Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-11-25, 12:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Bara vanligt vatten. Men mycket!

Det har sagts förr. Regnvädren här i Grekland liknar inte de nordiska. Har du varit här höst och vinter vet du vad jag pratar om.

I folkskolan lärde vi oss av en väldigt trevlig och kunnig lärare, Karl Olsson hette han, om olika klimatområden. Det föreföll oss så exotiskt att Grekland och hela medelhavsområdet hade SUBTROPISKT klimat, vi vände orden och tuggade på dem, med varma somrar och regniga vintrar. Han hade rätt...

Inte de vandrande lågtrycken som vi kände till, inte duggregn eller snöblandat regn eller dis och dimma och underkylt regn, inte sommarens åskskurar , nej, vinterregn.

Inte för att jag fattar var vintern är detta år, det är varmt.

Förra veckan drabbades Dodekanesa av otroliga åskväder. Tre personer drunknade på Rodos då deras bilar drogs med i häftiga lerströmmar. Idag har vi åter upplevt ett enormt regn, och vår bagare kom just, försenad, med berättelser om översvämning i stan och att hela havsviken är brun av jord som spolats ner.

Här på vår backsluttning klarar vi oss från översvämning. När regnet tar slut torkar vägarna upp momentant. Bergen bokstavligen suger åt sig varje regndroppe. Det är redan ett grönt skimmer över de nyss avbrända och sotiga backarna häromkring.

Jag stod och såg på regnet i olika riktningar, från olika fönster, och det var värsta naturprogrammet...lodräta ridåer av vatten ena stunden, horisontella sjok tidvis, åskdunder oavbrutet, nästan mörkt.

- Så! Slut! Tupparna började gala, katterna kom fram ur sina gömslen, himlen blev ljusgrå, ljust blå, de vattentäta fåren med sina nästan nyfödda lamm spred sig åter över sluttningen, vattnet som stod en hadsbredd högt i vår trädgård sjönk undan...

Vattnet är så otroligt välkommet även om det åstadkommer en del skador .
Ändå tycker jag om att vi sällan har en dag helt utan sol.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-11-25, 13:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bara vanligt vatten. Men mycket!

Kanske är det klimatförändringarna som sätter sina spår. Varmare hav och vintrar vid Medelhavet innebär ju också häftigare regn. Bilderna från Rhodos som visades på svensk tv såg hemska ut. Här i norr passerade Hilde för ett tag sen och stormfällde skog för en halv miljard eller mer. Ute i världen har ju katastroferna varit långt värre. Här hos oss är de bara materiella.
Vi har ingen riktig vinter än fast många av oss väntar ivrigt varje dag på att snön ska komma och i Frankrike har det snöat flera dm.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-11-25, 13:29
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 467
Standard Sv: Bara vanligt vatten. Men mycket!

Här på sydöstra Kreta har vi inte haft varken höst- eller vinterregn än. Vi har idag suttit på ett gatucafé i Ierapetra i 25-gradig värme och njutit. Men vi vill ha regn och vet hur det kan regna här också i alla riktningar!
/ Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-11-26, 17:36
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 467
Standard Sv: Bara vanligt vatten. Men mycket!

Nu såg vi nyss på grekTV, vilka problem det blivit med störtregnen. Hur har det gått i ert område? De värsta problemen var i Psérimo, vad vi kunde se. Var det ligger minns jag ej från mitt besök 1987.
Vi är fortfarande utan regn och har varmare än 20 grader.
/ Jannis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-11-26, 19:03
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Bara vanligt vatten. Men mycket!

Ja, Jannis, här har det blivit stora skador.
Först kan du nog komma ihåg att Pserimos ligger lite norr om Kos, och öster om Kalymnos. Det är en ganska stor ö, men bara 30 familjer bor där året om. På sommaren kommer det massor av turbåtar från Kos och andra håll, för stranden är /var/ otroligt fin och barnvänligt grund.

Det visar sig med all tydlighet att man inte ska försöka lura naturen. Det är naivt att tro att man kan bygga vägar och hus där det brukar gå vattendrag, även om det sällan rinner så mycket vatten där...I Pserimos fall var det ett häftigt regn som samlades ovan byn och sjön som bildades hölls tillbaka av diverse murar och sånt. Sen bröt den bara igenom och for ner mot havet , tog med sig sand, lera, sten, sopor, ja allt i sin väg. En två-tre meter djup ränna bildades där vägen varit, och havet i sin tur fyllde på. All sand på stranden sköljdes ut, bilar och annat ligger nu i vattnet. Många hus är skadade, vattnet stod meterdjupt i somliga hus.

Politiker och annat folk har uttalat sig och Pserimos har nu status av katastrofområde och ska få 90000 euro som första hjälp. Vatten-och elledningar är förstörda, man tar sig knappt fram, det blir ett jättejobb bara att frakta cememt och sånt till reparationerna.

MEN!

Bortåt 80 % av hus och annan byggnation är "afthereto", utan tillstånd, svartbyggen , oreglerat sen tidernas begynnelse. Så det kan nog bli svårt att få pengar för dem som inte har papper på sina egendomar...

På Kalymnos har vi ett flertal skadade områden. När man byggde flygplatsen gjorde man inte tillräckligt bra avflödeskanaler för regnvatten, och denna stora asfaltyta ger oerhörda mängder vatten som rasar ner över backen mot Kantouni. Flera hus blev fulla av lervatten. Det var dag, barn i skola, vuxna på benen också, hade det varit natt hade vi haft flera drunkningsfall också.

Att huvudgatorna i Pothia blir översvämmade varje gång det regnar känner alla till. Ändå lämnade många sina bilar på korkade ställen, det ångrar dom idag.

Så bilden är: slam och lera, förstörda vägar, murar och hus, men inga personskador.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-11-29, 11:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 683
Standard Sv: Bara vanligt vatten. Men mycket!

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Så bilden är: slam och lera, förstörda vägar, murar och hus, men inga personskador.
Men då! Du får gärna berätta om vad som händer på Pserimos när du vet mer. En ö som enbart lever av turism, och drabbas av ett sådant skyfall, kan få det svårt framöver.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-11-29, 13:49
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Bara vanligt vatten. Men mycket!

I går for man dit med några maskiner och grus för att fixa vägen i första hand, så att man kan transportera sånt som behövs för reparationer. Banker ställer upp med räntefria lån och staten har skickat ett antal tusen euro som förstahjälp. Jag ska berätta mer när jag vet mer.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-12-02, 16:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 683
Standard Sv: Bara vanligt vatten. Men mycket!

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
I går for man dit med några maskiner och grus för att fixa vägen i första hand, så att man kan transportera sånt som behövs för reparationer. Banker ställer upp med räntefria lån och staten har skickat ett antal tusen euro som förstahjälp. Jag ska berätta mer när jag vet mer.
Tack.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT