Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-05-09, 18:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Var är värmen?

Snart har halva maj gått och fortfarande har vi ingen värme att klaga på. Sover med stängda fönster mot nordanvinden som kommer svepande från Ryssland nånstans, använder täcke fortfarande, kan inte gå barfota på stengolven.

Men endera dan kommer den väl. Maken duschade i uteduschen och vattenledningsvattnet var riktigt varmt, sa han. Folk badar i viken, jo, några tappra har jag sett, min lilla grannfru till exempel. Hon badar förstås inte för nöjes skull, utan för att doktorn har sagt att hon ska göra det...

Turisterna är ju här igen, det är ju ett riktigt sommartecken, inte bara klättrarna, de finns här året om, nej, turbåtsturisterna från Kos och återvändarturisterna som föredrar den här tiden på året. Många skära axlar och vader vandrar förbi mig där jag sitter på kafeneion i ylletröja och jacka.

För mig är det inte riktig sommar förrän jag hört cikadorna spela fiol. Inte förrän man kan ha öppna fönster på natten och höra nattljuden. Inte förrän jag kan vara barfota. Inte förrän tvätten torkar snabbare än man kan hänga upp den...

Idag planterade vi fyra stora vinrankor som ersättare för dem som getterna åt upp i höstas. De rankor som överlevde har massor av pyttesmå blommor som kommer att bli jättegoda vindruvor vad det lider. Fikonplantorna som likaledes blev nertuggade har repat sig rätt bra. Granatäppleträden har mängder av orangeröda blommor. Snart kommer värmen, då ska jag vattna och vattna och klaga till min granne över staketet om hur varmt det är...

Men idag letar jag fram ullsockar till mina kalla fötter .
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-05-09, 20:03
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Var är värmen?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
För mig är det inte riktig sommar förrän jag hört cikadorna spela fiol. Inte förrän man kan ha öppna fönster på natten och höra nattljuden. Inte förrän jag kan vara barfota. Inte förrän tvätten torkar snabbare än man kan hänga upp den...

Ennå en gang en vakker beretning fra deg. Dette med forventningen og ventingen på den 'riktige' sommeren er god. Sikadene og nattlydene, gå barføtt, gjerne i vått gress tidlig på morgenen. Visst betyr det en ny årstid. Her i nord er vi nok et stykke unna, men trærne er grønne. Selv om det er kaldt og regntungt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-05-09, 20:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Var är värmen?

Du skriver så otroligt fint om livet på Kalymnos. Du kan verklgen se vardagens små pärlor och göra poesi av dem. Vi vet ju dock att det liv ni lever inte är en dans på rosor, men vi får känna doften!
Kram och trevlig helg.

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-05-09, 20:32
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 197
Standard Sv: Var är värmen?

För ett ögonblick fick du mig att befinna mig på Kalymnos... Tack Monica!

Ann-Kristin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-05-09, 21:13
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Var är värmen?

Samma skit här uppe i Öjebyn!
Tog en tripp till vårdcentralen i f.m i fullt solsken och klädd för det. Kom åter 3 timmar senare i+3° och full nordanvind. Så nu har min förkylning fått ännu bättre grogrund. Men tack ändå Monica för du skriver på ett så fint sätt med en mycket beskrivande terminologi. Man skulle kunna tro att du varit svenskalärare

/Ulf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-05-09, 21:59
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 459
Standard Sv: Var är värmen?

Men Ulf, Monica är ju svensklärare för kalimerianerna!
En tröst för dig Monica, det är svalt även längst ner i södra Europa, dvs. Ierapetra. Men vi sover för öppna fönster!
/ Jannis
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-05-10, 14:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 498
Standard Sv: Var är värmen?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Snart har halva maj gått och fortfarande har vi ingen värme att klaga på.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-05-10, 15:11
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Var är värmen?

Monica, jag skulle också behöva ullsockor och en varm mössa här på Amorgos.. ..

Var in i en butik och handlade idag och då sa butiksägaren att förra året vid den här tiden var det 28 grader varmt och man badade, visst finns de en del som badar, såg en här i Katapola för några dagar sedan, samt i går i Agia Anna var det ett par som simmade!!

Det är säkert skönt i havet, MEN jag vill ha sol och värme när jag kommer upp efter en simtur!!!
Idag molnigt och lite småkyligt, men tack och lov så har den starka vinden avtagit!!

Sunny
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-05-10, 22:53
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Var är värmen?

Ja, det är lite segt i år, men det har vi säkert sagt andra år också. Mannaminnet är kort..
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-05-11, 00:42
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Var är värmen?

Nej, du Monica, vinterkylan håller i sig i år. Det var en väldigt varm höst, men nu är det maj , och luften är fortfarande vinterkall, och det har blåst kraftigt före första maj och därefter.
Vi kan bara konstatera att det inte är samma från år till år. Går vi mot kallare eller varmare klimat ??!
Vi får bara hoppas att juli och augusti bjuder på samma sköna sommarvärme som det alltid har gjort ;-)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-05-11, 08:27
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Var är värmen?

Så fin fortelling, Monica

27 grader i Nafplio i dag, 30 meldt i morgen, du får komme hit og varme deg
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-05-12, 00:01
Eva i Atens avatar
Eva i Aten Eva i Aten är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 63
Standard Sv: Var är värmen?

Idag har det varit ganska varmt här i Glyfada, men nog satte jag på mig jacka då jag var ute med hunden klockan 20, så visst är värmen lite sen i år. Inte har jag plockat fram sommarskorna ännu heller, men det kanske är dags nu...!
Sover förresten fortfarande med duntäcke...haha, lite väl acklimatiserade har vi kanske blivit...
Kram, kram ☼
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-05-12, 08:44
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Var är värmen?

Duntäcke...det är ju så skönt...
Jag köpte snygga sandaler ett tag sen , kände mig så vårfin. Städade garderoberna, både min och gubbens, och lämnade tre stora säckar till kyrkans insamling. Har nu rymliga garderober och inget som ligger oanvänt.

På tal om det-den här insamlingen som några driftiga kvinnor administrerar har delat ut kläder och filtar till över tusen familjer inklusive båtflyktingar. Värt att stödja, om inte med kläder kan man ju donera några euro.

Eva, nån gång ska jag väl åka till Aten utan ärenden...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT