Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-09-29, 09:34
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard En liten pärla

Efter en snabbvisit i Paleochora, som vi fann väldigt 'turistigt' drog vi upp i bergen till den lilla byn Epanochori alldeles invid Ag Iriniravinen. Hittade det härliga lilla Eriki studios och tillbringade natten här bland galande tuppar och läten från getternas klockor. Så rofyllt och härligt för stressade själar. Här råder lugnet! En härlig frukost med yoghurt, honung, bröd, oliver, hemlagad marmelad, bröd och kaffe kan köpas till för 5€, smakar fantastiskt gott. 40€ kostar ett rum för 3 personer (vi är 2) med underbar utsikt över bergen, ravinen och t o m en bit av havet i fjärran. Igår kväll ringde värdinnan till tavernan och berättade att vi skulle komma så de kunde laga lite mat ; )
Vilken mat vi fick!!! Så underbart gott, precis som att äta hemma hos någon. 20€ för 2 personer, så mycket mat och dryck man kan tänka sig. Vi var de enda gästerna denna lördagskväll!
Underbara Kreta! När någon frågar mig, som hör att jag ska till Kreta igen, hur jag kan åka till "samma ställe" år ut och år in, svarar jag att det gör jag inte!! Jag har hittat nya ställen varje gång av de över 30 gånger jag har varit här sedan 1978!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-09-29, 10:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: En liten pärla

Låter alldeles underbart! Det lät gott också

Skönt att höra att det är fler än jag som inte fallit för Paleochoras "charm".
Jag har nästan börjat tro att det är något fel på mig
Ha det fortsatt gott!

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-09-29, 11:16
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: En liten pärla

Det hørtes deilig ut, både stedet og tavernaopplevelsen

Når det gjelder Paleochora er det ikke direkte sjarmen som lokker meg dit Og, det er mange år siden en som har et Hotel i byen sa til oss at om vi ville ha " lugn og ro" måtte vi vente til langt ut i oktober, minst, med å komme dit! - eller komme tidlig om våren
Det siste har vi forsøkt et par ggr, det har vært fhv kjølig da , i å r satser vi på November og håper det blir kjempebra
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-09-29, 12:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: En liten pärla

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Skönt att höra att det är fler än jag som inte fallit för Paleochoras "charm".
Jag har nästan börjat tro att det är något fel på mig
Ha det fortsatt gott!

Lissi
Av allt som skrivits om den orten är det mycket få saker som ens fått mig att tänka tanken att det är ett framtida resmål för mig. Finns så mycket annat som lockar mer men kanske kan någon en dag beskriva platsen så att jag blir intresserad. Skönt att höra att alla inte fallit pladask.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-09-29, 17:00
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: En liten pärla

Den byn såg vi under vår resa. Det är något av det som är så häftigt med Kreta, dessa kontraster. Vi åkte runt i princip hela ön nu på vår resa, hittade nya härliga platser; genom små byar. De är ju så olika till struktur beroende på var de är belägna. Vilken tur att vi är olika, annars skulle ju varenda liten genuin by vara full med turister. För det är ju det vi är när vi är ute o reser. Också skönt att var i innehav av ett öppet "resesinne"; och vad andra har för resepreferenser har jag ingen anledning att värdera.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-09-30, 16:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 537
Standard Sv: En liten pärla

Citat:
Ursprungligen postat av Ayelet Visa inlägg
Underbara Kreta! När någon frågar mig, som hör att jag ska till Kreta igen, hur jag kan åka till "samma ställe" år ut och år in, svarar jag att det gör jag inte!! Jag har hittat nya ställen varje gång av de över 30 gånger jag har varit här sedan 1978!!
Det är Kreta i ett nötskal!

Tack för tips om Epanochori. Där har jag inte varit. Alltså ännu ett nytt ställe.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-09-30, 19:09
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: En liten pärla

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Av allt som skrivits om den orten är det mycket få saker som ens fått mig att tänka tanken att det är ett framtida resmål för mig. Finns så mycket annat som lockar mer men kanske kan någon en dag beskriva platsen så att jag blir intresserad. Skönt att höra att alla inte fallit pladask.

Eva
Vi tillhör också de som inte övertygats om charmen med Paleochora trots att vi varit där många gånger.
Små byar som just Epanochori har lockat mer och lockar fortfarande mer.
Härmed inte sagt att man inte kan gilla Paleochora, smaken är olika eller hur?
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT