Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-04-07, 19:18
eilenna eilenna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 35
Standard Snart färdigtänkt, så...

...äntligen börjar planerna ta form! Efter mycket mentalt dividerande kring ö-val som "å ena sidan å andra sidan", har jag kommit fram till följande. Vi startar med fyra nätter på (dyra/lyxiga) Mykonos där jag hittat ett boende för 2100:-. Därifrån fortsätter vi till Ikaria och tanken är att boka Valeta studios i Armenistis för 35 euro per natt (saknar AC men det ska visst fläkta från havet). Låter priset rimligt för er som bott där, eller ska man försöka pruta? Jag är van vid att diskutera boendepris via mail (Turkiet och Kroatien) det hör liksom till, men jag är osäker på vad som gäller för Grekland. En annan tanke är att bo i Agios Kirikos eller Faros på Ikaria. Någon som har erfarenhet? Därefter blir det eventuellt Fourni eller Samos direkt. Därifrån flyger vi till fastlandet (520:- för två!!!) och sover en natt i Rafina.

Jag såg i ett inlägg här på Kalimera att många båttider redan är släppta. Hur vanligt är det att de ändras? Jag funderar nämligen på att boka upp mig på en del redan nu för att få tag på de billiga alternativen. Okej, jag vet att det är lite "safe play" och kanske inte riktigt lika spännande som att "ta det som det kommer", men just i år, just för oss passar nog 50/50 förbokat ganska bra.

Tack alla för hjälp och inspiration! Om ni har "måsten" eller "undvik"-tips framför allt på Ikaria och Samos, så mottages det tacksamt.

Tack på förhand!
Eilenna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-04-07, 20:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 498
Standard Sv: Snart färdigtänkt, så...

Jag tycker att priset på Valeta är jättebra. Ska du pruta är det bättre att du gör det på hotellet på Mykonos.

Jag har bara bott i Armenistis, och kommer att bo där nästa gång också. Agios Kirikos är trevligt, men går inte att jämföra med Armenistis, speciellt inte om ni vill ha nära fina stränder. Faros är pyttelitet, passar säkert om ni söker lugn och ro. Det ligger ganska off, jag tror att det är 12 km till Agios Kirikos.

Båttiderna är inte helt uppdaterade ännu. Jag skulle nog ha avvaktat med bokandet, inte minst med tanke på att ni inte är färdiga med planerandet ännu. De första nätterna hade jag bokat, och sedan bokat resten på plats.

Det var attans billiga flygbiljetter ni hittade. Grattis!

När åker ni förresten?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-04-08, 19:34
eilenna eilenna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 35
Standard Sv: Snart färdigtänkt, så...

Tack för snabb respons! Valetas verkar mycket fint, vilket läge! Är bara lite fundersam eftersom det saknas AC. Men jag får väl lita på Sofia Kostas som säger att det svalkar tillräckligt från havet . Faros stryker jag nog från listan. Lugn och ro är förvisso skönt, men kanske för lugnt där.

Jag tror det blir svårt att pruta på Mykonos, för jag har inte hittat någon bra sida där man kan nå uthyrarna direkt (jo, möjligtvis airbnb) och på så sätt få en personlig kontakt. Allt verkar gå via olika bokningssiter. Nåväl, tanken med Mykonos är att antingen bo i Agios Ioannis och ta bussen till stan, eller tvärt om. Tillfälligt bokat just nu är Fos Suites i Agios Ioannis. Men måste nog tänka igenom ett varv till.

Tar det coolt med båtbokandet.

Vi åker 19/6 - 10/7 från Kastrup
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-04-08, 19:59
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 782
Standard Sv: Snart färdigtänkt, så...

Vi bodde på Valetas, men var faktiskt inte helt nöjda. Boendet är jättefint och trevligt på alla vis. Välstädat och stora balkonger. Nära till beachen och kanonrestaurang breve.
Men, (lät som nån från TV4). Det var ingen morgonsol och ingen kvällssol. Det var sol mitt på dagen, men då var man ju inte på hotellet. Därav flyttade vi ut, för att få en soligare ställe.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-04-09, 11:16
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Snart färdigtänkt, så...

Men det kanske bara är BRA om Valetas varken har morgon eller kvällsol, då är det väl svalt på nätterna eftersom dom inte har AC....

Ingela
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-04-09, 14:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 498
Standard Sv: Snart färdigtänkt, så...

Citat:
Ursprungligen postat av eilenna Visa inlägg
Valetas verkar mycket fint, vilket läge! Är bara lite fundersam eftersom det saknas AC.
Vi har bott på Valeta och kan inte minnas att vi saknade AC. Havet svalkade, och det ligger bara några meter från huset. Klokt att skippa Faros.

Citat:
Vi åker 19/6 - 10/7
Tycker att priset på Mykonos är väl högt för att vara så passa tidigt på året. Men det kanske är ett fint ställe.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-04-12, 08:28
eilenna eilenna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 35
Standard Sv: Snart färdigtänkt, så...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi har bott på Valeta och kan inte minnas att vi saknade AC. Havet svalkade, och det ligger bara några meter från huset. Klokt att skippa Faros.

Tycker att priset på Mykonos är väl högt för att vara så passa tidigt på året. Men det kanske är ett fint ställe.

Det blir troligtvis inte Valetas trots allt. Fick napp på ett annat till synes mycket likvärdigt boende vad gäller läge och studio (Kirkis). Dock med den skillnaden att här ska finnas AC och till priset av 30 euro per natt.

Håller med om Mykonos, men så mycket billigare än drygt 2000:- för en studio hyfsat nära stranden går knappt att uppbringa. Det billigaste jag hittat ligger på ca 1700/1800:- men då är det ganska enkla dubbelrum. Fortsätter hålla ögonen å Mykonos, för priserna verkar variera en del, och "erbjudande" dyker upp då och då. Det jag preliminärbokat för 2100:- för fyra nätter ska de i dagsläget ha drygt 8000:- för under samma period! Skumt eller?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-04-13, 18:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 498
Standard Sv: Snart färdigtänkt, så...

Citat:
Ursprungligen postat av eilenna Visa inlägg
Det jag preliminärbokat för 2100:- för fyra nätter ska de i dagsläget ha drygt 8000:- för under samma period! Skumt eller?
Ja, det låter skumt.

Var ligger Kirkis?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-04-14, 23:20
eilenna eilenna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 35
Standard Sv: Snart färdigtänkt, så...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ja, det låter skumt.

Var ligger Kirkis?
Jag har hittat Kirkis Rooms/apartments på www.island-ikaria.com. Det ligger i Armenistis.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-04-15, 13:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 498
Standard Sv: Snart färdigtänkt, så...

Citat:
Ursprungligen postat av eilenna Visa inlägg
Det ligger i Armenistis.
Ser fint ut.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT