|
||||
|
||||
Ryggstödsfällning på flygplan
I dagens nätupplaga av Flygrevyn, www.Flygtorget.se , finns en enligt mitt förmenande intressant artikel om flygstolsfällning. Förvisso handlar det om inrikesflyg i USA, men problemet är detsamma över hela världen.
Läs och begrunda Arne |
|
|||
|
|||
Sv: Ryggstödsfällning på flygplan
Instämmer i vartenda ord. Flyger varje vecka - tidiga morgnar och sena kvällar, men skulle aldrig få för mig att nagga min bakomvarande passagerares redan trånga utrymme i kanten.
Men jag vet att det finns olika åsikter här på forumet. |
|
||||
|
||||
Tycker själv mindre bra om, när framförvarande fäller utan att fråga. Brukar själv fråga bakomvarande. Fäller själv dock bara på långflygningar.
Sen är det ju iofs inget jätteproblem. Det är ju sällan någon fäller under matutfodringen och skulle nån göra det, så blir det en tillrättavisning. Sällan några problem. /Netwolf |
|
|||
|
|||
Kanske lika bra det blir förbjudet att fälla stolen, så blir det iaf inga fler diskusioner i det ämnet!..
Jag frågar alltid bakomvarande om det är ok att jag fäller bak stolen, har aldrig varit med om att det blivit några sura miner för det, under måltider och dyl. skulle jag aldrig få för mig att fälla stolen. Skulle heller inte bli sur om någon förbjöd mig att fälla av någon speciell anledning... |
|
|||
|
|||
Vad är problemet med att fälla stolen? Om jag fäller min stol efter matintag o dyl så får/kan bakomvarande göra detsamma. Utrymmet minskar inte för någon av oss.
|
|
||||
|
||||
Citat:
D e t t e er b e h ø r i n g diskutert i en annen tråd her tidligere |
|
|||
|
|||
Citat:
Skall framförvarande tvinga mig att fälla stolen? Jag kanske vill sitta och läsa eller dyl. //Paittas |
|
|||
|
|||
Paittas, det är väl knappast en liggfåtölj du sitter i när du fäller stolen ett par cm?
|
|
||||
|
||||
Citat:
För mig som är 190 cm gör det stor skillnad, utrymmet i många flygplanskonfigurationer minskar rejält för mina ben, då hjälper det noll att jag fäller mitt. Däremot vill jag absolut inte ha fasta stolsryggar (Ryan-stolar) som artikel refererar till. Jag vill ju passa på att fälla om sätet bakom mig är tomt, vilket händer ganska ofta ändå. Råkade ut för följande mellan Tel Aviv - Riga i torsdags. Sätet bakom var tomt, jag fällde, en bit in på flygningen flyttar en passagerare in bakom, omedelbart fäller jag upp, han svarar snabbt; "no, no, it's ok", då lämnade jag stolen 1/3-dels fälld. (min mittenstol var tom, så det var ändå en mkt angenäm flight, så jag fällde helt upp, för bättre huvudstöd mot väggen, men det är en annan historia) |
|
||||
|
||||
...Och jag konstaterar bara att jag sen förra diskussionen fortfarande fäller sätet varje flygning och kommer fortsätta med det också.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Jag ska fortsätta tränga mig i köer, strunta i att hålla upp dörrar, låta gamlingar stå på bussen, gnälla på kassörskan, skälla ut stackars dånkentjejen och fortsätta ignorera när grannen hejar. |
|
||||
|
||||
Barnsligt svar. Men gör det om det gör dig lycklig...
|
|
|||
|
|||
Citat:
Ett par cm??? //Paittas Senast redigerad av Paittas den 2014-03-06 klockan 09:09. |
|
||||
|
||||
Alltså, jag är inte den som hoppar på folk, så, no offence, för det första. Inte Du Nilam, utan det du uttryckte/tyckte. (Hoppas vi har klarat av den biten. För ett underbart forum som detta utan personliga påhopp ska vi värna om) Meen, vilken del var barnslig? Jag känner mig kränkt när framförvarande fäller. Därav liknelserna. Jag känner mig i samma grad kränkt om någon tränger sig i kön. Får samma känsla i övriga påståenden. Ska du ta ifrån mig min känsla? Såå, var i ligger barnsligheten? / Anders |
|
||||
|
||||
Citat:
// Malin |
|
|||
|
|||
Måste säga att jag känner lika här.. Så länge det inte är "förbjudet" att fälla ett säte så måste man väl få göra det, utan att bakomvarande ska känna sig kränkt!
Kan ha förståelse för att de som är långa osv upplever det som trångt och obekvämt, MEN de finns ju platser för de som vill ha mer utrymme även om de platserna är begränsade och måste bokas i god tid. Men som jag skrev tidigare så skulle jag inte bli sur om någon nekade mig att fälla bak sätet om det finns en speciell anledning till det. Men det har jag som tur är inte råkat ut för än så länge!!.. |
|
|||
|
|||
Nå for tiden er jo det å reise med fly på turistklasse omtrent som å ta buss i rushtiden - det e r trangt om plassen. Da blir det ikke så stor mulighet til å dekke kun egne behov, det kreves hensyn til andre. Og høflighet, forhåpentligvis. På business på fly har man derimot mer følelsen av 'old times' og 'kongelig' komfort . Passer kanskje bedre for individualistene ? - der kan man jo legge setet skikkelig ned uten å krenke medpassasjerene.
|
|
||||
|
||||
Jag har aldrig klagat på den som fäller sätet och jag har inget behov av att fälla sätet för 3,5 timmes flygning, men jag tycker inte om det, för jag får faktiskt mindre plats...bland annat så är det stor risk att vinglaset i plast krossas!
Skämt åsido...det är jäkligt trångt och ännu värre när sätet framför fälls ner. MEN ännu värre är när en unge sitter och sparkar mig i ryggen! Visst säger jag till...men ibland varar det typ några minuter och så fortsätter det...vissa föräldrar kan inte tackla detta....ungen "bestämmer"! Hmmm...finns mycket att störa sig på när man flyger...egentligen...fällda säten är inte det värsta! |
|
|||
|
|||
När någon framför mig fäller sätet, så blir det per automatik att jag också fäller mitt säte..OM.. jag inte hade gjort det så kan jag hålla med om att det blir trångt och obekvämt!..
|
|
||||
|
||||
Citat:
Jfr med att låta en gamling stå på bussen. "Finns det ett säte ledigt, och jag har betalat för den, ska jag sitta på den, så hoppas inte gamlingen åker samma buss som jag" Tycker nog att ditt resonemang är barnsligare; "Går det att fälla, så ska jag fälla". Och, det är klart att du inte bryr dig om framförvarande, om det inte påverkar ditt välbefinnande, men att endast se till, och utgå utifrån sig själv, när man tar beslut som kan påverka andra, det samhället betackar jag mig för. Tack och lov finner jag hopp hos barn och ungdomar som jag undervisar. Dom får lära sig skills som att; hålla upp dörren för den som kommer bakom (behöver man inte göra, dörren går ju att öppna ändå), lyssna färdigt på den som pratar (behöver man inte heller göra, man kan ju skrika högre), säga tack, be om tillåtelse, ge komplimanger, dela något osv. D v s sådant som helt enkelt ska göra samhället mer trivsamt och varmt. Reser inte med Ryan, och det vet du. Fäller gärna mitt säte, när ingen sitter bakom. Ber alltid om nödutgång vid bag-drop/check-in, inte alltid det är tillgängligt dock. /Anders |
|
|