Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-12-15, 14:40
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard hitta lugn p Rhodos?

Kom med förslag på vart vi kan åka p rhodos för att hitta ett bra ställe att bo 1 vecka. Har varit en gång tidigare på R och lovade mig själv att aldrig åka dit mer.... men nu håller jag på att bli övertalad! Det går charterflyg i från flygplatsen 20 min från mitt hus... och det är en STOR fördel då vi bor 3.5 timmes bilfärd ifrån Arlanda!
Finns det någonstans där det inte är totalt sönderturistat? Eller ganska lugnt o fridfullt....vill ej till stor anläggning m AI. vill ej heller ha Bamse o Bernie eller vad de heter Önskemål: balkong med havsutsikt, trivsam ort för ouzodrink och god mat. lokal strand och några trevliga shoppingstråk.-... Är det för mycket begärt på Rhodos? Vi hittade inte detta när vi var där för några år sedan, men jag hoppas så att jag har fel!!
/Emma
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-12-15, 20:37
meltemi meltemi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Örebro
Inlägg: 129
Standard Re: hitta lugn p Rhodos?

Ta båten till Tilos från Rhodos. 1 1/2 timmes båtresa.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-12-15, 21:14
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 367
Standard Sv: Re: hitta lugn p Rhodos?

Citat:
Ursprungligen postat av meltemi Visa inlägg
Ta båten till Tilos från Rhodos. 1 1/2 timmes båtresa.

Tänk, det var det första jag tänkte på när jag läste rubriken. Det bästa med Rhodos är båten till Tilos. Åk till Tilos!!!! (Men shoppingen får du fixa på Rhodos).


Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-12-15, 21:29
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: hitta lugn p Rhodos?

Det finns så många fina ställen efter östsidan om du söker lugnet. Stegna är en jättefin liten fiskeby med små tavernor och boenden nära havet. Hur mycket shopping du kan få där det kan jag inte svara på då vi bara besökt byn på dagarna men vet de som bott där och som har varit mycket nöjda. Jag tror att någon skrivit om detta här på Kalimera. Men det går ju bussar så att du kan åka på shoppingrunda om det önskas. Jag tror nog att du kan få det lugn du söker där. Rhodos har så mycket att bjuda på om man ger sig tid att utforska ön och inte tror att det bara finns bargator och hålligång.

Margaretha
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-12-15, 21:37
Monica G Monica G är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 55
Standard Sv: hitta lugn p Rhodos?

Det är fint neråt t ex Pefki eller Lardos om man inte vill ha det lika lugnt och härligt som på Tilos. Där finns shopping och små fina hotell och så är det nära till Lindos. Även Lindos är bra när dagsturisterna har åkt hem. Rhodos är jättetrevligt om man hittar rätt, ge det en chans till.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-12-15, 23:12
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Re: hitta lugn p Rhodos?

Tack snälla för svaren! ja shoppingen är ju inget viktigt egentligen... bara lite trevligt att strosa omkring på kvällen o kolla trevliga affärer...gillar att ha en by att gå i på kvällen.... o Tilos: dit vill jag en dag. har läst så mycket om ön, men just den här trippen kan inte gå dit. det dryga med charter ifrån småställen är att man inte kan köpa endast flygstol.... så vi måste ta något av charter hotellen... Vad tror ni om St James / Lardos?
/Emma
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-12-16, 10:15
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: hitta lugn p Rhodos?

Jag har för mig att det är någon här på forumet som har åkt till St James flera gånger. Kan det vara Mysan. Men sök på forumet så hittar du säkert svaret på din undran.

Margaretha
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-12-16, 10:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 547
Standard Sv: hitta lugn p Rhodos?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica G Visa inlägg
Även Lindos är bra när dagsturisterna har åkt hem.
Ja, Lindos är underbart när dagturisterna har åkt hem. Jag skulle nog valt att bo Lindos.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-12-18, 09:05
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 131
Standard Sv: hitta lugn p Rhodos?

Hej Emma




Södra Rhodos, t.ex. Gennadi hur lugnt som helst.


Kolla mitt resebrev här, det är i slutet det står om Gennadi.


http://www.kalimera.nu/resebrev/2009/grekland_3.html




//PA
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-12-18, 16:43
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: hitta lugn p Rhodos?

Vi var nere på Rhodos i maj detta år och hyrde bil och då stannade vi i Gennadi 3 dagar och bodde på hotel Christiana. Vi trivdes jättebra där och byn var så genuint grekisk som man bara kan önska. Många fina matställen och mycket trevligt så vi kommer att åka tillbaka dit. Kan rekommenderas om du inte söker närhet till stan.

Margaretha
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-12-19, 22:28
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Re: hitta lugn p Rhodos?

tack för svaren. och resebrevet var riktigt fint att läsa PA . Vi ska fundera hur vi ska göra.... eftersom det är charter som gäller i från vår lilla flygplats och inga flygstolar säljs så är vi ganska låsta till bolagens hotell.... vet inte om vi vill vara det!! är rädd att vi hamnar på ett ställe som vi inte riktigt vill till....men som någon skrev att man är ju mest på hotellet för att sova...meeen jag måste ju medge att jag älskar en balkong med havsutsikt och då sover jag ju inte!!
/Emma
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-01-07, 18:51
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: hitta lugn p Rhodos?

Hej Emma
Jo som någon tidigare skrevs så har vi fastnad för en liten ort som heter Lothiarika. Vi bor på St James hotell och dit kan man bara komma med Apollo. Men jag vet att grannbyn, Pekos eller Pefki (beror på vem som stavar) är också en pärla. De har fler hotell och rikligt liv på kvällen. Affärer att gå i men nästan uteslutande engelsmän. Många bor här året om och har sin inkomstkälla på sommaren.


I "vårt" Lothiarika finns tre turistshopar, det är allt. Fyra restauranger och två barer. Men vi känner och gillar personalen på James och de har blivit personliga vänner till oss. Så klart har vi även hittat "vår" restaurang där vi äter varje kväll. Oavsett. Mama, papa, Ritsa o Ioanna tar hand om oss.


"Kommunens" huvudstad heter Lardos och där händer lite vissa kvällar i veckan. Det är bara att fråga. I somras var vi på trevlig tillställning med mat och dansuppvisning.


Tröttnar man på lugnet kan man, som vi gjorde i fjol, ta sig en övernattning uppe i stan, sen är man nöjd.


Hoppas du hittar din egna pärla på Rhodos för de finns där, ibland något slipade i bland väldigt oslipade.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT