skulle kunna ramla ner mot vårt hus och sprida elden.

- Min senila svärmor ville inte gå ut, vi fick släpa ut henne och sätta henne, arg som ett bi, på tomten mittemot åt andra hållet. Där satt hon och gormade och fattade inget ens när brandbilen backade upp för backen till huset ovanför oss.

Sen blev det fullt pådrag, men det är svår terräng och det blåste kraftigt, så elden drog rakt uppför berget dit det inte finns någon väg. Bilarna fick köra runt på en väg som egentligen bara är för traktorer. Vi som hade slangar kopplade ihop så många vi kunde och släckte överallt vi kom åt, och fyllde hinkar som soldater och andra bar och hjälpte till med.

Vi höll väl på i tre timmar innan man ansåg att det inte var någon fara. Det ska sägas att de två smågrabbarna som orsakade förra branden nu var det flitigaste att hjälpa till, Konstantinos och Manolis, bra gjort.

Nära hjärtinfarkt var Petros, herden som har sina får på berget. Min man åkte till stan och hämtade honom så att han skulle kunna kolla fåren, och han var nästan i panik, och blev oerhört lättad när fåren inte hade tagit skada.

Han misstänker sabotage av några unga slynglar- det finns gamla oreglerade tvister här-men kan ju inget säga utan bevis. Det är det jag menar med illvilja. Jag hoppas han har fel.

I morgon, när det ljusnar, ska jag gå och titta på förödelsen. Vi räddade den jättestora tallen och många andra träd.

Det är alldeles för vanligt med bränder och alldeles otillräckligt med brandskydd. Ett rejält störtregn skulle vara bra nu!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-09-22, 02:52
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 316
Standard Sv: Eldsvåda

Hu vad läskigt! Hoppas att regnet kommer snart!
LenaPG
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-09-22, 08:53
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 867
Standard Sv: Eldsvåda

Vilken tur att det gick bra ändå!

/NW
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-09-22, 10:46
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 616
Standard Sv: Eldsvåda

Vilken otäck upplevelse Så bra att det gick väl för alla till slut och att fåren klarade sig också! Måste vara kämpigt och slita så när det inte finns ordentlig brandkår. Det är ju svåråtkomligt när bet brinner på bergen också Hoppas ni kan vila er och pusta ut nu!

Riitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-09-22, 11:17
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Eldsvåda

Virkelig en skrekkopplevelse!!!
- GODT det gikk bra denne gangen
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-09-26, 15:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 660
Standard Sv: Eldsvåda

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
I morgon, när det ljusnar, ska jag gå och titta på förödelsen.
Hur såg det ut?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-09-26, 18:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Eldsvåda

Ja, lyckligtvis var det mest gräs och buskar som brann. De flesta träden klarade sig även om de är lite svarta och svedda. Inga hus kom till skada.

Vi blev alla rejält omskakade. Jag har ont i musklerna än av att släpa ut den motsträviga svärmodern...som inte minns något alls efteråt...min granne Anna hade just blivit av med gipsen på en bruten fotled, hon fick verkligen slita för att ta sig ur röken. Andra grannar har olika rygg-och-knäproblem, vi är ju pensionärer mest allihop.

Mest av allt har det lämnat en bitter eftersmak. Vi misstänker alltså några slynglar men det vore ju fel att peka ut dem om de är oskyldiga. Flera av folk jag pratat med har pekat ut dem för polisen, men jag tror inte det kommer att hända något, det är inte precis nån spännande deckare där man säkrar spår och förhör alla människor...

Nya sandaler har jag i allafall köpt, de förra blev sotsvarta och sönderrivna.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-09-26, 18:22
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Eldsvåda

Ruggigt med eld som kommer lös.

På tal om det så var det en rejäl brasa i hamnen i Pothea i torsdags förmiddag i förra veckan. En utflyktsbåt från Kos med turister som skulle besöka Kalymnos och Pserimos fattade eld. Den hade släppt av turisterna i hamnen och höll på att tanka när det började brinna. Det brann friskt i överdelen av båten och lågorna var flera meter höga och röken var knallsvart. Lokalteve var där och det visades ett långt inslag som vi såg när vi satt på Ritas på Telendos. Stor dramatik och några karlar rök ihop och skulle slåss och andra gick emellan. Heta känslor var det. Det spekulerades om att någon hade rökat under tankningen. Vi var på Babis vid lunchtid då vi fick vi veta att det brann och då var Elias iväg som frivillig brandman. Vi såg honom stå där och spruta vatten på lågorna i teveinslaget senare. När vi skulle åka hem såg vi de sorgliga resterna av båten vid kajen.

Det händer saker på Kalymnos!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-09-26, 18:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Eldsvåda

Just det! Och en skogsbrand vid Therma och en buskbrand i Skalia och flera småbränder. Jag tror vi får samlas och dansa regndans endera dagen.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-09-30, 11:08
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 465
Standard Sv: Eldsvåda

Sån tur att det gick bra. Jag vet hur stressad man blir vid gräsbrand. Mest om man förorsakat den själv!
/Jannis
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-09-30, 15:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 660
Standard Sv: Eldsvåda

Citat:
Ursprungligen postat av AGGE Visa inlägg
som vi såg när vi satt på Ritas på Telendos.
När vi var på Telendos förra året brann det på Telendos, och vi satt och tittade live från Ritas Taverna. Branden släcktes ganska snabbt som väl är.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-09-30, 17:04
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Eldsvåda

En positiv sak idag! Brandchef från Kos håller föreläsningar och senare praktiska prov för ett 25-tal unga män som ska utgöra stommen i vår frivilliga brandkår! Programmet verkar gediget och då får vi se fram emot rätt hantering av grejorna och samordning, helst vill vi förstås att dom ska slippa rycka in alls!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT