Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-06-12, 10:15
donniedarko donniedarko är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Inlägg: 8
Standard kombinera Grekland och Turkiet

Jag och min flickvän (24&23) har tänkte resa två veckor i augusti. Vi vill kombinera både grekland och Turkiet och vi vill göra det med båt och inte alltför lång färd ( då pratar vi dagar). Vet att rhodos-marmaris & Kos - Bodrum är enkelt men vill ha fler liknande rutter och gärna bra tips vart det är bäst att utgå ifrån.

Jag snälla hjälp mig

Senast redigerad av donniedarko den 2014-06-12 klockan 10:20.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-06-12, 16:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 527
Standard Sv: kombinera Grekland och Turkiet

Det går även båt från Samos till Kusadasi, från Kastelorizo till Kaz, och från Chios till Cesme.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-06-13, 20:04
donniedarko donniedarko är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Inlägg: 8
Standard Sv: kombinera Grekland och Turkiet

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det går även båt från Samos till Kusadasi, från Kastelorizo till Kaz, och från Chios till Cesme.
Tack för bra svar, vilka flygplatser ska vi rikta in
Oss på då ?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-06-14, 11:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 527
Standard Sv: kombinera Grekland och Turkiet

Citat:
Ursprungligen postat av donniedarko Visa inlägg
Tack för bra svar, vilka flygplatser ska vi rikta in
Oss på då ?
Antingen Kos, Rhodos eller Samos.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-06-16, 21:55
donniedarko donniedarko är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Inlägg: 8
Standard Sv: kombinera Grekland och Turkiet

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det går även båt från Samos till Kusadasi, från Kastelorizo till Kaz, och från Chios till Cesme.
Någon som varit på de turkiska ställena här och kan ge en liten recension?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-06-17, 23:42
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: kombinera Grekland och Turkiet

Jag har varit till Cesme ett par gånger men det var för nästan 40 år sedan, då var det litet och charmigt, har antagligen förändrats en hel del sedan dess. Skulle gott kunna tänka mig att resa dit igen.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-06-18, 08:59
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: kombinera Grekland och Turkiet

Har varit i Maramaris och Bodrum (tänker inte skriva ngn recension, säger bara; upplev själva!) men det var väl inte de städerna ni ville veta ngt om, annars var de nog så trevliga, mycket vita hus som påminner om Grekland. Kusadasi fick jag också ett positivt intryck av de få timmarna jag var där i samband med ett besök i Efesos.

Simetra
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-06-18, 10:30
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: kombinera Grekland och Turkiet

Jag har varit på en tredagarstur till Bodrum och Turgutreis. Jag hann inte med det jättefina muséet i Bodrum (grekerna kallade platsen Halikarnasso) och gick mest omkring lite planlöst. Rent och fint men inget jag längtar tillbaka till.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-06-20, 00:07
donniedarko donniedarko är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Inlägg: 8
Standard Sv: kombinera Grekland och Turkiet

okej ja detta är ju som sagt ett grekland forum så för många svar kanske man inte ska förvänta sig:P Kusadasi och fethiye är de turkiska resemål vi skulle kunna tänka oss att resa till via grekland för några dagar eller så, ser fint ut Har tidigare bara varit i Alanya (och bodrum endast en dagstur från Kos) när det gäller turkiet så har inte så mycket att jämföra med.

De vita husen i grekland älskar jag och grekland är huvudresemålet men vore trevligt o ta sig en titt över gränsen o känna skillnaden ändå
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-06-24, 11:50
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: kombinera Grekland och Turkiet

Kas är fantastiskt! Jag var där en vecka i maj för några år sedan. En mysig by med "greklandskänsla", god mat och gubbar som spelar tärning i skuggan - kristallklart vatten och klippbad. Jag vill åka tillbaka någon gång! Att man kunde åka över till Grekland på en halvtimme gjorde ju inte saken sämre. Jag har varit på flera turistorter i Turkiet och upplever dem ofta som överexploaterade och tråkiga, men Kas är en pärla! Den turkiska maten trumfar även den grekiska, tycker jag, även om grekisk mat är fantastisk också!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-06-30, 12:43
donniedarko donniedarko är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Inlägg: 8
Standard Sv: kombinera Grekland och Turkiet

Okej nu har vi bokat hotell 5 nätter på kos, 5 nätter i bodrum och 5 nätter på rhodos Ni får gärna komma med grymma utflyktsmål som ni tycker är värda ett besök på de tre ställena!

Nu till nästa fråga angående båtar. Har kollat bland andra trådar men inte hittat svaret. Är det riskabelt att inte boka färjorna i förväg? kos bodrum, kos rhodos?

Har också tittat efter färja bodrum- rhodos för att slippa åka tillbaka till kos o ta färjan därifrån till rhodos men gick bara nån tur i veckan så passade inte med hotellbokningen. Så tips på om ni vet mer om detta tas gärna också emot.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT