Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-01-27, 15:38
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Kaponi

Från grönsaker till fisk...

Min man brukade fiska, som jag berättat åtskilliga gånger, med harpungevär, dyka och sitta och lurpassa nere i djupet...oftast fick han rätt stor fisk, halvkilos och mer, så jag har varit van att laga till 3-4 fiskar, det har räckt till många.

Nu får han inte dyka mer säger läkarna, så nu har vi börjat proviantera hos fiskhandlarna på ön. Det är lite nya smaker och en del att lära sig.

Vi har fastnat för kaponi, en rödvit fisk , vanligtvis 12-15 cm. Den heter Trigla på latin och har massor av varieteter, liknar flygfisk med stora fenor. Formen är liksom trekantig, det är en bottenfisk som har haktömmar som barbounin till hjälp att hitta maten, småräkor och sånt. Allt enligt min fiskebok.

Enkel att rensa med en bra sax: jag klipper bara av stjärt och nackfena och huvud och bukdelar, det blir utmärkt soppa till katterna av det, hopkokt med lite småmakaroner . Inga fjäll. Rullar de runda bitarna som blir kvar i mjöl, steker/friterar -klart! Smakar som krabba, vitt och fast kött.

Vi har vanligtvis lite sallad till , men det duger med några skivor bröd om man vill ta det enkelt.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-01-27, 21:53
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 787
Standard Re: Kaponi

Så gott det låter!
Hoppas den sorten går att hitta på fisktavernorna.
Trist för din make att inte få lov att dyka mer. Hoppas
innerligt att han hittar något annat spännande istället.
//
KR
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-01-27, 22:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 413
Standard Sv: Kaponi

Aj då, så tråkigt för maken. Jag misstänker att det inte enbart har varit för fiskens skull som han ägnat sig åt dykning, utan också beroende på ett stort mått av trivsel och intresse. Hoppas att han kan hitta något annat trivsamt att ägna sig åt.

Fisken låter ju smaskens. Innehåller den mycket ben som man får sitta och plocka ut när man äter den, eller är det lättätet kött?

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-01-28, 08:56
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Kaponi

Tackar, maken har en verkstad med tusentals prylar, där finns det mycket att roa sig med. Han blir bara glad när något går sönder här eller hos grannarna, eftersom han är född fixare.
Fisken har förstås ben...på grund av dess kompaktrunda form blir det liksom två tjocka och två tunnare filéer man tuggar i sig och lämnar resten...katterna säger inte nej. Så mitt svar blir: ät med fingrarna, rensa inte utan lämna helt enkelt sånt du inte gillar.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT