Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-02-28, 00:07
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard SYNLIGE TEGN På KRISEN DER VI FERIERER

Jeg synes det kunne være interessant å høre, noen ord/eller mange, hvordan andre her i Forumet har merket den økonomiske krisen der dere har feriert.

Vi vet at det er i Athen, og i andre større byer/stader, den rammer hardest og er mest synlig! - men vi vet også at den e r der i hele Hellas.

Jeg begynner med Paleochora,
i november, vi bodde der hele måneden:

Det var overraskende mange mennesker på Kafeer og Tavernaer både på dagtid og om kveldene.
Selvsagt flest på kafeene, men også mange på de små enkle spisestedene! Veldig trivelig
Ingen tigget, vi s å ingen som lette i sop/søppeldunker, men det kunne jo mange gjøre fordi om v i ikke så det!
Det eneste vi s å var PLASTKASSEN merket "Til Byens Trengende Familier"! - den sto tilgjengelig for gaver/varer nær kassen i det Supermarkedet vi brukte å handle.
Vårt eneste direkte bidrag til KRISEN var å kjøpe "litt ekstra" når vi handlet og legge i den....

- selvsagt v a r det m a n g e som hadde det veldig vanskelig økonomisk i Paleochora, men det var ikke så synlig som andre steder vi har besøkt!

MEN ....disse to bildene, tatt i Paleochora, "taler" et tydelig språk.... :



Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-03-01, 12:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: SYNLIGE TEGN På KRISEN DER VI FERIERER

TYDELIG at Forumet i k k e trengte en "Krisetråd"

Jeg hadde tenkt å bruke et av bildene som "Bildegåte"...
- men fant ut at det ikke var "riktig tidspunkt"
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-03-01, 13:22
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: SYNLIGE TEGN På KRISEN DER VI FERIERER

Kari, krisen är helt verklig och skulle behöva analyseras av såna som vet mer än jag. Det man ser är ju att massor av affärer och hotell /restauranger har stängt. Massor av ungdomar (i bästa och driftigaste åldern) har emigrerat. Massor av människor behöver skuldsanering. Massor av arbetslösa deprimerade som inte kan emigrera och som inte får arbetslöshetsunderstöd.
Men vi har ju en tråd som handlar just om krisen på annat ställe.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-03-01, 15:59
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: SYNLIGE TEGN På KRISEN DER VI FERIERER

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Kari, krisen är helt verklig och skulle behöva analyseras av såna som vet mer än jag. Det man ser är ju att massor av affärer och hotell /restauranger har stängt. Massor av ungdomar (i bästa och driftigaste åldern) har emigrerat. Massor av människor behöver skuldsanering. Massor av arbetslösa deprimerade som inte kan emigrera och som inte får arbetslöshetsunderstöd.
Men vi har ju en tråd som handlar just om krisen på annat ställe.

Jeg vet det er dumt av meg å skrive noe på Kalimera ( i det hele tatt kanskje/måske ) som er nyansert, det blir vanskelig å forstå for svensker pga språket!

Den andre/ ENESTE tråden om KRISEN kjenner jeg - la senest for et par dager siden inn en link fra "Aftenposten" der

Den tråden synes/tycker jeg skal være først og fremt en tråd med interessant info om/som angår krisen, selvsagt svar meninger til informasjonen også!

HER, i kafeen / denne tråden, hadde jeg tenkt på observasjoner v i selv har gjort i våre ferier, m e r k e t krisen skrev jeg.
Vi har vært på steder hvor jeg har s e t t mange "tegn" på krisen (som jeg vet e r alle steder) og andre steder hvor vi ikke hadde sett tilsvarende"tegn"!

O m noen hadde villet fortelle sine opplevelser om det samme, synes jeg ikke hverken det j e g skrev, eller evt svar passet i den andre mer "seriøse" tråden

MEN vi kan finne på noe triveligere å skrive om
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-03-01, 16:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: SYNLIGE TEGN På KRISEN DER VI FERIERER

JA! Hur vi ska komma UR krisen, sånt skulle jag ytterst gärna läsa om.

Nån form av Goda Nyheter, som finns på FB skulle vara välkommet i Grekland också.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-03-01, 18:35
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: SYNLIGE TEGN På KRISEN DER VI FERIERER

Intressant tråd Kari!

Själv har jag de senaste åren nästan bara befunnit mig på småöar som Lipsi, Fourni, Nisyros och Leros och alldeles säkert märks krisen för befolkningen där också men så mycket synliga tecken har jag inte lagt märke till.
Fast på Lipsi har öns apotek dragits in, vilket förstås gör livet besvärligt för befolkningen.
Funderar också på hur det går för tavernorna. Priserna verkar inte ha höjts de senaste fem åren, men jag läste någonstans att priserna på livsmedel under samma tid stigit med 25%. Med andra ord borde restaurangernas marginaler ha krympt avsevärt!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-03-01, 21:07
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: SYNLIGE TEGN På KRISEN DER VI FERIERER

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Jeg vet det er dumt av meg å skrive noe på Kalimera ( i det hele tatt kanskje/måske ) som er nyansert, det blir vanskelig å forstå for svensker pga språket!

Jag tycker inte det är svårt att förstå språket du skriver på, inte heller svårt att förstå nyansen !
Jag ser många tecken på krisen, man anar bara ibland när man ser människors ansikten, men jag bor här mitt i krisen, och är inte en tillfällig besökare, och skriver om det på min hörna.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-03-01, 23:15
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: SYNLIGE TEGN På KRISEN DER VI FERIERER

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Jag tycker inte det är svårt att förstå språket du skriver på, inte heller svårt att förstå nyansen !
Jag ser många tecken på krisen, man anar bara ibland när man ser människors ansikten, men jag bor här mitt i krisen, och är inte en tillfällig besökare, och skriver om det på min hörna.
Så bra at du ikke synes det er vanskelig å forstå det jeg skriver, Lugnagatan
Og det er klart at du som b o r på Kreta har mulighet til å se, og få med deg, m y e mer enn oss "tilfeldig besøkende"
Det gjelder jo både KRISEN og mye annet interessant som finnes i din hørna
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-03-01, 23:38
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: SYNLIGE TEGN På KRISEN DER VI FERIERER

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Intressant tråd Kari!

Själv har jag de senaste åren nästan bara befunnit mig på småöar som Lipsi, Fourni, Nisyros och Leros och alldeles säkert märks krisen för befolkningen där också men så mycket synliga tecken har jag inte lagt märke till.
Fast på Lipsi har öns apotek dragits in, vilket förstås gör livet besvärligt för befolkningen.
Funderar också på hur det går för tavernorna. Priserna verkar inte ha höjts de senaste fem åren, men jag läste någonstans att priserna på livsmedel under samma tid stigit med 25%. Med andra ord borde restaurangernas marginaler ha krympt avsevärt!
Det du skriver om de små øyene du har besøkt, stemmer med min erfaring fra Chalki .
Men, det høres jo veldig vanskelig ut for de som bor på Lipsi å ikke ha apotek!!! - nærmeste er på Leros da kanskje? - om "ANNA" går til Agia Marina ( nesten?) daglig som den gjorde før, tilbys kanskje en Apotekservice?

Når det gjelder Tavernaene så er jo momsen satt ned, slik sett skulle jo prisen b l i lavere, men mange tavernaeiere sliter helt sikkert med å "overleve".

Vi reiser mest tidlig vår/sen høst da det er lite / nesten ikke turister.
Da ser vi hvor f å grekere som spiser "ute", men det er veldig forskjellig fra sted til sted, som jeg skrev ble vi veldig positivt overrasket over Paleochora i nov 2013.
I nov 2011 da vi var i Makrigialos på Kreta opplevde vi mange ganger å være eneste gjester på Tavernaene, det gjaldt lørdagskvelder og. Nå er Makrigialos et lite sted, men likevel!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-03-01, 23:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: SYNLIGE TEGN På KRISEN DER VI FERIERER

Tyvärr saknar många Apotek viktiga mediciner som en del sjuka behöver. Något som vi som turister antagligen inte märker mycket av. Finns de som får dö för att pengar och läkemedel saknas. Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-03-02, 00:22
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: SYNLIGE TEGN På KRISEN DER VI FERIERER

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Tyvärr saknar många Apotek viktiga mediciner som en del sjuka behöver. Något som vi som turister antagligen inte märker mycket av. Finns de som får dö för att pengar och läkemedel saknas. Eva
Ja, dessverre er det slik. det vet jeg og, Eva, det er forferdelig!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-03-03, 12:06
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: SYNLIGE TEGN På KRISEN DER VI FERIERER

Ett synligt positivt tecken av krisen är att här på Kreta har man börjat odla upp marker som lägat nere i många år.
Samt planterat massor med nya olivträd samt även andra träd.
Plantering av körsbärsträd i Gerakari och mycket mer.

Undrar även om det ej är mer får o getter i bergen.

Olle
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-03-03, 12:32
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: SYNLIGE TEGN På KRISEN DER VI FERIERER

Citat:
Ursprungligen postat av Fysimera Visa inlägg
Ett synligt positivt tecken av krisen är att här på Kreta har man börjat odla upp marker som lägat nere i många år.
Samt planterat massor med nya olivträd samt även andra träd.
Plantering av körsbärsträd i Gerakari och mycket mer.

Undrar även om det ej är mer får o getter i bergen.

Olle
- d e t var godt nytt
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT