Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej då, nu åker vi

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-05-24, 15:22
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Parga i mitt hjärta!

Jag fick en för stark Greklandslängtan.

Bokat en sista minuten resa till Parga en vecka. Reser tidigt på måndag morgon 26/5 med en vän och är framme kl 10.20 svensk tid vid Preveza flygplats.

Jag skall bo på ett litet familjehotell mitt i Parga stad och det känns så underbart. Kommer fira min födelsedag där och bara koppla av.

Jag fick ge 2000 Kr/person för en vecka med Apollo flyg och boende + transfer 200 kr. Enrumslägenhet med markterrass eller markbalkong.

Känner mig trött och behöver detta som medicin för att orka med allt vad livet kräver i dagsläget.

Marja
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-05-24, 21:53
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 232
Standard Sv: Parga i mitt hjärta!


Låter som den bästa medicinen man kan få..
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-05-24, 22:16
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Sv: Parga i mitt hjärta!

Parga är en helt underbar by/stad/ö-liknande ort som definitivt kommer att ge dig många positiva upplevelser.

Jag har bara erfarenheter från 1999 i Parga men det gav mig massor av nyttiga erfarenheter för många kommande Greklandsresor efter den.

Parga har tydligen förändrats mycket under åren, blivit mer kommersiell men finner du byns själ och kan du med viss känsla hitta vad du vill finna efter vad du skapat för slags förutsättningar så är jag säker på att du kan må bra oavsett vad du vill göra och uppleva.

Som i flera andra trådar angående Parga så finns alltid möjligheten att göra dagsutflykter till t.ex Paxos och Antipaxos samt Korfu med restid med utflyktsbåt på ett par timmar hit och dit så variationen är alltid välkommen om det behövs för välmåendet.


/ Hasse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-05-24, 22:41
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Parga i mitt hjärta!

Ja visst är det läkande med en Greklands dos. Pela jag kommer snart känna mig piggare och lite gladare.

Hasse jag var i Parga förra året och blev nästan kär i byn! Reste till Meteora men hann aldrig till Styx floden. Kanske denna gång.
Paxos och Antipaxos kan jag tänka mig åka åter för det var en skön båttur dit.

Nu är den lilla väskan packad och passet ligger överst. Åh vad jag längtar. Res pirret i magen har jag nu fått.

Marja
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-05-24, 22:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Parga i mitt hjärta!

Grattis! Parga är fint trots turistexploatering. Men det funkar! Har varit där sammanlagt 5 veckor, men hittar jag en restresa så åker jag!

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-05-25, 12:50
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Parga i mitt hjärta!

Tack Lissi!

Jag tror inte det kommer vara för många turister ännu. Förra året blev skillnaden av trängsel i mitten av juni.

Vi skall bo på Villa Tousis i lägenhet som har ett bra läge till allt, Green Bakery och supermarket Dallas finns nära. Tänker ha långsam frukost på terrassen.

Snart sitter jag på Ouzerian Meetings och smuttar på en ren ouzo och skvallrar med ägaren Jannis.

Sen skall jag hälsa på ägaren av hotellet Sunset och tala om grekiska dikter och poesi. Eller fastnar vi i den politiska diskussionen. Självklart skall jag köpa hans egen producerade vin från hans vingårdar.

Flertal andra återföreningar av möten skall det bli och jag älskar att friska upp min grekiska.

/Marja
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-05-25, 13:03
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 073
Standard Sv: Parga i mitt hjärta!

Låter härligt, ibland behöver man bara glömma vardagen och slappna av. Grekland brukar funka bra för det.

Ha en skön resa!

/ Anne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-05-25, 15:34
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Parga i mitt hjärta!

Tack Anne!

Jag skall slappna av i värmen och bara vara i nuet. Vila, flanera och äta gott med ett trevligt resesällskap.
Bort från svenska västkusten till grekiska västkusten!

/Marja
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-05-25, 17:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Parga i mitt hjärta!

Citat:
Ursprungligen postat av Marja Visa inlägg

Vi skall bo på Villa Tousis i lägenhet som har ett bra läge till allt, Green Bakery och supermarket Dallas finns nära. Tänker ha långsam frukost på terrassen.

Snart sitter jag på Ouzerian Meetings och smuttar på en ren ouzo och skvallrar med ägaren Jannis.


/Marja
Där bodde vi sista gången i Parga. Trivdes verkligen i skuggan på vår balkong och med stenkoll på alla som gick förbi

Meetings är SÅ mysigt!....Nästan så man ska spana restresa i sommar

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-05-26, 08:46
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Parga i mitt hjärta!

Parga bor i mitt hjärta också!
Tousis är jättemysigt!! Har bott där 2 ggr. Både på framsidan och baksidan. Båda lika bra. Jag har varit till Parga 7 ggr. Jag har än inte varit till Meteora, Paxi/Antipaxi eller Styx. Många anledningar att åka tillbaka alltså! Om inte för att det är så vackert där (bland de vackraste platserna i hela Grekland, enligt mig!), för den goda maten och alla trevliga människor! Ha det så underbart!

Jenny
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-05-26, 10:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Parga i mitt hjärta!

Meetings är en grekisk ouzeria när den är som bäst.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-05-26, 11:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 606
Standard Sv: Parga i mitt hjärta!

Citat:
Ursprungligen postat av Marja Visa inlägg
Bokat en sista minuten resa till Parga en vecka. Reser tidigt på måndag morgon 26/5 med en vän och är framme kl 10.20 svensk tid vid Preveza flygplats.
Härligt! Trevlig resa!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT