Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-04-02, 16:36
michaelamichaela michaelamichaela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 2
Standard Ö-luff Kykladerna

Hej!

Jag ska förhoppningsvis ö-luffa i Kykladerna tre veckor i juli i sommar. Behöver lite tips och råd! Vi flyger i så fall till Mykonos och hem från Santorini. Hur är det då bäst att resa runt? Jag tänkte Mykonos --> Naxos --> Milos --> Santorini.

Vad ligger priserna på ett ungefär att ta sig mellan öarna? Är det bra båtförbindelser om man reser som jag tänkt? Är detta en bra rundtur eller någon som kan rekommendera någonting annat?

Mycket tacksam för alla tips jag kan få!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-04-02, 17:36
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Ö-luff Kykladerna

Jag skulle plocka bort Milos, då det ligger i västra Kylkladerna. Lite knepigt att ta sig till. När det gäller prisnivån kan jag bara uttala mig om Naxos o Santorini, har inte varit på Mykonos. Naxos är billigare med både boende o tavernabesök än Santorini. Båtförbindelserna mellan Naxos o Santo är bra, det går t ex Blue Starbåtar dagligen, kostar i år 19,50 per person enkel resa. När det gäller Mykonos har jag bara hört att det kan vara betydligt dyrare än de andra två öarna, beroende på standard på boende o tavernor.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-04-02, 17:57
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Ö-luff Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av michaelamichaela Visa inlägg
Jag ska förhoppningsvis ö-luffa i Kykladerna tre veckor i juli i sommar. Behöver lite tips och råd! Vi flyger i så fall till Mykonos och hem från Santorini. Hur är det då bäst att resa runt? Jag tänkte Mykonos --> Naxos --> Milos --> Santorini. ...
Är detta en bra rundtur eller någon som kan rekommendera någonting annat?
Vad som är en bra rundtur beror en hel del på hur just du/ni gillar att resa. Trivs ni bäst med platser där ni kan åka runt med bil/moppe/buss/cykel för att se nya saker varje dag eller vill ni ha gångavstånd mellan allt på ön? Vill ni ha mycket folk runt omkring er eller föredrar ni möjlighet att vara lite för er själva? Gillar ni att ta det med ro eller blir ni lätt rastlösa om det händer för lite? Är båtresorna nödvändiga transportsträckor eller sköna timmar på havet?

I turen du beskriver har du/ni valt lite större öar, och det är kanske det du/ni gillar mest. Mellan Mykonos och Santorini går det att tänka sig en mängd alternativa resrutter och på www.gtp.gr kan du leta efter olika båtförbindelser mellan öarna. Fyll gärna på med lite mer precisa önskemål här så kommer du att få fler svar som passar just för er!
Lycka till med turen!
Våga
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-04-02, 18:03
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Ö-luff Kykladerna

Nej för guds skull plocka inte bort Milos en härlig liten ö med massor av stränder och missa inte Sarakiniko med lite trix får ni nog ihop det ska dit igen nu i juni via folegandros
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-04-03, 12:29
michaelamichaela michaelamichaela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 2
Standard Sv: Ö-luff Kykladerna

Hej igen,

Tack så jätte mycket för svar. Jag uppskattar det verkligen.

Jag har suttit och läst om alla öar i Kykladerna och jag fastnade för just dessa. Tyckte Milos verkade lite mindre och det verkar vara fantastisk natur där! Eller finns det någon annan ö som vi absolut inte får missa?

Vi är ute efter lite allt möjligt. På någon ö skulle vi vilja åka runt mer och se och uppleva ön via moped. Älskar att komma till nya stränder! På en annan ö vill vi ha mer gångavstånd till allt. Ibland vill vi ha mycket folk runt omkring oss med bra shopping och ibland vill vi vara själva. Vi är inte ute efter att festa, men tar gärna någon drink på något mysigt ställe om kvällarna. Älskar grekisk mat!

Att åka båt och resa runt är inga problem alls så vi har rest runt mycket i Thailand flera gånger med båt och buss.

Kanske ett väldigt luddigt svar. Men vill ha lite av allt möjligt. Se och uppleva olika delar av Kykladerna. Vi har iallafall bestämt oss för att flyga till Mykonos och hem från Santorini
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-04-03, 14:48
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 922
Standard Sv: Ö-luff Kykladerna

Det går katamaran och färja mellan Milos och Santorini ett par ggr i veckan så den sträckan ska inte vara problem, Naxos - Milos kan nog vara knepigare, verkar bara vara NEL som har en båt 1 ggr v (fredagar, tog nästan 6 timmar vill jag minnas) på den rutten när jag kollade exakt samma sak för några veckor sedan (vi bestämde oss för att spara Milos till en annan resa )
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-04-03, 15:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ö-luff Kykladerna

Folegandros som ligger mellan Milos och Santorini är en riktig liten pärla som jag tycker att ni ska kika på. Personligen skulle jag ta bort Naxos och istället lägga in några dagar på Folegandros. Här finns ö-världens kanske vackrast Chora, underbar utsikt där man ser havet från tre håll och tavernor som serverar den bästa tänkbara grekiska maten.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-04-03, 15:42
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Ö-luff Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Folegandros som ligger mellan Milos och Santorini är en riktig liten pärla som jag tycker att ni ska kika på. Personligen skulle jag ta bort Naxos och istället lägga in några dagar på Folegandros.

Eva

Precis vad jag tänkte på också. Folegandros är så fint och ligger väldans bra till på rutten. Ovanstående blir även mitt råd. Missa inte Folegandros.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-04-04, 16:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 504
Standard Sv: Ö-luff Kykladerna

En bra rutt med öar av olika karaktär, och som ni gott och väl hinner med på tre veckor är Mykonos där ni landar, Syros, Sifnos, Milos, Folegandros och Santorini där ni flyger hem från.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT